Fråga om Läkemedel..
Jag undrar.. Kan Synulox ge kräkningar som biverkning? Jag har kollat på fass men det står ingenting om det . Undrar om Någon här har fått erfara det ? Ella fick det nu o Hon käkar o har sig men kräks varje natt .. Mkt jobbigt det här. Har byt mat o grejat o köpt ny ställning för att underlätta ätandet då Hon har lite bekymmer med näsgången.. Har försökt allt ! Ella är en glad liten skit men kräks.. Om inte varje natt så blir det tidig morgon.. O då verkar det som om att Hon inte smälter maten.. Det är kulor så att säga .. Vad göra? Undrar lite nu om just Synuloxen. ..
// Zandra

Ja tyvärr så spyr en del av det
Kram Chatrine

Har du frågat veterinären som skrev ut medicinen vad det kan bero på?
Ibland kan det vara så att katterna kräks av antibiotican om dom inte äter samtidigt som dom får detta.
Tycker hon om filmjölk/yoghurt eller liknande? I så fall kanske det är idé att ge henne detta i samband med medicineringen. Det gör att magen klarar av medicinen bättre.
Hoppas att det blir ett slut på kräkningarna, annars tycker jag nog du ska kontakta en veterinär igen. Förslagsvis någon annan än den du haft tidigare som inte verkar så hemma på katter.
MVH Elis

#Fillifjonka: Jag har kontaktat den veterinär som skrev ut Synuloxen till oss o Han säger att det veror på att Hon är så platt .. Men det kan ju inte stämma?? Han var väldigt emot att ens skriva ut medicin så Jag fick trycka på rejält,ville inte ge upp o nu verkar förkylningen vara borta.. Bara kräkningarna som är kvar.. O Hon kräks just upp mat,man ser att det är kulor i ,en fast kräkning så att säga. Filmjöl är ingen hit o inet youghurt heller, en liten bestämd dam Jag har
Hon äter maten Vi börjat med för ett par veckor sen, nu får Hon Hill's sensitive stomach o den maten älskar Hon Verkligen ! Tycker bara så synd om henne då Hon verkar kräkas upp iaf hälften av maten dagen innan.. Nu har Hon fått antibiotika sen den 22 april. Kan det kanske räcka så? Vi fick utskrivet för 30 dagar men Jag undrar om Hon kanske är klar? Hon äter som sagt, inget förkyld eller så..

#3 Man ska alltid ge föreskriven dos till sitt djur= ge all medicin, det är viktigt.
Att hon har kräkningar kan ju bero på så mycket annat so jag tycker ska kollas upp, men som jag skrev kanske inte av den veterinär du haft tidigare.
Jag tycker det låter konstigt att hennes problem skulle bero på att hon är platt, däremot kan dom få förkylningssymptom om dom är väldigt täta i näsan och näsgångarna.
Hoppas det löser sig med henne MVH Elis
#3..står det att hon ska äta i 30 dagar
eller är det bara förpackningen som är på 30 st?
om hon kräks upp osmält mat så är den maten ganska nyss intagen
hon kan inte ha ätit under dagen o kräkas upp osmält mat på morgonen efter..då är det nåt fel på matsmältningen
just att maten är osmält betyder att det är ganska nyss intagen
för förkylning brukar 10 dagar räcka
hur många dagar har hon varit frisk?
har hon varit frisk några dagar så hade jag slutat
det går inte riktigt ihop med att vetten först inte vill skriva ut o sen skriver ut en kur på 30 dagar..om det är så hon har skrivit:)
så anser jag:)
Har precis samma problem som du, fick synulox förra veckan till min katt. Jag har aldrig sett något liknande när det gäller spyor. Hon höll på i ett i ett. Jag ringde veterinären som skivit ut ny penicilin till henne. Ska hämta ut detta i dag, hoppas att detta funkar så att det inte är så att hon inte tål någon sort. Jag var jättenoga med att ge henne rätt dos så det var det inget konstigt med.
//Bodil
Glömde säga att 10 dagar brukar vara max man ger detta enl min vet. Men andra veterinärer har kanske andra åsikter om det. 30 dagar tycker jag ändå låter länge ge, men det kanske man kan.

