Perser iFokus

Perser

Etikett07-export-import
Läst 2375 ggr
Marita-L
2009-04-21 13:32
0

priser - import

Jag har lite funderingar kring det här med priser om man vill importera från andra länder.

Vad jag har förstått så skiljer sig priserna väldigt beroende lite från vilket land och att vissa uppfödare tar betalt för "allt"

Ni som har importerat vad har ni fått betalat och extra avgifter? Och från vilket land??

När man själv skall exportera då tänkerna man också vad är ett okej pris..jag tänker så iallafall..Flört..

Vad tar ni? Har ni olika priser beroende på hur Svenska kronan ligger i just det landet? eller har ni samma oavsett??

bla bla bla..hihihihiOskyldig

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2009-04-21 17:44
0

Jag har importerat från Tyskland
jag fick betala 1700 euro för katten. 1500+200 extra för att han fick stanna kvar längre
jag vet oxå en kompis som skulle köpa en vuxen hona från en uppfödare i tyskland o priset var 1500 euro

jag har sålt en katt utomlands, till Japan, o jag tog 1500 euro för henne, de höjde inte ett ögonbryn:)
Att hon var en chokladvit hade ingen betydelse, för de var inte ute efter choklad, eller var chokladuppfödare, så de köpte henne som en exo, vilken som helst.

Om jag säljer utomlands igen så kommer jag inte att bry mig om hur kronan ligger just nu, eller i förhållande till det landets valuta.

Jag tänker så här..kolla upp ungefär vad katterna ligger på i det landet.
o så utgå lite ifrån det. Fast det ska naturligtvis inte styra priset.
Men jag skulle kolla upp bara så att jag vet ung. vad de är vana vid.
Sen om man utgår ifrån sitt "hempris" så måste man ju i alla fall lägga på minst 50%. För det ÄR lite omständigare

Detta är mina högst privata åsikter. De kan mycket väl ändras under resans gång.
Jag tror att det är vanligt att man får betala mycket mer..o även tar ut mycket mer.
Hoppas att du får fler svar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
2009-04-21 19:38
0

Jag tror att vanliga perser/exoter kostar lite mindre än chinchilla och golden, kanske för att de är betydligt färre. Ni vet, tillgång och efterfrågan.

En kompis har importerat en klassiskt typad chinchilla hane för ca 20.000 kr dvs 1800 Euro, vilket jag tycker är dyrt.  För 20.000 vill jag ha åtminstone en extrem typad hane om det ska vara värt det. Annars avstår jag hellre. Men det är jag, det.

Det är ju merkostnader för att exportera så det måste man lägga på priset.

Jag har hört att katterna kostar mera i Frankrike. Men jag har inte sålt någon dit ännu. Jag bryr mig mera om att den hamnar hos en ansvarsfull uppfödare, helst liten, som inte har massor av katter. Kul också om katten blir utställd.

Jag har fått uppfattningen att vi ligger ganska lågt i priser i Sverige.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
2009-04-21 20:12
0

#2 Ja det är ju det priserna vi har i Sverige. Jag skall nu expotera och jag har ingen aning om vad man skall ta för prisObestämd.. knasigt kanske att sitta å tänka på det men jag gör det än då…Oskyldig..

Sedan så finns det ju andra saker som gör att man har olika priser men jag känner lite undra vad dom tar i det landet?? hm…ObestämdTyst

Crystal Pearl´s

Fillifjonkan
2009-04-21 20:52
0

#2 Vad menar du är en "vanlig" perser/exotic? Skulle Chinchilla eller golden vara mer ovanlig än andra färger? För någon annan ras är det inte !

Att man får betala 1800 euro för en katt är inte alls ovanligt, men kanske de där "ovanliga" inte är dyrare än såFlört

Extremt typad?? Vill någon ha det, är det inte bra som det är idag? Inte ska vi väl tillbaka till hur dom såg ut i mitten av nittiotalet ?

#3 Kanske du ska fråga uppfödarna här via PM, jag tror du får fler ärliga svar då för det är nog inte många som vill gå ut med vad deras katter kostar och absolut inte vid export.

Jag förstår egentligen inte varför en katt ska vara dyrare för att den går på export? Det är detsamma vid import. När man pratar med uppfödare i andra länder hör man att dom har ungefär samma priser som vi har härr i landet, men så fort det blir tal om att sälja utanför sitt lands gränser, ja då blir katten dubbelt så dyr ? Varför ?Självklart blir det lite mer jobb men inte så mycket så att man ska ha så höga kostnader för detta.

MVH

Elis

Marita-L
2009-04-21 21:50
0

#4 Oj jag visste inte att det skulle vara så hemligt Tystvad man tar för priser.. Ja då får nog ja tänka om liteObestämd

När jag hörde mig för på en silvertabby hane en gång ja då var han svindyr .. ja svindyr för mig iallafall.. över 38.000 innan han kom till min dörr…

Då undrade jag om han verkligen skulle kosta 38.000.- om han såldes i det landet ?? Ja det får jag nog aldrig veta eftersom jag inte vet vad dom har för priser i vanliga fall…

Så är det nog här också.

