Hur vore det med ett litet diskussionsprojekt ?
Jag har länge funderat över hur många det egentligen är som regelbundet kontrollerar, dvs låter ultraljuda sina avelsdjur, för den inte så trevliga sjukdomen HCM.
Personligen har jag i flera år nu kollat mina hanar eglebundet samt de honor som jag av någon anledning funnit varit i riskzon.
Det går ju att få de resultat som finns från maincoonklubbens register och där ser man ju då lätt om man har någon katt som kanske ligger pyrt till.
Att avla på djur som är sjuka eller ger sjuka avkommor är väl inget som någon enda människa egentligen vill, men sedan är det lite av strutsfenomen över det hela också, om man inte kollar då vet man inget och då är det ingen fara.??
Ja jag är iallafall nyfiken på hur ni ser på det här och hur ni gör ffa.
MVH Elis

Märkligt märkligt, finns det inte en enda människa här som har synpunkter på HCM ? Eller är det som jag trodde, alla gör som strutsen, gömmer huvudet i sanden och tror att då är allt bara bra?
Eller är alla här på väg till Blåkulla ?
Nåväl, GLAD PÅSK till er och era älskade djur
MVH Elis
Jag har ju synpunkter men jag har ju en annan ras och har fått skit tidigare för att jag har åsikter.Mina katter testas efter MCO-hälsoprogram.Eftersom att man vet att ca 5% av katterna har HCM så borde det väl gälla PER/EXO också.Testar man inte så kan man ju inte veta om katten har eller inte har HCM.Jag är inte på väg till Blåkulla det får nog bli ett år då jag inte far dit eftersom att det idag är den längsta av alla dagar nämligen dag 65 på min honkatts Qs dräktighet.
Glad Påsk på er alla.
Stolt ägare till tre La permer

Tack, äntligen en som har åsikter, halleluhja räddningen är nära 
Jag tycker du ska få ha åsikter precis lika mycket som någon annan, det är ju dessa som ska ventileras på ett forum, eller har jag fel?
Jaghåller fulltsändigt med dig att det här ska gälla PER/EXO också, ja alla andra raserna med förresten, så ALLA borde ju testa i den mån man kan.
Har man råd att åka på utställning , ja då har man banne mig råd med ett ultraljud med, det är bara att hoppa över en utställning så kan man göra denna livsviktiga undersökning.
Jag förstår om du inte åker i år, det skulle inte jag heller göra om jag hade haft en dräktig hona hemma. Lycka till med bebisar och GLAD PÅSK till dig med.
MVH Elis

