Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2245 ggr
Marita-L
0

En diskutions tråd om pannor

Jag tänkte vi kunde prata lite pannor.. en pannas mysterium Flört

Man hör ibland hur svårt det är att få exoter som har bra pannor..att dom är dåliga över lag… stämmer detta??

Perser har bättre pannor?

Solida har bättre pannor än tabby katter??

Silver exoter har sämre pannor över lag än andra exoter?

Bumpar ett litet mysterium för sig.. ett fel?

Ja bla bla bla… hoppas jag har fått i gång en diskutionGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

ophelia
0

En bra tråd tycker jag.GladKan så lite om detta ännu så nu hoppas jag får massor med lärdomSkrattande

//Sylvia

yadhayezibas
0

Jag hoppas oxå på många bra svar. Skrattande

Marita-L
0

Jag med hihihi

Men vi kan väl börja så längeFlört

Tycker ni att perser har bättre pannor än exoter?

Jag tycker mig uppleva detta

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Jag känner mig inte kvalificerad för att svara på det. Oskyldig  Men borde ju komma fler svar tex ifrån Ixi-Chatrine som hållt på med både perser och exo läääänge. Flört

Marita-L
0

hihihi du är så rolig Pethra.. Jag är absolut inte kvalificerad jag heller.. men man kan ju få vara med ändå hihihiGlad

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

*ler* jooo iofs.. Cool   Ok jag tror oxå att perserna är bättre överlag än exo.  Det grundar jag b.l.a på antalet bra exo man ser mot antalet bra perser man ser på tex show och på div listor. Oskyldig

Marita-L
0

Skrattande

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

hmm..har överhuvudtaget inte tänkt på att det skulle vara skillnad på per o exo i detta fall…men varför inte
exo kommer ju från brittisk korthår så de kanske inte har dessa pannorna.
men där emot så har jag lite "tyckande" om bumpar
jag ser ofta bumpar i pannan..runt "3:e ögat" om ni vet vad jag menar. O dessa försvinner mer eller mindre nästan alltid.
båda mina norskor o Mica hade det när de var små…o de är nästan borta nu på de som närmar sig 3 år. Mica har ff kvar lite. Jag har ALDRIG fått några påpekanden om detta på utställningarna. Så det verkar ju som om domarna vet att detta är en utvecklingsgrej?
Sist jag ställde ut en rödvit hane som hade samma..så sa domaren: jag skriver en stark panna..för jag är "säker" på att den kommer att bli jättebra..o det tror jag med..sa jag:)
så kanske är det en tillväxtfråga
om nu en "bump" ofta växer o blir en bra panna.
Kan det då vara så att en mycket bra panna hos en liten katt…att luften går ur den?
om det handlar om hur skelettet växer o förändrar sig, så bör det ju vara så.
lite liknande att vi "vet" att ett överbett är jättebra för att när de växer så växer underkäken mer o ett överbett blir därmed bra.
hoppas att det blir fler som går in o svarar
det måste ju finnas massor med tyckanden o tänkanden om detta.
Men folk jobbar väl:):):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ixidixi
0

Hrm…..
Ja detta med pannor.
Jag har oxå hört att Exotic ska ha sämre pannor.
Men varför?
Jag har inte hört detta med solida har bätte än tabby. Eller att silver ska ha sämre?Ofta kan ju dessa till och med vara syskon.
Men detta med bumpar så ser alla olika på de.
För den pannan som jag kanske tycker är en jätte bump kanske nån annan tycker är en bra panna? Jag tror ju att man upplever bumpar olika!
Om pannor och bumpar kan man nog diskutera i det oändliga.

Mina svar gör nog er inte klokare.
Men min erfarenhet säger att jag kan få sämte pannor på både Exotic och Perser, jag upplever ingen skillnad. Men bumpar det ser man olika på.

Kram Chatrine

Bullan
0

Min erfarenhet är att om kattungen har en tvärgåendefåra ovanför ögonen ungeför och där ovanför en bump, så blir den knappast bättre med tiden. Är den högre upp utan föregående fåra, så blir den bättre med tiden och kan försvinna helt beroende på hur markant den var innan.

