Svagare baktass
Jag har upptäckt att min exotics högra baktass verkar vara svagare än den vänstra och ett fåtal gånger de senaste veckorna har han haltat. Ibland glider tassen bakåt om han står på den hala parketten.
Har har en tid för att bli tittad på på torsdag, men jag undrar om någon här vet ifall detta kan vara ett tecken på ett känt problem hos perser/exotic. Han verkar inte ha ett dugg ont och minuten efter att han haltat kan han galoppera genom rummet som om inget hänt.
Jag har i alla fall inte hört talas om nåt liknande.
så det är nog inget känt problem hos våra katter:)
Men det är ju bra att du ska till vetten imorgon.
Det kan ju vara vad som helst…från en flis till nåt "fel" nånstans.
Det kommer nog att gå bra
Glöm inte att uppdatera oss:)
Nu har kisse blivit tittad på och såvitt vi kan rekonstruera det hela har antagligen detta hänt:
Efter kastreringen släppte jag ut honom för tidigt ur buren, han var instabil och gjorde illa en baktass
För att inte stödja på den onda tassen la han sig till med att överkompensera och gå mer på den andra tassen vilket han sedan aldrig slutade med
Nu när vi tittade hur han gick saxade han nästan baktassarna och hade helt enkelt överansträngt i synnerhet ena tassens muskler av att gå fel - märkbart mer spända och ömma.
Kisse ordineras försiktig bearbetning av de spända musklerna, att utföras dagligen av matte. Sannolikt kan det ta ett tag innan han riktigt går som han ska, men om det rättat till sig på två veckor ungefär var det sannolikt spända och ömma muskler.
Börjar misstänka att kattmassage kanske inte är så dumt ändå.
skönt att få en förklaring:)

Ja se där det finns förklaringar till allt!
Kram Chatrine
och skönt om man kan göra något själv. =)) Lycka till med honom nu!
//Malin
Tack,
och jag är väldigt glad att jag valde en ras med lugnt och bra temperament som tycker att det är helt ok att bli klämd på :)