Hejsan, det lät lite ironiskt ditt inlägg#3
Jag och säkert fler med mig sitter nog inte och funderar på hur man ska besvara din fråga så här i påskstöket.
Du ska få ett svar av mig, fast du verkar nedlåtande och fördömande.
Jag har scannat mina katter mot PKD sedan 98.
I fem/sex års tid har jag scannat mot HCM, både med possitiv och negativa svar. Efter att jag fått kastrera och placera ut tre avelshanar, varav en numera är avlivad då han blev så mycket sämre.
Så har jag beslutat att vänta till det blir ett säkert dna test:
Detta är egentligen något mellan mig och mina ev. kattungeköpare tycker jag, och inget som egentligen angår dig, annat än om du vill köpa en katt av mig.
Dina snorkiga inlägg gör nog inte saken bättre om du vill att vi ska svara.
Varför kollar du inte alla dina katter?
Utan bara dom du anser ligga i riskzonen:
Så mycket har jag lärt mig att det finns ingen som kan svära sig fri utan alla kan bli drabbade.
Tack för mig
/Ulla
Ska du vänta på ett säkert DNA test för HCM så får du nog vänta.Det finns ju så många gener som är inblandade.Jag scannar i väntan på DNA test och de som i dags läget DNA testar scannar ju också.Däremot vet jag att veterinärerna som är knutna till hälsprogrammet gärna vill ha in DNA från katter som får diagnosen HCM.
Jag har en liten fråga angående detta med HCM och tester. Man skall testa katten först vid 2 år sedan varje år tills den blir gammal.. Först efter ett godkännande från första testen så kan du börja avla.. då säger vi att vi tar några kullar och katten var frisk å testerna visade negativt på alla avelsår.. Katten får några kullar och en del kattungar..
Sedan visar det sig att avels katten visar posetivt på HCM när katten inte längre är i avel.. då har du avlat på å fått kattungar på en katt med HCM…
Du fortsätter testa kattungarna efter den avelskatten å samma visa igen kanske..
bara lite tankar om just HCM.
Nu menar jag inte att det är fel att testa jag känner bara lite att det inte riktigt är pålitligt ännu.
Ibland kan jag titta tillbaks på ultraljud för PKD hur pålitligt det var
Sedan när jag var i Göteborg å skulle testa några av mina så berättade veterinären där hur lite det igentligen handlar om.. så om man inte är super duktig å vet vad man sysslar med så kan man se fel på den där pyttelilla beräkningen och dömma ut en igentligen en helt frisk katt…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Nej då har du nog läst lite fel.Man testar inför första parningen så sent som möjligt.Det innebär att jag testar mina katter vid runt ett år sen testas de inför nästa parning vilket innebär vid dryga två årsålder sen vid drygt treoch drygt fem och ev sju års ålder.Visst kan det dyka upp HCM efter ett antal år men testar man inte så har man ju noll koll.Visst vore det enkelt om det fanns ett litet DNA test som man kunde göra när katten föds och sen fick man hela sjukdomshistorien och utställningsutfallet på en gång.Nu är det ju inte så enkelt tyvärr.
Nu finns det ju andra hjärtfel som man upptäcker samtidigt vid HCM och det är ju bra.
läste nånstans nyligen att medelåldern vid upptäckt av HCM är 6 år
så jag håller med #6
#7 Nej har inte läst fel utan då har veterinären gett mig
fel uppgifter 

Där emot har jag läst att det finns rapporter på katter som har förklarats friska via ultraljud och efter en kort tid somnat in i HCM.
Det är också något som stärker mina funderingar kring hur osäkert dessa tester är.
DEt här är det som gäller för oss som följer MCO kattens hälsoprogram mot HCM
Hälsoprogram HCM »
Rekommendationer vid avel
Första testet görs strax före första parningen, som regel vid ca ett års ålder sedan rekommenderas testning när katten är omkring 3 år gammal. Därefter rekommenderas ett test vid ca 5 års ålder.
För katter som har blivit extra viktiga för aveln, eller som är särskilt riskabla (equivocal eller nära släkting som är drabbad) kan det vara klokt att testa även vid 2 års ålder och att även göra ett senare test, exempelvis vid 8 års ålder. Observera att detta är en generell utgångspunkt, som man sedan får anpassa till det specifika fallet!
Även här gäller det att rekommendationerna gäller som en generell utgångspunkt. Individuella anpassningar kan vara lämpliga i särskilda fall.
*) Som nära släktingar räknas här helsyskon, föräldrar och avkommor.
Normalt hjärta
Katter med normalt hjärta enligt test och utan nära släktingar* med diagnosticerad HCM kan förstås användas ur avel ur HCM-synpunkt.
Diagnosticerad HCM
Katter med diagnosticerad HCM av någon grad bör inte användas i avel.
Katter med resultatet "equivocal" (gränsfall) behandlas på följande sätt:
Equivocal, under 2 år
Om katten var under två år gammal när testet gjordes rekommenderas det att man tills vidare inte avlar på katten, utan istället testar man igen när katten är över 2 år gammal.
Equivocal, 2-3 år
Om katten var mellan två och tre år när testet gjordes kan vid behov EN kull tas, om katten inte har någon kull tidigare. Den andra föräldern bör då förstås ha ett helt normalt hjärta och inga nära släktingar* med konstaterad HCM. Dessa kattungar beläggs med avelsförbud tills vidare. Detta kan hävas om högrisk-föräldern är normal eller fortfarande "equivocal" vid test efter 3 års ålder.
Equivocal, över 3 år
Om katten var över tre år gammal när testet gjordes kan avel ske, men paras då enbart med katter med helt normalt hjärta och inga nära släktingar* med HCM.
Om en katt har upptäckts ha HCM rekommenderas följande för kattens nära släktingar*
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv före 2 års ålder:
Avel på dessa katter rekommenderas inte förrän efter OK test vid 2 års ålder.
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv vid 2-3 års ålder:
Då tas maximalt en kull på katten, om katten inte har någon kull tidigare. Den andra föräldern bör då ha ett normalt hjärta och inga nära släktingar* med konstaterad HCM. Kattungarna i denna kull beläggs med avelsförbud tills vidare. Detta kan hävas om högrisk-föräldern fortfarande är OK vid test efter 3 års ålder.
Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv vid över 3 års ålder:
Om katten fortfarande är OK vid test efter 3 års ålder, så kan avel ske som vanligt på katten. Dock lämpligen parat med mer riskfri partner (ej "equivocal" eller katt med drabbad nära släkting*).
Om en katt med "equivocal" hjärta också har en nära släkting med HCM, så bör man vara extra försiktig.