Jag vet att många katter inte tycker om vanlig fil medan däremot gräddfil kan gå ner.Det brukar ju läkare alltid säga att man ska ta någon form av fil eller yoghurt när man äter penecilin så det är nog bra för katter också. Man kan ju späda det lite gran med vatten och ge med spruta.Kanske hon behöver få maten lite uppmjukad.Dricker hon som hon ska.
Hoppas det blir bättre snart för henne.
//Sylvia

Kontakta en annan veterinär är du snäll.
Du ska inte hålla på och laborera själv med detta och andra kattägare kan absolut inste ställa diagnos på din katt bara för att dom också har haft en katt som ätit samma sorts medicin.
Det är så många saker som spelar in ifråga om katten ska äta medicin 10, 20 dagar eller fler.
Jag önskar dig lycka till med din katt , hoppas hon blir frisk.
MVH Elis

Ett tag sen jag skrev här nu.. Har varit i kontakt med veterinären nu, Han tycker inte att det finns någonting mer att göra för Ella,trycker på att Hon bör avlivas.. Ella kräks iaf inet mer,förmodligen var det av Synouloxen då Vi blev rådda att avsluta behandlingen efter 16 dagar.. Men istället är Hon snorig nu, o matlusten är inte så stor.. Hon har ökat ett par gram i vikt,Vi var ju där o vägde henne den 20 aprill o då stod vågen på 2.1 kg.. Nu stod den på 2.6 kg.. Jag vet varken ut eller in.. "Det går att söva ner o det går att kolla upp o det finns operationer för näsan men.. Jag rekommenderar det inte "-sa veterinären.. O Jag har ringt folksam o näsoperation går inte på försäkringen o 6 tusen kr det har Jag inte o kommer ärligt aldrig få lägga ut det för sambom på Ella.. Trist men så är det .. Om Ella ska få somna är det ju bara Jag som kan bestämma, o Jag försöker att inet tänka på Mig själv,att Jag älskar o att Jag inte vill tänka tanken på att Hon inte kommer uppsmygandes vid Mitt huvud om nätterna..Hennes andning har dessutom blivit häftigare,man ser at Hon är ansträngd.. Egentligen är det inet ett svårt beslut.. Men Jag önskar någonstans att någon annan kunde ta det här åt mej ..
Hej !
Jag tycker du skall åka till ett djursjukhus klinik där dom kan ge en riktigt undersökning å ta prover !!!
Jag vet att jag skrev det i din andra tråd också för jag tyckte inte riktigt det lät som din veterinär var bra.
Snorig näsa kan vara ett symtom på något annat också.
Jag håller tummarna för henne.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Hej!
Ge inte upp!
Byt veterinär först och se till att katten får en ordentlig undersökning.
Be att få en annan antibiotika.
Ge alltid levande youghurtkultur i samband med antibiotika, tex Bifidus. Det finns massor att välja bland. Ge med spruta i munnen om hon inte vill äta självmant. Det behövs inte mycket, huvudsaken är att bakterierna kommer ner i magen och kan föröka sig och bekämpa det onda.
Jag känner en, som hade väldiga bekymmer med sin katt med liknande symptom. Hon låg inne på Falu djurklinik och utreddes och de bara skakade på huvudet. De rekommenderade också avlivning.
Sedan började matte ge hemlagad mat + levande yoghurt samt antibiotika (jag minns inte exakt, men tror att det var Azitromax), + slemlösande receptfri medicin för människor. Det tog minst en månad, men katten blev frisk och har inte fått återfall på många år.
Idag kan hon äta torrfoder igen utan att spy och snorar inte.
Avliva inte katten utan att ha försökt med fler kurer! Om hon är trång, så är det inte orsaken som din vet. säger, men kan försvåra.
Lycka till!
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Tips på vanliga huskurer kan vara:
*Nezeril för bäbisar (droppar) De är avsvällande så att ev skrufs kan komma ut.
*Bisolvon för bäbisar (samma dosering) slemlösande
*Probiotika från hälsokosten (kapslar, öppna och strö över maten) hjälper upp immunförsvaret och ökar aptiten något.

