Foder avtal
Jag har en fråga till alla ni som har katter på foder.
Jag funderar på att kanske sätta en katt på foder..en liten som man kanske vill behålla
..men hur skall ett bra avtal se ut?
Så man inte missar något..
Det är ju kanske väldigt lätt att missa saker som kanske är jätte viktiga å ha med och vem som skall betala vad å försäkringar å hur man gör med betalning å så vidare om katten nu ..kanske strilar eller annat som gör att den måste kastreras..
det är ju inte så lätt första gången kanske..sedan lär man sig ju alltid kanske av sina misstag
men då känns det bättre för mig att fråga er andra.
Hur ser era foder avtal ut.. jag vore jätte tacksam om ni vill dela med er av dessa.. iallafall de viktigaste punkterna
Och vad skall man ha med i avtalen som gör att man kan ta tillbaks katten om personen i sin tur missköter den???
Sedan vad är en rimlig peng vid foder avtal..?? Jag vet dom som tar halva summan av kattens värde för att sedan ta en kull… några tar ingen summa utan två kullar… jag vet t.o.m dom som tar tre kullar.. hur gör ni???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag kommer överens med fodervärden om alla de saker du skriver där. Vilket som passar bäst för tillfället sen skriver jag med ALLT i avtalet. Ibland kanske halvfoder är aktuellt ibland helfoder. Vid halvfoder tar jag halva köpeskillingen för katten vid helfoder tar jag inget betalt för katten. Svårt att skriva utförligt här, men bara du skriver med precis allt på avtalet så ska du nog vara safe.
Hittills har ingen misskött de katter jag satt på foder. PUH! Viktigt är nog att ha katterna på nära håll så du kan åka och hälsa på när du känner för det. Så har jag det iallafall. 
Hur gör du med kullarna? Och hur många…en..två eller fler… halv foder å hel foder?
Hel foder då äger du katten? Står du då för alla kostnader vad det gäller katten??
Halv foder då äger fodervärden halva katten och du halva? Står du då för hälften?
Står du för allt när katten är dräktig? mat, avels försäkring…sand osv
Ja lite funderingar bara
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
ni som är fodervärdar kan ju oxå berätta om hur det är hos er.
2 kullar på en hona vid helfoder. Jag står för allt vid helfoder utom maten och leksaker med mera hemma hos fodervärden.
Vid halvfoder ( har bara lämnat ut en HANE på det hittills) där har vi kommit överens om hur vi ville göra. I det fallet ville fodervärden tex stå för försäkringen själv. Där skulle jag använda hanen 2 ggr inom rimlig tid. Blir dock inget med det, han är en glad kastrat nu och har övergått till fodervärdens ägo.
Jag har egentligen inte några "regler" för hur det ska bli utan sätter upp det när det blir aktuellt. Jag vill att det ska bli så bra som möjligt både för mig och för fodervärden. Vad som passar en person/katt kanske inte passar en annan and so on….
Det här med foderkatter passar mig annars utmärkt då jag har en sambo som inte vill ha så många katter hemma. 
Borde finns fler som vill/kan dela med sig av sina foderavtal och funderingar???
jag har försökt ett par gånger..både med hona o hane
o det har inte funkat överhuvudtaget…o det är inte alls fodervärdarnas fel:)
i fallet med hanar så har det blivit för mycket, den dan det har börjat lukta hemma hos fodervärd. O då har jag sagt, kastrera..kvickt som attan.
Min tanke har varit…halva priset för katten, sen 1 kull när det gällde hona, o en eller två parningar när det gällde hane.
Fodervärden stod för mat o sand o ordinarie veterinärvård. Jag stod för försäkring, alla kostnader kring parning, o ev. kostnader vid födsel och ungar mm. Ja, detta var vad som var tanken..men inget av det blev ju av.
själv tror jag att fodervärdsavtal är mycket svårt. Man kan skriva o skriva..men det finns ändå saker som man missar att skriva.
Även om det är med mycket goda vänner så tror jag att det är svårt.
Men jag kan ju säga att jag avundas er som fixar det. Det är ju ett bra sätt att kunna ha fler katter i avel utan att ha alla hemma:)
ska bara tillägga…att jag tror att om man har ett avtal om fodervärd, o sen att katten börjar strila eller att man av nån annan anledning behöver kastrera katten…då tror jag att man som uppfödare helt enkelt "förlorar pengarna"

Jag har faktiskt 10 katter ute på foder.
Jag står för mat,sand,försäkring,vaccinationer och om katterna av nån anledning behöver gå till veterinären.
Jag får ta så många kullar jag vill på honan och använda hanen så ofta jag vill. När jag vill kastrera katten så övergår den i födervärdens ägo och h*n får ta över alla kostnader.
Skulle hankatten börja strila så kastreras den omedelbart eller om fodervärden vill det. Jag är så tacksam att jag har kunnat sparat så pass många av mina egna katter och kunna gå vidare i aveln utan att få för många katter hemma.
Jag har haft det så här förspänt i många år och det funkar skitbra.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
ja du Lena…du har det väl förspänt
men dina fodervärdar oxå…som då inte behöver betala nåt eller??
jag tror att ett sånt fodervärdsavtal är ganska ovanligt

#7 Jaaaa, dom tycker ju att det är bra iofs, att få äga en katt utan att dom behöver betala nånting överhuvudtaget för den. Men i gengäld då så får dom ju katten efter att jag har kastrerat den, så både tjänar på det och jag lite mer förstås *ler*
Sen tycker dom att det är väldigt spännande när "deras"katt ska få bebisar.
Jag tar för det mesta hem honan nån vecka innan och det har heller aldrig stött på några problem. En del fordervärdar vill ha katten kvar o ta hand om ungarna men dom flesta tycker att det är ett för stort ansvar!
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#8, ja:)
Om det mot förmodan skulle hända mig igen:) o det skulle handla om en hona som jag skulle ha kull på
så skulle jag nog ta hem honan o ta hand om förlossningen o ungarnas uppväxt själv. Mycket kan gå fel o då vill man ha full kontroll själv.
kontrollfreak:):)