Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2356 ggr
w-ww
0

Ett renrasigt helvete

Någon som tittade på det programmet?

u-marklund
0

Jag såg det i efterhand på webbTV.

Jag ville bara gråta och blev samtidigt så förbenad över hur långt vi människor går, i vår strävan att bli bäst.

Detta då på djurens bekostnad.

Det slog mig, finns det likheter inom kattsporten?

Tjing-Ling
0

Nej det har jag inte sett. Vilken kanal gick det på? Så kan jag leta upp det på webbtv.

Ann-Louise.

Silvestris
0

Klart det förekommer inom kattsporten också, men vi har inte kommit lika långt. Vi kan fortfarande broma utvecklingen.

- Scottish fold -> avel på en mutation som stör broskbildningen inte bara i öronen utan även i kroppens andre leder. Kan orsaka allvarliga ledproblem (uppfödare av rasen vittnar ofta om att det är en markbunden ras som "inte gillar att hoppa") och stort lidande.

- Manx -> genen som orsakar svanslösheten är semi-letal och kan även leda till ryggradsproblem som ger avföringsproblem eller i värsta fall spina bifida (påstås ofta vara en myt av manx-uppfödarna själva, men genetiker och andra experter anser enligt forskning att det är så).

- Munchkin -> dvärgväxt av samma typ som hos tax. Oklart hur det påverkar katterna än så länge, men frågan är: Behöver vi tax-katter?

- Kastar in en brandfackla, perser -> ser man på rasens utveckling genom årtionden handlar det om en kraftig förändring i exteriör och även här anser expertis om att den extrema exteriören ofta ställer till med hälsoproblem. Brachycefali vet man påverkar även insidan på huvudet (både hos hund och katt) och enligt senare forskning (bla. denna) anses det vara lämpligt att utesluta de två värre formerna från avel helt och hållet pga. de hälsomässiga konsekvenserna.

- Siames -> har väl inga större problem i Sverige än så länge men internationellt sett har det börjat bli ett problem att de allt smalare ansiktena även ger mer djupliggande ögon vilket kan orsaka problem med ögonen. Har även hört att det i Australien har dykt upp några kattungar där ansiktena varit så smala att ögonen gått ihop.

- Burma -> hos den amerikanska varianten förekommer allvarliga skalldefekter.

Men vad som kanske är värst är fenomenet med "designer breeds" i USA. Där blandar man hej vilt mellan de olika raserna tex. munchkin+scottish fold+manx och vem vet vilka problem man skapar när man blandar raser som redan har stora problem med skelettet?

Marita-L
0

Nu har jag sett programmet..känner mig väldigt ledsen….

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Tjing-Ling
0

Nu har jag också sett programmet. Jag håller med Marita, man blir så ledsen av att se det.

Ann-Louise.

GarpW
0

Det fullständigt ofattbara, är att människor i omgivningen inte gör anmälningar till myndigheter om vanvård, djurmisshandel osv.

För det är ju vad detta handlar om och så grovt, att det borde inte gå att göra ens en dokumentär, utan att det föranledde massåtal. Även i Sverige.

Men de som sett dessa tragedier "på riktigt", överger utan blinkning djuren, och sover antagligen varje natt.

Varje människa som kommer i närheten av att försvara denna form av avel, är en djurmisshandlare, minst.

Silvestris har ju räknat upp ett antal exempel inom kattaveln, som är ett faktum ifråga om djurmisshandel.

Och visst måste det då finnas försvarare till denna oförsvarbara avel även i kattvärlden.

Gud hjälpe våra djur, och helst i tid.

Bullan
0

Jo, man blir minst sagt ledsen över att se dettaRynkar på näsan

Men jag tycker faktiskt vi inom kattsporten är där vi också i viss grad. Det finns fortfarande de som blundar för hur illa det kan gå för katter som får PKD till exempel och som fortfarande väljer att avla på en sådan individ. Om än de uppfödarna är mkt färre nu än för några år sedan.