Hallå ! Tack för era råd, Jag ska kika upp detta med Bisolvon bums ! O nej, Jag vill inte tro på den häar veterinären,vill inte ge upp,inte en chans.. Men nu är frågan.. Hemlagad mat? Hur menar Du Erna? Hur gör man egen kattmat? O de dära kapslarna är redan uppskrivna ,det ska också inhandlas.. Nezeril har Jag hemma,för bebisar men det sväller inte av riktigt så bra som Jag hade hoppats på tyvärr..

Det finns en sorts avsvällande droppar som man kan ge till katt vid nästäppa. Som funkar ur bra! Minns inte vad de heter nu men återkommer så fort jag fått tag på namnet.

Jag måste än en gång få påpeka att det inte är någon veterinär frågespalt detta utan frågor av den här arten borde tas med en veterinär som är kunnig på området.
Jag har sagt tidigare att jag tycker du ska kontakta en annan veterinär , den du går hos verkar tydligen inte nog kunnig på området, vilket inte alla kan vara. Så är det bara.
Att hålla på och fråga på såna här ställen leder oftast ingen vart, en fråga får 20 olika svar. Alla kan vara riktiga men ÄR KATTEN SJUK, SKA en veterinär kontaktas.
Att kanske förlänga en katts lidande är inte heller bra och detta är något du bör tänka på, det är inte du som ska må bra utan din katt. Kan den inte det då anser jag att den ska få somna in, värdigt och slippa lida mer.
Jag önskar dig lycka till och hoppas att du snabbt kommer till skott med vad som ska hända i fortsättningen.
MVH Elis

# Fillifjonka - detta inlägg riktar Jag endast till Dig.. Jag har som sagt varit hos en annan veterinär,smådjurskliniken här i Norrköping. De hittar inget fel på henne,endast att Hon är smal i närsborrarna så att säga och kroniskt förkyld då och då. Ella har fått både Azitromax och Synoulox utskrivet,Azitromaxen fungerade kalas, Synouloxen var det värre med då Hon kräktes efter en period och Vi fick avbryta behandlingen efter 16 dagar. Nu har Hon ätit bra de senaste dagarna,inte kräkts upp maten utan Hon verkar tillgodogöra sig den näring som finns i den maten Hon får. Jag sticker även till henne nötfärs,Kefir fil och Sheba anka o kyckling blötmat då o då och det gillas
Att Jag loggade in här på detta forum och har frågat mkt är för att Jag inte kännt att Jag fått något stöd från den veterinär som Vi var hos tidigare,nu känner Jag dock att Jag vet att det inte är något rent medicinskt fel på Ella.. Vetten sa att det helt enkelt handlar om en kroniskt förkyld katt och att det är upp till mig att bestämma.. " Nog har Hon mer att ge "- sa vetten och då är det enligt migMin uppgift att se till att Hon får det så bra som möjligt.. Att det handlar om ELLAS Bästa och inte MITT är en självklarhet Jag tycker varje djurägare ska dela, annars ska man inte ha djur alls !! Jga tycker iFokus är bra, de bästa råd Jag har fått är ärligt från Min sida just härifrån då det oftast handlar om enkla knep som har prövats och gått från uppfödare till uppfödare.. Jag är INTE inne här för att blidka Mitt ego,det är enbart för Ellas skull som Jag loggade in här och sökte kontakt och helt enkelt har frågat runt.. Mkt av det Jag har fått i tips här har också stämt,Jag fick rådet att hålla upp med Synouloxen här då kräkningarna var otroliga,ringde småveterinärerna här i Norrköping,frågade dem och de rådde samma som här.. Alltså, Jag är mkt tacksam för de råd Jag har fått här..
"Att kanske förlänga en katts lidande är inte heller bra och detta är något du bör tänka på, det är inte du som ska må bra utan din katt. Kan den inte det då anser jag att den ska få somna in, värdigt och slippa lida mer." skriver du.. Du måste tro att Jag är en idiot som bara tänker på Mig själv? Eller annars ber Jag verkligen om ursäkt om Jag har skrivit någonting som fått Dej att tycka det för det har inte varit Min mening.. Ella är viktig för Mig,den vackraste katt Jag har haft och den personlighet Hon har,den glädjen som sprider sig i Mig varje gång Hon jamsar med Mig och svarar Mig när Jag säger Hennes namn är obeskrivlig. Allt Jag har gjort har Jag gjort enkom för Henne.. Man känner sin katt bäst själv sägs det och hade Hon varit såpass dålig hade Jag gett henne en sista puss i pannan och sen låtit henne somna in. Såå..Summa sumarum, Ella har ingen infektion i sig,är frisk helt enkelt men kronisk förkyld,därav att Hon ibland tjurar med maten- detta är enligt veterinären och Jag tänker försöka Mig på detta med att ge henne ett så värdigt liv som möjligt.. Därav frågor om nästäppa på katter, vilket Jag tackar för och de råden ska genast kollas upp. Återkommer med rapportering om det är ok för Dig Fillifjonkan !
Jag tycker att du gör helt rätt Humlezurr..o för min del så känns det som om du har väldigt bra klart för dig var gränsen går för Ella.
Kör hårt o testa alla förslag du har fått..så länge som Ella "mår bra"
hoppas allt går bra
o att vara lite snuvig eller "förkyld" är väl inte hela världen. Det kan man ju leva med…eller??? under förutsättning att det mesta andra funkar:)