Ja så är det,
jag känner till två fall där katterna scannades och två månader efter så dog den ena knall och fall, låg bara död en morgon och den veterinär som scannat den, sade att katten hade mild HCM och skulle leva i många år utan problem.
Den andra var en friförklarad katt som också hittades död.
/Ulla
Men om katten hade HCM och dog senare i HCM vad har det med testandets vara eller icke vara.Att en veterinär kan ta fel eller att sjukdomen utvecklas snabbare är trist men tyvärr sånt som händer.Den andra katten som scannades obducerades den?Scannades de av veterinärer inom hälsoprogrammet?
Jag började att tesat mina för HCM, men har kommit av mig i väntan på ett DNA test ska komma.
Är lite både för & emot att scanna då det kan komma i sen ålder, så kan man ändå inte vara säker.
Något som jag tycker är hemskt att det finns de uppfödare som avlivar sina katter (som till synes är friska), för att en scanning visat att katten har HCM. Vart finns då känslan för att det är levande djur vi håller på med & inga "avelsmaskiner". Extra känsligt för mig då min första perser fick HCM konstaterat då han var 1½ år. Isac fyller om 3 veckor sex år. Och lever och mår som en prins!!! Jag ser inte honom som sjuk
/Linda

Jag anser att det har med testandet att göra.
Vi får ibland, notera ibland, missvisande information.
En katt som har Equivocal, och har prognos att leva livet ut utan besvär och sen är katten död 2 mån, senare.
Den andra som var friscannad och också dör.
Jag känner bägge ägarna och uppfödaren till dessa katter, och dom blev bägge obducerade.
Vi kan avla på katter som är nära döden och vi tror att allt är OK.
Jag har i många år följt MCO kattens hälsoprogram mot HCM, och scannat alla mina katter, inte bara dom efter risklinjer.
Men nu har jag tagit beslutet att vänta på dna testet.
Jag är väl medveten om att det kan ta flera år, för mig gör det inget, jag tar ändå inte så många kullar på mina katter, högst en per år och katt.
Nu när jag haft oturen att varit tvungen att kastrera tre hanar så ligger jag flera år efter med kullar,en kull på tre år.
Nu vill jag veta säkert, eller så säkert det går, så jag väntar på dna, fast det kan ta år.

Jag mejlade ganska nyligt Gribbles och hörde hur långt borta det var med dna-test för HCM på perser.
De svarade att forskning tydligen pågår på UC-Davies i USA, men att ju fler perserägare som trycker på för att de vill ha dna-test, desto mer krut lägger de ner på den forskningen. Allt är en kostnadsfråga och hur många som efterfrågar det.
Så en bra grej vore kanske att starta en namnlista och skicka till alla ställen där de uför dna-tester!? Så att de ser att vi är många som faktiskt vill ha det så snart som möjligt.