Crystal Pearl´s

Annkis54
2009-04-22 00:42
0

#5 när jag räknar på priser så räknar jag kattens pris
inga transportkostnader:)

jag hoppas att fler svarar…tycker inte att våra priser åt nåt håll behöver vara hemliga
men naturligtvis så får man respektera om folk vill hålla det hemligt
Men jag vet att flertalet av medlemmarna här har gått ut o talat om här vad de har betalat för importer.
De har nog bara inte läst ännu:)
o vilka priser vi har på våra katter har många av oss uppgett förut…
#4 en del av att priset kan vara högre när man säljer utomlands är ju kanske att man då kan få ut priser som man skulle önska att man kunde få ut här hemma oxå.
Som #2 skriver så kanske det är så att priserna ligger lågt här i Sverige. Tittar man på de priser som vi får betala utomlands..o där skriver du ju att det inte alls är ovanligt med 1800 euro, så ligger ju svenska priser inte tillnärmelsevis i den klassen. Så när vi säljer katter utomlands så tar vi betalt med de vi skulle önska att vi kunde ta betalt i sverige…o ibland är det ju just de extrapengarna som gör att vi inte alltid går back på denna hobbyn.
bara en tanke
för min del är jag väldigt glad om jag får 1500 euro från ett utländskt hem som jag tolkar som bra..jmf med 7000 från ett hem i sverige som jag tolkar som lika bra.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
2009-04-22 01:34
0

Att importkatter är "lite" dyrare, vet vi ju alla.

Jag har ju en hel del importer, närmare bestämt 9 st som har kostat mellan 25,000 till dryga 40,000:- med alla omkostnader.

Dyrt? Njaaaa, kanske, men jag har valt att lägga mina pengar på snygga importer med spännande linjer som kanske kan ge mig lite snygga bebbar och som jag kan ställa.

Om nån från utlandet skulle vilja köpa katt från mig,så skulle jag nog lägga priset på 10´ + fraktkostnader förstås, samma pris som en i Sverige skulle få betala för en avelskatt hos mig med mina importlinjer.

Nu har jag inte sålt nån till utlandet och vet inte om jag vill exportera heller, verkar så krångligt. Den dan OM jag får nån förfrågan får jag ta ställning till det Foten i munnen

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Fillifjonkan
2009-04-22 11:54
0

#7 Jo du har så rätt Lena, att importera är dyrare men vad jag vill ha sagt är att jag förstår inte varför det sja vara så mycket dyrare?

Att över huvud taget importera eller exportera borde ligga på samma kostnader som det är när det säljs i landet. Katten är inte förändrad på något sätt för att den åker över en landsgräns.

Självklart blir det lite extrakostnader och dessa ska betalas men utom dessa tycker jag inte det är skäligt med dessa otroliga siffror man hör ibland.

Tänk så mycket bättre det vore om vi inte "skörtade upp" varandra hela tiden.

Jag kan inte tänka mig att en katt har ett så otroligt högt värde såsom t.ex 30', VAD gör den katten så värdefull ? Värdefulla är alla men att två likvärdiga katter ska kosta så olika, nej det förstår jag inte ?

Och bara för att man betalat 40' är det inte garantier för att man får fina, defektfria kattungar.

MVH Elis

MonicaLagerquist
2009-04-22 12:16
0

Det som man betalar "extra" för är ju avelsgaratierna.Är katten inte fertil så får man ju en ny katt.

Jag tar lite extra för mina katter jag säljer utomlands men inte mer än att det täcker upp för passet.Sen lämnar jag inga avelsgarantier eftersom att jag bara säljer sällskapskatter då jag tyvärr är väldigt dålig på att se in i framtiden.Vill köparen inte köpa en sällskapskatt som h*n självklart får avla på så får h*n vända sig till en annan uppfödare som tar det tre dubbla i pris och lämnar avelsgarantier.

Stolt ägare till tre La permer

Erna
2009-04-23 12:49
0

# 4

Med vanliga perser menar jag alla som inte är grönögda. Silver och golden är faktiskt inte så vanligt längre. Hur ofta ser man dem på utställningar? Det är mest en enda utställare som åker land och rike kring med samma katter.

Numera finns det ett fåtal uppfödare i de färgerna som har sån klass på sina katter att de kan jämföras med bra solider. Förr var chinchilla en egen ras - inte perser, och då fanns det mängder av uppfödare, som producerade ungar med lätta skelett, långa nosar, dåligt stop och svaga hakor.

Jag tycker att man bör hålla ungefär samma prisnivå som i landet dit man ska exportera.

Om de tar 20.000 kr för en klassiskt typad hane (jag anser att just denna är långnäst) i Tyskland, så tänker inte jag exportera en toppkatt i samma färg för mindre iaf.