#19 Jag tycker du handlar helt rätt! Klart man ska fråga om saker och ting och sedan använda sitt sunda förnuft. Många ggr så har ju faktiskt uppfödare många knep som är helt ofarliga att pröva och som veterinärer inte har någon aning om. Men sedan är veterinärer ofta väldigt öppna för små tips och råd från uppfödare, just för att det kan vara små knep som är beprövade i många år.
Hoppas du och din katt hittar en väg, som funkar för er båda och att hon får må bra.

#21 håller helt med här!!
Kram Chatrine

Bullan o Annki - Jo Jag tycker nog just det,att uppfödare har helt klart mer koll på s.k husmorsknep o just när det gäller rasen perser finns det en del små knep som gör det kanske lite lättare? Ella har en s.k "dålig" näsa, jag fick sagt till mej att det inet är någon fara,bara man håller uppsikt över den o ser så att det inte fastnar något "gojs" i.. Ella är en Dam med stor personlighet, Hon säger faktiskt till när det blir för mkt i näsan o då är "Mamma " där med Nezeril
Att Ella är lite snuvig det har nog både Hon o Jag lärt oss att leva med.. O Jag tror inet det är någon "Big Deal" Så länge Hon får behålla maten o piggar på sig får Hon vara kvar ocjh Jaa! Jag har en klar bild framför Mig hur långt det får gå.. Jag älskar denna Dam men framförallt är Jag djurmänniska.. Deras väl går före Mitt..
Tack för stödet Bullan o Annki .. 

Att ge goda råd om huskurer vad gäller lättare åkommor är absolut inget fel, MEN att börja ge råd om direkta vetrinärmédicinska fel som SKA behandlas av veterinär är högst oetiskt !
Ett exempel, att ge näsdroppar under EN KORTARE tid är absolut inget fel, men börjar det handla om längre tid så kan det i sin tur ge upphov till nästäppa som då kanske måste behandlas med corison, därför ska man INTE ge näsdroppar till en katt som ständigt är täppt i näsan !
Att avsluta medicinsk behandling kan snarare försämra en åkomma och ska ALDRIG göras utan att vet kontaktas och ger sitt tillstånd.
Att vara djurmänniska måste väl betyda att man låter djurens väl och ve gå före ALLT ANNAT ?
Annars är man väl en djursamlare som ska ha dom för sitt eget bästa oavsett:-(
SJÄLVKLART ska man fråga om man inte vet, MEN man måste tänka sig för innan man börjar blanda ihop alla dessa "goda råd" som ges, hur vet man att de är så "goda"? Har man då inte erfarenhet sedan tidigare, ja då är det inte lätt att avgöra vad som är rätt och vad som är fel.
Jag önskar dig lycka till med din kisse och jag hoppas verkligen att hon inte mår alltför dåligt så att hon , bara för att du är en sådan djurvän, ska behöva lida för mycket.
MVH Elis
Jag håller också med #20 & #21. Jag tycker det märks tydligt att Humlezurr vill Ellas bästa och är mån om att hon ska må så bra som möjligt. Jag läste i den andra tråden att hon gått upp från 2,1 kg till 2,6 kg och det låter ju kanon! Och så länge katten är pigg, glad och har livsgnistan kvar så är det klart att hon ska få chansen att leva. Hon har haft tur som hamnade hos en matte (och husse) som tycker så mycket om henne
!
Skulle hon däremot bli värre tycker jag du ska gå till en annan veterinär som är lite mer positivt inställd till perser. Håller tummarna för er! //Eva