Men jag visste inget om att exoter skulle ha sämre pannor… kanske är det att det syns mer på dem än en perser? På en perser göms ju mkt i pälsen.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

#10 dessa tvärgående fåror har jag aldrig känt…men kanske för att jag aldrig har känt efter:):)
en kompis hade varit på nån kurs/föreläsning…o hade fått hört att många perser hade nån form av fåror eller "sömmar"..kanske är det detta du pratar om
hon kände efter på mina katter på utställningen..o de hade dettaGråter
fast jag hade aldrig känt det..o inte fått några påpekanden om detta.
Kanske beror det på  hur jättenoga man känner efter.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

#11 Jag skulle tro att de fåror de pratar om är de som kan gå från noshållet sett och bakåt … fåriga på den ledden så att säjaFlört

Den fåran jag pratar om kommer en bit ovanför stopet och är som början på bumpen.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Erna
0

DETTA MED ATT EXOTER SKULLE HA SÄMRE PANNOR ÄN PERSER?

Jag tror inte på det, för det beror ju på hur många man jämför. Det finns ju betydligt färre exoter än perser. Jag tror att det beror på olika anlag hos olika linjer.

De allra bästa pannorna ser man hos chinchilla/shaded silver/golden, som har mycket välformade runda pannor som följer hela vägen runt ända till nacken, nästan alla. Jag ser aldrig några bumpar, veck eller knölar hos dem.

Anlaget kommer från vissa linjer som tycks nedärva dem dominant.

Hur många domare har inte sagt att de önskar se dessa pannor hos övriga perser.

Eftersom jag är petnoga med denna detalj, har jag inte heller dåliga pannor hos mina solider. Det är ju ofta så, att man väljer ut avelsmaterial efter tycke och smak.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

ixidixi
0

Men jag håller fortfarande fast vid att alla vi upplever bumpar/horn på olika vis!!!!!!!!!

Kram Chatrine

Marita-L
0

#14 Jag håller faktiskt med dig Chatrine. Jag vet att en del domare kan säga wow vilken stark panna.. och själv står man där å tänker…hm…Glad

Crystal Pearl´s

Bullan
0

# 14 #15 Ja, visst är det såGlad allt är ju beroende vad man jämför med och hur pass kräsen man är, detsamma gäller domarna!

Marita-L
0

Ja jakten på den perfekta pannan är ibland väldigt fixerande hos många.. hihihiSkrattandeOskyldigTyst

Men något som jag undrar över hur får vi ihop en riktigt hög välld panna med stora öppna ögon? Glad

Jag menar en hög välld panna tynger ju ofta ner ögonen… eller så kanske det bara jag som ser det så hihihi..Flört

Crystal Pearl´s

Erna
0

Lite funderingar om pannor och andra egenskaper

Som domare och uppfödare, har jag sett att en rund och välvd panna ger ett vackrare stop, rundad utan veck, och en öppnare blick med rundare ögon.

För att få in den perfekta pannan, kan man ju alltid para på en bra silver eller golden, vilket jag gjort många gånger. Jag fattar inte varför inte fler gör detta. Det finns så mycket att vinna. På en generation har man tillbaka pälsfärgen. Det finns för mycket traditionellt tänkande.

Silver/golden har dessutom generellt väldigt korta ben, har inte HCM, eller de vanliga skelettdefekterna, tex patellaluxation eller höftledsdysplasi. De fungerar dessutom bättre i avel med tidigare löpningar och avelsduglighet under längre tid, sällsynt med problem med födslar, digivning. Mammorna är fantastiska mödrar och ligger som limmade i babylådan.

Jag har ju haft möjlighet att jämföra under många år, eftersom jag hade en liten solid- och vitfläcksuppfödning redan under 80-talet vid sidan om silver/golden. Jag använde solider för att förbättra typen på silver/golden. Det blev så, av en slump, att jag hade några vitfläckar, bl a för att kunna lära mig mer om färgerna som domare.

Min egen svarta perser hane IC New Dawn´s I´ll Go Crazy "Tyson" har en chinchilla med enorma gröna ögon, som farmor.

Han har fått både stora ögon och en perfekt rund panna med jättekort bred nos med öppna näsborrar. Detta brukar han nedärva till barnen.

Som junior fick han i hård konkurrens med ca 9-10 svarta (har glömt exakta antalet), bedömningen att han hade bäst ögonfärg av alla!

Han ger jättebra kopparfärgade ögon när jag parar med solida och gröna ögon med chinchilla. Det bästa av 2 världar!

Synd att han redan är 14 bast, men han parar fortfarande utan problem. Det är också en egenskap som man får in med silver/golden. Deras reproduktionscykel ligger på topp mellan 1-9 år och det har hänt hos andra att äldre katter fått kull. Hanarna kan lämna avkommor under hela livet.

Min första hane, en golden, blev far sedan han dött vid 16 års ålder. Kan nämnas att han var då fortfarande var Sveriges bästa golden hane och dessutom den förstfödda i Scandinavien (1979).

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
0

#18 intressant

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se