Vet någon hur många perserhanar
Vet någon på ett ungefär hur många perserhanar det finns i avel i Sverige?

Exakta siffror? Tror inte att det finns någonstans. En gissning skulle vara:
I relativt "öppen" avel (alltså lånas ut till friska honor) skulle jag uppskatta runt 10-15 stycken - baserat på vad jag sett på annonstorg och vad jag vet om, kanske något fler (Alla hanar som lånas ut finns inte utannonserade. Jag vet att det finns minst 2 på den här listan som lånar ut - men inte annonserar om det)
I stängd avel - bara för egna honor, är det i alla fall över 100.

Tillägg: Även hanar som normalt inte lånas ut används ofta på fler än uppfödarens egna honor. Även om hanen inte är i öppen utlåning är det inte ovanligt att nära kattkompisar får låna någon gång i bland vid behov.

Vad som är så svårt med hanar är ju att de går ned sej så mycket när de parar.Så är det med min LillOlle i varje fall.
Han tappar päls och går ned i vikt!Och om man gör som jag och anmäler till utställningar så är det ju inte så smart att anmäla en Perser och komma med en smal nakenkatt!
Nu har han ju parat Venuz i vår och nu har fortsatt att para en fåtölj…
Vet inte om alla hanar är så här.Han har aldrig gjort så här förr.
Nu må ju det vara!Att ha en strilande hane må ju vara det absolut värsta!De gånger Olle kissar utanför kattlådan sätter han sej och PINKAR.det blir förvisso en hel del att "sanera" men det syns ju i alla fall vart !
Ha det så bra och hälsa även Ida!(Vet ni hur det går hos Eva M?)
Hoppas vi ses snart -Umeå kanske?
Heléne
#3 haha är inte bara mina katter som är knäppa alltså.