Fillifjonkan! Ännu en gång blir detta enbart till dej .. Jag är ingen djursamlare,att du ens tar upp det i detta sammanhang retar mej, det finns ingen grund till det så där borde du skämmas ! Jag avbröt behandlingen då det inte var ordinerat 30 dagar utan jag fick det utskrivet och skulle ha det tills Ella blev bra. Jag bytte veterinär,nu är Hon kollad,det kan du läsa ovanför.. Hon har ökat i vikt o det glädjer mig mkt ,dock är jag såpass vaken att jag ser om det barkar åt skogen,vilket jag o sambon hoppas på att vi ska slippa uppleva.Jag kan försäkra dig att jag INTE sitter o pillar i henne allehanda medel bara för att jag har fått råden här,givetvis kollas det upp,det rings till veterinär o frågas INNAN jag gör någonting,det handlar om rent folkvett, vilket jag anser att alla borde ha.. Enligt mig är DU bra fräck i mkt det Du skriver .. Jag har förvisso ingen uppfödning, jag har aldrig varit domare på utställning av den enkla anledningen att Mina katter är vackrast för mej oavsett typning eller färg. Så är det ..Gör det mig till djursamlare ? Jag har två katter,jag har varit med om bra mkt mer katter o då kallas det djursamlare..Inte vid 2 katter..Angående nästäppan-Ella har perioder när Hon snorar,då ger Jag henne Nezeril för barn men det är kortare perioder,INTE alltid.. Jag tar till mig råd o lyssnar,men sen använder jag inte alla metoder. Det bör du veta om.. Jag är inte erfaren på samma sätt som Du,har inte 15 års erfarenhet i bagaget men. Jag har ett intresse,god kontakt med Min ena katts uppfödare o henne litar Jag mkt på.. Intresset finns, jag är barra inte manisk o jag behöver inet veta allting.. Däremot tar jag reda på nånting som jag undrar..Internet är fantastiskt på så sätt.. Men ibland råkar man ut för bekantskaper som man betackar sig för..Tack för lyckönskningarna om Ella. Hon mår bättre o bättre för var dag,äter mkt bra o piggar på sig .. Jag vet när jag ska låta henne vandra vidare o någon djursamlare är jag defenitivt inte !!!
Humlezurr!
Du undrade över hemlagad mat. Prova att ge henne rå nötfärs (riktigt färsk eller fryst och tinad). Man kan också koka den med lite vatten + lite havregryn eller majsvällingpulver för barn.
Prova även rå eller kokt hackad kalvhjärta/nöthjärta. Ge aldrig rått kött eller inälvor från andra djur än nöt. Grisar bär på allehanda virus, parasiter och andra otäckheter. Min veterinär säger att just gris är vårt mest sjukdomsdrabbade husdjur.
Men koka griskött, kyckling och vilt, det uppskattas nog.
Du kan byta ut färsen mot fryst fisk, t ex Alaska Pollock eller Sej, men tillsätt smör, eftersom det blir för magert. Katter kräver ganska mycket fett i kosten. OBS inte margarin som är vegetabiliskt, viket katter inte kan tillgodogöra sig alls.
Det kan ju hända att hon inte alls gillar hemlagat om hon är van vid torrisar, men jag har lyckats träna om mina köpta katter på att äta allt.
Katter förtjänar högkvalitativt foder och lite hemlagat ibland ger dem lite omväxling. Ibland är burkmaten (särskilt de små aluminiumformarna) mycket dyrare än färsk råvara.
Mina cats får ibland gnaga på råa nötben och skrapar av allt kött och har lite kul sysselsättning under hela dagen. Jag beställer benen i charken och de kostar nästan inget.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se