HD är inte helt ovanligt på varken perser eller maine cooner. På maine coon så röntgar de, men inte på perser… ännu iallfall. Men själv har jag sett ett antal perser med hd-fel då jag jobbade hos veterinär.

Som sagt, det finns en del även VI blundar för och "förmildrar" omständigheterna kring. Men hur man här väljer att se på det hela är ju relativt. Det jag kan tycka är illa, kan en annan tycka är ok!

Något jag tycker är possitivt på hundsidan i sverige är att man räknar inavelsgrader innan man gör parningar. Det optimala är noll%, men många hamnar kring 2-4% inavelsgrad. Alla raser gör inte detta, men det blir vanligare.

Det var ju tragiskt att höra att av 10.000 mopsar i england, så fanns det egentligen bara 50 genetiskt åtskilda individer!!! Frågan är hur det skulle se ut på våra perser?Obestämd

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

w-ww
0

Veterinärer har ett stort ansvar i att detta får förekomma. Att inte anmäla så grova defekter på djur måste vara straffbart.

Silvestris
0

Fast det går inte att lägga ansvaret på veterinärerna. De kan bara göra någonting åt de djur de får in och alla djur kommer ju inte in. Vad kan en veterinär göra åt det faktum att det finns uppfödare som föder upp tex. scottish fold i Sverige? Veterinären måste ju röntga katterna för att kunna påvisa att de faktiskt har defekta leder för att öht. kunna göra en anmälan och hur lyckas man med det om uppfödarna själva inte kommer in och rutinmässigt röntgar sina katter?

De kan endast försöka uppmärksamma felaktigheter via media och det tycker jag ändå att de gör. Det var inte så länge sedan som Svenska Veterinärförbundet gick ut och krävde att SKK skulle skärpa sina hälsokrav just för att de fick in fler och fler rashundar som har hälsoproblem.

Medlemmar i SVERAK skulle kunna försöka få SVERAK att se över läget, inavelsmässigt, inom de olika raserna. Det finns människor som skulle hjälpa till med det och det finns programvara att använda.

När Nordiska Rexringen ville göra just en sådan överblick (kolla hur det låg till med den totala inaveln) hos devon rex var det just SVERAK som satte käppar i hjulet. Per-Erik Sundgren stod redo att hjälpa oss med uträkningen, men SVERAK skulle ha hutlöst mycket betalt för att lämna ut de uppgifter som behövdes. Några initiativ att göra något liknande själva har SVERAK aldrig tagit.

Bullan
0

#9 Ja, nog hör jag veterinärer säja både det ena och andra till uppfödare av diverse hund och kattraser.

Så länge djuret passar in i rasstandarden, så är det väl "sunt" enligt högsta instanserna hos katt och hund förbunden!?Tyst

Jag tror att en lösning kan vara att utställningsdomare i både hund och kattvärlden för diskussioner med veterinärer och diverse expertis och ser till att rasstandarderna hos katt och hund förbättras åt det "sundare" hållet mer och mer! Det borde ju gå att kombinera tyckar man ju, både vacker och friskGlad Fast det kanske görs så redan nu!?

I inslaget så hörde man ju väldigt tydligt hur uppfödare försvarade sin ras …oavsett om det var "konstigheter" de avlade på!Obestämd

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

#10 Men jösses!?!?Förvånad Det borde ju ligga även i SVERAKs intresse kan man ju tyckaObestämd

Frågan är ju om det ska MÅSTA gå så långt som i hundvärlden innan något händer!?

Silvestris
0

Ja, SVERAK hade ju fått arbetet med inavelsberäkningen för devon rex gjort helt gratis. Nu blåste de den chansen. Jag är helt övertygad om att de flesta rasringar skulle kunna ta på sig ansvaret att få sådana inavelsberäkningar gjorda med jämna mellanrum bara SVERAK lämnade ut de uppgifter som behövs, men det gör de inte. Inte gratis iaf och de flesta rasringar har inte den ekonomi som krävs för att köpa loss informationen.

