Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 829 ggr
Marita-L
0

Homozygot exot

För att en hona skall räknas som homozygot exotic.. hur många kattungar.. i hur många kullar behöver hon då om pappan jämt är en perser?

Även om slumpan slår in …men inte jämt kanske ?

Lite funderingar kring detta då jag har en hona som har fått 8 kattungar i två olika kullar där pappan har varit perser ..två olika hanar… Alla kattungar har blivit exoter.. kanske detta bara är slumpen men kan man testa detta… genom DNA test?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
0

Visst kan du testa det.

www.vgl.ucdavis.edu

Kostar 40 US Dollar

Stolt ägare till tre La permer

Annika1963
0

Vet inte hur man räknar ut detta.Jag har ju själv haft en homozygot hane.Jag hade han i 4 år och alla kullar han fick så vart det bara exoter.Hans mamma lämnade bara exoter oxå,och även på en ren perser stamtavla.

Tror inte man kan testa om katten är homozygot.Försökte det själv förra året för det skulle vara kul att få reda på det.Mailade både US Davis och Gribbles men fick till svar att det inte gick.

/Annika

Marita-L
0

hm…. Jag hittar inget för just homozygot på rasen perser/exot

Jag pratade med en uppfödare igår och man kan anta att katten är homozygot exot efter ca 3 kullar men normalt antal eller mer  kattungar där alla blir exoter och en av föräldrarna har varit perser.

hm.. vad tycker ni??

#2 Ja din hane måste ju ha varit homozygot.

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
0

Det här tolkar jag som att man kan testa om katten bär långhårsgenen.

Long Hair - All four known mutations.

Gör den inte det så har den ju automatiskt två korthårsgener eller?

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
0

Ja men läser du där så står det också på vilka raser det går att testa.. Perser finns inte medFlört

Crystal Pearl´s

Sunrunners
0

Mutation 4 (M4): present in all breeds of long hair cats, including Ragdolls, Maine Coons, and Norwegian Forest Cats.

Skulle det där mena att det gäller perser.