Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 820 ggr
martinabergman
0

Parningsbestyr

Jag har en exothane som är 14 mån. Och så har jag en exothona som är 2 år.

Nu när hon löpte var han inte ett dugg intresserad av henne, mer än att leka, alltså…………

Jag har aldrig haft en avelshane tidigare, utan bara honor.

Behöver han lite hjälp på traven kanske???

Jag har också en perserkastrat som gärna parar sig med henne.

Snälla ge mig lite tips, ni som kan det här.

Tack på förhand.

Tina

SussiF
0

Om du har möjlighet så skulle du kunna åka iväg med din hona och hälsa på hos någon som har katt så att hon blir och lukta lite annorlunda, det kan väcka intresse…. Eller håll katterna i var sitt rum ett tag så att han inte har henne under nosen hela tiden. Det kan hända att han tycker att det är mamma/syster och inte vill para för den sakens skull…… Testa dig fram.

/Sussi

Bettyback
0

Hej Martina, troligen är inte din kille könsmogen ännu.

Mina hanar var drygt 1,5 år innan de parade. Den ene Smocke var ganska ointresserad av honorna. Nästan från en dag till en annan började han para.

Jag tror inte att du behöver oroa dig ännu. Annars är Sussis förslag också bra.

Lena W

Betty Back`s Exotics

Annkis54
0

mitt förslag är oxå
vänta…o se
har du märkt om det luktar starkt hane i sandlådan
du märker om han är könsmogen
o att katrerade hanar parar är vanligt
det kan tom vara honor som parar
flexibiliteten är stor:):)

hjälp på traven behöver han troligtvis INTE

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Fillifjonkan
0

Ja som de tidigare sagt så är det stor skillnad på när en hane är könsmogen.

Allt från 6 månader till 5 år är vad jag vet om, så bara vänta och se tiden an precis som Annki säjer.

Är du sugen på bebisar kanske du hittar någon annan kille att para med första gången.

MVH Elis

martinabergman
0

Jo, min Pytte, som han heter har haft starkt luktande urin i flera månader. Inte varje dag men från och till.

Jag är ju så sugen på smått, men det finns väl ingen som lånar ut sin hane??

Eller vet ni någon som ev kan låna ut sin hane??

Helst i Västsverige.

Tack för alla era tips!!

Tina

Friida
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har också en hane (drygt 11/2 år)som inte verkade vilja para min hona, något som jag förvisso kan förstå då hon är en riktig bitch i vanliga fall… INGEN vare sig tvåbent eller fyrbent går nära henne (utom jag då) utan risk för skador :) Så efter att jag har väntat och längtat att honan skulle börja löpa, nu  i vår så löpte hon..en gång .. två gånger  och hanen tittade förfärat åt annat håll när hon kom nära Tillslut var honan så sur så hon tog rejäla nackbettt på hanen! Skrattande Här skulle visas hur det gick till!

Så tredje löpet… honan gick och hojtade .. hanen gick och hojtade på sitt håll  lååångt ifrån honan. Dagarna gick  och så rätt vad det är så vågar han sig fram och tar nackbett och försöker para Skrattande sen har det fortsatt och nu kan jag bara hoppas att han siktat rätt Oskyldig

På bilden syns första försöket assiterat av min valp som undrar vad som händer

Mayer
0

Kul att din hund också fick vara med;)

Hoppas det gått vägen!!

//Anja

Bettyback
0

*6  Så roligt att höra att DJ parat nu. Jag håller tummarna för  

att det lyckas o blir fina bebisar. Häftigt kort Glad. DJ ser så fin ut.

Lena W

Betty Back`s Exotics

Friida
0

#8 Han är jättefin! Och så snäll och go! Ska se om jag kan få till ett fint kort på honom och skicka till dig!

EddaM
0

Där ser man lite skillnad på raser kan jag tycka, föder upp skogisar o har två fertila hankatter. Mina hankatter blev fertila redan vid 5mån ålder. Och min älsta hanes kull kom när han var strax över året och min yngre hane han väntar på att han skall bli ett år o kan hcm scannas o sedan har en hona som väntar på honom.

Kan säga att den linjen av hanar som jag har är väldigt starka i sin köndrift o min älsta hane prövat att para både kastrater och en tax. Han o hans son skvätter som tur inte men Leo (den älsta) sjunger mest hela tiden när han är vaken.

Och goare killar får man leta efter för GOS står högt upp på deras lista och jag är så glad över att jag har dessa två killarna, jag som tänkte sälja Kungen (den yngsta) *ler*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z