Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3084 ggr
Killen
0

kostnad av lån av hane vid parning?

Jag undrar lite vad det brukar kosta om man lånar en hane för parning?

Jag har en hona som aldrig har haft kull eller har varit utställd(pga mitt bristande intresse) men hon är köpt som avel/ utställnings katt och sas vara den mäst lovande i kullen.

Jag kan förstå att priser varijerar pga stam och utställningsmeriter och färganlag.

Men på ett ca, vad brukar det kosta?

kissmekate.blogg.se

englagirl
0

Svår fråga egentligen, men du får nog räkna med 2000:- i språngavgift och sen mellan 1000-1500:- per levande kattunge.

En del uppfödare väljer kanske en kattunge i den kombinationen om h*n tycker att den är intressant.

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
0

Det är som Englagirl skriver..väldigt varierande
för några år sen när min dotter letade så fick hon nån runt smålandstrakten som tog hmmm var det 500 i språng o 900/kattunge
så finns de de som bara tar en fast summa..o då får du nog räkna med från 3000 o uppåt
sen beror det kanske på om hanen har några titlar, då kan det bli dyrare
enda gången som du kanske kan få det "billigt" är om du hittar nån nybörjare:)
Lycka till…..att hitta nån överhuvudtaget kan bli svårt
Men visst är den några här på PIF som lånar ut.
Men det kanske är deras pris du checkar upp.
Tar man ett fast pris o det inte blir några ungar så brukar man få en eller två omparningar gratis

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Killen
0

oki, tack för svar.

Vet inte ännu vad jag har för krav, om jag vill para henne, men troligtvis att det ska vara en exotic och iaf vara menad för avel (alltså ej såld som sällskap).

kissmekate.blogg.se

Annkis54
0

#3:)
var bor du
Om du lite halvt om halvt via denna sidan söker en ev. avelshane
så kan det vara bra att du skriver var du bor
vad det är för hona
 mm mm:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

#2 är man automatisk en nybörjare om man inte tar MKT betalt när man lånar ut sin hane? Jag tar INTE så mkt i betalt som englagirl skrev där. Jag har en språngavgift och en kattunge avgift. Dock så har min hane gett väldigt fina ungar och han är utställd med både NOM och 2 cert. Jag ger 1 omparning ifall honan inte blir dräktig på första försöket.

Killen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bor i sthlm.

Har en brun spotted exo hona på 2½ år. Hon är såld för avel. Är efter IC Sipora´s Bon Jovi.

kissmekate.blogg.se

MonicaLagerquist
0

Vilken blodgrupp har hon?

Stolt ägare till tre La permer

Killen
0

Det har jag inte kollat upp Skäms

kissmekate.blogg.se

MonicaLagerquist
0

Då tycker jag att du ska börja med det.Sipora´s Bon Jovi har ju givit katter men blodgrupp B så då är det viktigt att veta.Jag som hankattsägare (dock av annan ras) tar inte emot honor som inte är blodgrupperade.Vill inte att mina Farmorsungar ska dö pga det.

Killen
0

Jag ska kolla upp henne innan parning. Det är inte aktuellt just nu, jag var bara intresserad att veta vad det kostar och ev vad för utbud det finns av hanar.

kissmekate.blogg.se

MonicaLagerquist
0

Med tanke på din honas ålder så får du nog bestämma dig ganska omgående om du ska avla eller inte.Jag skulle då inte våga para en treårig honkatt som inte haft kull tidigare.

Annkis54
0

#5 är man automatisk en nybörjare om man inte tar MKT betalt när man lånar ut sin hane?
självklart inte:)..men oftare:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Killen
0

Ok. Ska iaf vänta maj ut innan jag bestämmer mig. Vill gärna ha en kull på henne, tror hon vill det med. Hon går på p piller men löper varje fredag ( hon får p piller på lördagar). Det kanske är normalt…

kissmekate.blogg.se

Annkis54
0

om hon löper "igenom" så kan du ge henne p-pillren lite tätare
kanske var 5:e dag
många honor är såna:)
sen finns det säkert de uppfödare som skulle säja ALDRIG:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Killen
0

ok, då ska jag prova med var 5:e dag istället

kissmekate.blogg.se