Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1617 ggr
Marita-L
0

Rabies vaccin

När är den tidigaste åldern för det? Skall det gå någon tid i mellan den å dom andra vanliga vaccinationerna?

Jag har hört tidigas 3 månader …

Men nu när jag ringde Blåstjärna i Göteborg så säger dom att deras rekomendationer är

tidigast 4 månaders ålder

Minst en månad i mellan den sista grundvaccinationen på kattpest å kattsnuva..

Så nu vet jag inte längre..nu står jag som ett fråge tecken…

Hur har ni gjort?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

KungBores
0

Senaste kullen rabiesvaccinerades när de var 3 månader och 1 dag. En av katterna fick dessutom sina andra kattpest och kattsnuva vid detta tillfälle.
Någon revaccination av rabieset gjordes inte. Vid titertest 120 dagar senare så hade båda titrar mot rabies.
Tror att veterinärer rekommenderar olika beroende på vad tillverkaren av vaccinet föreskriver.
Detta var på Smådjursakuten i Göteborg som jag varmt kan rekommendera.
/Ingela

Bullan
0

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida! Jag antar att de är efter dem reglerna veterinärerna ska följaObestämd och där står det tidigast 3mån.

Rabiesvaccin - Jordbruksverkets hemsida!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Erna
0

Tidigast vid 3 månaders ålder och inom EU kan kattungarna resa tidigast 21 dagar därefter med alla övriga intyg i kattpass (vaccinationer, avmaskning mot dvärgbandmask, som inte finns i Sverige. ID-nr). Inga blodprov för titrar krävs inom EU.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

Tack för era svar..sköntGlad jag blev väldigt fundersam när de sa så olika…Tyst

#1 Inga konstiga bivärkningar när h..n fick så mycket vaccin på en gång? Det är ju lite det jag är rädd för iallafall…bara snabba på med allt å en lång resa på köpet..hm..

Crystal Pearl´s

Bullan
0

#4 Jo, jag undrar ju också hur "nyttigt" det kan vara för den lilla 3månaders kroppen med allt dettaObestämd

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

När jag skulle skicka en liten till Danmark så ville min vet, att det skulle gå några dagar mellan rabiesvaccinet o vanliga vaccinet. Men om det måste vara så vet jag inte.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ixidixi
0

#3 , 4
Jag har vacc en dryga 3mån kattunge och den biverkning jag fick va en storknöl där vet satte sprutan.
Men den gav sej efter några dagar/vecka.
Men jag har även fått denna knöl på vuxna. På min bruntabby Petter så satte denna knöl i läääääääänge.

Kram Chatrine

Marita-L
0

#7 Okej vad bra att vetaGladinte roligt när det blir knasigheter.. Ni har inte fått slöa,febriga el. kanske t.o.m snoriga bebisar?

Nu skall jag göra detta snart ..allt så snappt så man har ju lite funderingar å också lite oro hur man skall hinna allt utan att den lille/a skall bli sjuk.. vet ej vad man skall göra om man inte skulle hinna…Obestämd

Crystal Pearl´s

Fillifjonkan
0

Jag har rabiesvaccinerat ett flertal 3-månaders bebisar som flyttat till andra länder,  och de har aldrig råkat ut för någonting.

Jag har dessutom bara givit en spruta och dom har alltid haft antikroppar ett år efter sprutan.

MVH Elis

Marita-L
0

okej vad skönt att höraGlad

Crystal Pearl´s

Erna
0

# 7

Hej Cathrine!

Jag undrar om det var levande vaccin som du använde, eftersom katterna fick knölar efteråt? Det är ganska vanligt med nekroser (vävnadsdöd) vid injektionsstället.

Därför använder jag aldrig levande vaccin, utan inaktiverat, FEL-O-VAX PCT, och har aldrig haft några biverkningar.

Min vet. ger både detta + Rabiesvaccin samtidigt.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

ixidixi
0

#11 Finns rabies vacc i avdödat & levande?
Då jag vacc mina katter /kattungar använder jag alltid Fevaxyn pentofel. Avdödat.
Knölarna kom av rabies sprutan…

mvh Chatrine

Marita-L
0

Nobivac® Rabies vet skall vara ett avdödat och man kan ta det på dräktiga Glad

Crystal Pearl´s

Erna
0

Rabiesvaccin finns bara i levande form.

Enligt SVA ger det inga biverkningar, när jag frågade för många år sedan. Jag fick i uppdrag av Sveraks årsmöte att ta reda på mer om vaccinet.

Resultatet blev att man rekommenderade att domarna vaccinerade sig för säkerhets skull. Jag är själv Rabiesvaccinerad. Priset då var ca 1000:-

Jag hade inga biverkningar, men det är ju olika på individer. Enligt SVAs professor hade ingen i personalen visat några biverkningar. Man bör som människa revaccinera sig vart 10e år.

Hur många katter som fått biverkningar av rabiesvaccin vet jag inte. Kanske nån här vet mera?

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se