Itchy
0

jag har själv en rashund med stora problem med öronen (amerikansk cocker spaniel)

och han lider även av problem med rygg,nacke och ögon…som allt är genetiskt…

han får medeciner varje dag för att han ska kunna fungera som en normal hund

och man blir bara förbannad över att avel på sjuka djur får fortsätat som det görs idag

You can't spell Bitchy without Itchy

w-ww
0

#10 Självklart måste man lägga ansvar på veterinärerna. Så dåligt informerade kan inte veterinärer vara att dom inte skulle ha vetskap om inom vilka raser det förekommer defekter som vanställer djuren. Oavsett om dom får in dessa djur på sina kliniker.

Svenska veterinärförbundets "krav" ter sig en aning tandlös när det fortfarande tillåts avel på div hundraser som är defekta redan innan födsel.

GarpW
0

#12 Men för att det ska ske någon förändring, måste man lägga ansvaret på varje enskild individ, eller hur? Det är ju individer som avlar, inte grupper, om du förstår hur jag menar.

Ett av problemen är att man hänvisar till standard och att uppfödare i ens ras ju gör si och så. Jaha. Det ursäktar ju inte att man själv ansluter sig till denna morbida avel. Och det går då verkligen inte att skyffla undan med att det är så få raser, djur, m.m. det handlar om. Det är ju skrämmande ruggigt många.

Genom att köpa in dessa stammar, bidrar man dessutom lika mycket till katastroferna.

Amorstroll
0

Ja, jag tittade på detta program!!!

Jag har själv ingen hund, men älskar som sagt alla djur. Min far var en stor djurvän och lärde mig tidigt att tycka om alla djur, även fåglar, grodor, ormar och småkryp som spindlar och nyckelpigor etc… (en liten parentes bara).

Ett av favoritprogrammen är "Mannen som talar med hundar", jätteintressant!!!. Har dock aldrig haft en hund själv……

Häromveckan tipsade jag er om ett prgram som gick på Kunskapskanalen som hette "Den renrasiga hunden" och dess utveckling, men det var inte många som verkade intresserade av mitt inlägg!? Förvånad Detta program gick i repris ett flertal gånger.

Själv tycker jag att denna typ av program är FANTASTISKA och vi bör ta till oss den information som där ges och REAGERA!

tycker

Lisa

S*Amors Troll

Silvestris
0

Men vad kan veterinärerna rent konkret göra? Det kan låta meddela till tex. SKK och SVERAK att de ser en ökning av en viss typ av hälsoproblem hos vissa specifika raser. Ska enskilda veterinärer börja anmäla folk för brott mot djurskyddslagen måste de ha bevis. Om en ägare till en scottish fold kommer in till en veterinär med ledproblem kan veterinären diagnostisera problemet. Diagnosen är dock inte ett bevis för att uppfödaren till katten bryter mot djurskyddslagen (med levande varelser kommer det alltid hända att sjuka individer föds trots att uppfödare gör sitt bästa för att förebygga det). Ska man bevisa att uppfödaren bryter mot djurskyddslagen måste man kunna bevisa att uppfödaren medvetet föder upp sjuka individer. Man måste kunna visa på ett mönster, att det inte bara har hänt en gång utan flera gånger. Hur ska en veterinär lyckas göra det? Veterinärer har inget myndighetsutövande. De kan inte ringa till en uppfödare och kräva att han/hon kommer in med alla sina avelskatter för en undersökning så att veterinären kan kolla att djuren är friska.

Jag vet att veterinärer ofta avråder folk från att avla på sina katter pga. mer eller mindre allvarliga defekter. Det hindrar dock inte en del från att avla på katterna.

Jag anser inte att veterinärer har ett större ansvar än du och jag. Om jag misstänker att en uppfödare bryter mot djurskyddslagen är jag skyldig att anmäla det, det är vi alla som människor. Däremot är det oerhört svårt att bevisa många gånger.