Jag skiljer alltid på priserna i olika grupper; 1) sällskap, 2) avel (kan även ställas ut, men ingen NOM-kvalitet, 3) utställning, 4) toppshow. I grupp 2-4 är det givetvis inte bara noslängden som räknas utan alla övriga kvaliteter.

I Sverige tar jag lägst 5000:- för en sällis om den inte har någon defekt. Exporterar inte sällisar.

ca 5-8000 för avel, 8-15000 för show och 15000 + uppåt för toppshow (som hittills aldrig exporterat, utan behållt själv).

Mina priser är inte hemliga. De flesta silver/golden uppfödarna ligger på ungefär samma priser. Jag kan nämna att jag tar samma priser för mina kopparögda solida och smokar och alla blir sålda, även om de inte är så många per år. I fjol sålde jag bara 4 st ungar totalt och behöll en hona.

Jag sålde en shaded golden hona av hög kvalitet till Belgien, och hade kunnat ta 15000 kr, men då jag var osäker på om hon var sköldpadd shaded golden eller vanlig shaded golden, så slog jag av på priset med 2000, vilket köparen var nöjd med. Sköldpadd shaded golden med gröna ögon är inte godkända i vissa förbund (FIFe, GCCF, CFA), så det skulle ha kunnat göra det extra besvärligt för dem.

Nu visade det sig att hon faktiskt var en vanlig shaded golden och har fått bebisar som blivit BIS, så köparen gjorde en god affär.

Jag tror att mina priser generallt stämmer relativt bra med utländska uppfödares.

Jag har arbetat med att utveckla silver/golden under 32 år och det har minsann inte varit gratis. Skattemyndigheten undrar nog fortfarande om jag någonsin kommer att få vinst på katteriet. Jag har alltid valt de bästa avelsdjuren som gått att få, både nordiska och importer. Lite vill man ju ha tillbaka för allt arbete och kostnader under alla år.

Om jag hade velat det, så hade jag kunnat köpa billiga sällisar, avlat på dem och sålt billigt, men det är inte mitt mål.

Nu börjar jag kunna skörda resultaten av allt arbete jag lagt ner, så jag skänker inte bort några katter. Om efterfrågan på mina katter överstiger tillgången så kan jag hålla mina priser. Om det varit tvärtom så hade jag varit tvungen att sänka priserna. Enkel matte för företagare.

Jag har läst nationalekonomi på universitetet (med spets), så jag tror att jag kan bedöma marknadspriserna ganska bra.

Är man uppfödare så är man företagare, även om man inte registrerat sig som en. Så snart man säljer en vara kontinuerligt så räknas man som företagare, vare man vill eller inte.

Har ni sett vad man får betala för en blandisvalp nu? Ca 8000:- utan papper eller garantier. varför ska våra rasrena katter kosta mindre?

Bra att priserna diskuteras! Jag tycker att priserna på perser/exo ligger alldeles för lågt, jämfört med andra raser. Har ni kollat vad Bengaler och Ragdoll kostar nuförtiden?

Jag tror att högre pris ger katterna mer status. Dessutom tror jag att katterna tas om hand bättre om de kostar mera, för det svider för folk att förlora en dyr katt. Man släpper inte gärna ut en dyr katt vind för våg.

Ja, det finns många argument för och emot och jag har inte tagit upp alla, det får räcka för mig så här.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
2009-04-23 13:23
0

MYCKET BRA SKRIVET Erna
o mycket bra priser som jag GÄRNA betalar för mina inköpta katter
o varför ska jag då inte kunna ta desamma
varför ska det vara fult att gå lite plus ibland
o skörta upp vill jag inte ens höra talas om:)

#9 jag har helller inte fattat att man får några avelsgarantier när man köper så…inte heller har jag fått det:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cybercat
2009-04-23 20:43
0

#10 VÄL skrivet Erna, jag håller med dig totalt.

Nu var det ju väldigt länge sedan jag hade kull senast (undantaget den senaste, nynynya), men jag upplever inte att priserna ändrat sig alls - eg. "föjt med" - sedan jag exporterade som mest i slutet på 90 och början på 2000-talet (min paus började 2004).

Katter jag köpte/köper in ligger på mellan 1200 euro och 2500 euro i "rent" inköpspris (Visserligen även 0 kr för en del katter som är resultat av gammalt samarbete eller ev. byten:)). Därutöver kommer då självklart alla exttrakostnader för importen - dvs petpassport, rabies och titer-test. Samma extrakostnader lägger (lade) jag själv på exportpriser. En Cyberkatt gick ifrån 7000 kr (avelskvalitet, till en bekant) till 25000 kronor - plus omkostnader för vet-besök och vaccineringar som gick utöver de som behövdes för att sälja till Sverige.

Inte bara utseendet utan även linjerna har effekt på priset. Notera också att de linjer som är ovanliga här hemma inte alltid är samma som de som är ovanliga i utlandet.

Annkis54
2009-04-24 01:23
0

tack för ditt svar o din ärlighet Emma:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se