Denna kommentar har tagits bort.
GarpW
0

#18  Veterinärerna kan absolut göra betydligt mera än vad som görs idag. Om de lägger fokus på hälsan på våra djur, och går ut - betydligt oftare - som de gjort när det gäller ökningen av sexuella övergrepp på djur - så skulle ju också gemene man få mera insikt, och kunna ställa frågor och krav på ett helt annat sätt än nu.

Nu är ju köparna hänvisade till i stort sett bara uppfödarna. Med tanke på att här finns samma kollegiala uppslutning, som tex mellan läkare, så är det ju lätt att räkna ut köparens möjlighet till insyn på det sätt som vore önskvärt. För naturligtvis är de flesta köpare intresserade av friska djur, som inte ständigt fordrar akut sjukvård, för att överleva dygnen framöver.

w-ww
0

#15 Det som bevisligen är en medfödd defekt där djuret lider och finns på X antal individer är djurplågeri och ingenting annat, och sådant anmäler man.

w-ww
0

Det var svar till #18 och inte #15

Silvestris
0

Men hur samlar man ihop bevisen? Får en veterinär in 10 katter från samma uppfödare som alla uppvisar samma problem är det ju plättlätt men hur ofta tror du det händer?

Marita-L
0

Jag ser gärna att denna diskutionstråden får vara kvar så kanske kan vi hålla oss till ämnet Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Fillifjonkan
0

Tack för att att tråden finns, jag hade nämligen inte hunnit med riktigt, som jag skrev i den andra tråden.

Jag personligen tycker att uppfödaransvaret alltid ligger på oss uppfödare och det till 100%. Det är väl rent självklart att man inte avlar på djur som bär på eller har en defekt som kan medföra lidande för dess avkommor, ja i min värld är det så.

Visst vet vi väl alla att det finns folk, läs uppfödare, som fullständigt skiter i detta, men kanske om det diskuterades mer så skulle dom också inse att dom gör ett stort fel, vem vet?

MVH

Elis

Bullan
0

#38 Ja, du har rätt! Ju mer allt sådant här kommer i "dagsljuset" så att säja, desto mer medvetna blir ju folk och uppfödare.

GarpW
0

#38 Jag instämmer verkligen i detta. Och varje gång man sumpar möjligheten att belysa detta, om så bara för att förfasa sig, så bidrar man också till att djuren avlas vidare till fortsatt lidande. Här handlar det ju om maximal nivå av grymhet. Och precis som du skriver, så är det uppfödarna det i första hand hänger på. Man väljer ju själv och behöver verkligen inte plåga någon, bara för att en standard fungerar så, och bedöms efter.

Världen har förbättrats mer än en gång, när människor bestämt sig för att förändra något. Så varför inte ge djuren det utrymme de så väl behöver och  förtjänar

SamanthaJones
0

jag har inte läst hela tråden men kom dit där det skrevs något om att vet. ska vara lite ansvariga för det hela eller hur man ska säga.

Men det är ju uppfödarna först och främst som måste inse och börja backa, uppfödarna tillsammans med köparna självklart.
men som jag tänkte är att köparna vänder sig till en uppfödare som man hör mycket bra om och när/vur/hur hör man bra om en uppfödare? - jo man tittar på utställningsresultat och liknande så det gör det hela mycket svårt för en köpare som kanske inte har så mycket kunskap om avel och genetik och alla defekter som kan uppkomma och detta i sin tur gör att det är svårt att lägga skulden på köparna.

Men om uppfödarna som ändå har en väldig makt i just detta ämne börjar sätta sig på tvären mot vad som står i rasstandarden så kanske det händer något och SVERAK och liknande börjar vakna och ta tag i det hela.

Hoppas ni fattar hur jag tänker?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Bullan
0

puttar upp denna på begäran…. den är inte borttagen, den har bara halkat bakåt!Flört