#15 Vilket bra initiativ,Nina!
Forskning är ju det som fattas.Ragdoll(tror jag det var??) har de lyckats forska så att det går testa med DNA.Men per/Exo har visst "fler"gener som ger HCM.Så nog behövs ju forskning.
hELÉNE
På MCO har man hittat EN av de gener som ger HCM.För att forskningen ska kunna gå vidare krävs att vi uppfödare BÅDE scannar och DNA testar,Veterinärerna måste ju få in matriel att forska på.

#17 vad hjälper det om jag scannar mina katter?
Det hjälper om den veterinär som scannar sammtidigt tar ett dna prov, annars så är det verkningslöst.
Det enda är att jag får veta om min katt har eller inte har hcm.
jag lovade att ställa upp med min katt för provtagning när flera katter ur samma släkt visade sig ha hcm, men det rann ut i sanden.
#15 bra, jag skriver under på stört.
/Ulla
Veterinärerna som jobbar inom MCO s hälsoprogram vill ha in DNA på katter som har HCM som jag skrev tidigare,För att få veta om katten har HCM så måste man i dagsläget scanna.
#15 Jag skriver under direkt

#19 jag har scannat för Anna Tidholm, och hon frågade inte efter dna prov, och vi använder MCO kattens formulär!!!
Även för Nils-Fors på samma formulär, ingen dna togs!!!
Är det skillnad på var i landet man bor?
/Ulla
Hade/har dina katter HCM?

#22 Hej,
ja, tre hanar, tre år i rad, och en hona.
Ingen av dessa katter är det tagit dna prov på.
Alla som konstaterades ha hcm är numera kastrerade eller döda.
En tog vi bort då han gick ner sig så totalt och mådde pyton.
De övriga okastrerade katterna som jag har, är efter linjer som ej har varit drabbade, mig veterligen.
Så jag ser ingen vits med att scanna annat än fördelen med att jag naturligtvis får veta om katten är drabbad eller ej.
Här uppe bidrar vi, mig veterligen inte till att hjälpa forskningen.
Dom kanske tycker att det blir för krångligt att kalla oss, men jag tycker att dom katter som dom bedömmer ha hcm, så borde dom ta dna prov på, men nej, inte det.
Tar dom dna på hcm-drabbade katter där nere i södern:-))))))
Här i Norr, är vi väl inte så centrala.
/Ulla
DNA test kan man ju ta själv det behöver man ju inte göra hos en veterinär.De katter som finns i livet skulle jag nog hör mig för om Jens Hägglund på Ultuna är intreserad av att få DNA på.
Tyvärr så kan man ju inte utesluta HCM annat än med scanning än så länge så även om lijnerna ser friska ut så kan det ju döljas HCM där ändå.Därför kommer jag i alla fall inte att använda oscannade katter i min avel.
hur tar man dna test för HCM på katter
när det inte finns nåt sånt??
att veterinärerna själva kanske har nåt som de kan göra inom forskningen….det är ju en sak
men själv kan jag ju inte svabba en katt o skicka till Gribbles eller annat ställe för HCM test när de inte tar nåt sånt?? eller
Jag kanske uttryckte min lite svammligt.Vad veterinärerna inom HCM programmet behöver och vill ha är DNA prov på katter som har HCM.Det är alltså inget som vi kattägare på kort sikt har användning för utan det är prov som veterinärerna behöver för sin forskning.Ta kontakt med Professor Jens Hägglund på Ultuna och hör med honom hur han vill ha proven.Jag har tack och lov änni inte haft någon som scannats positiv för HCM.

# 15 Jag skriver under direkt 
// Mia

* 15 Jag skriver också under direkt
Jag var med en kompis och hämtade hem hennes lilla perserpojke
hos en uppfödare. Han dog hemma på golvet i en fruktansvärd,
grym hemsk död. Han hade HCM.
// Lillevi
Generosa´s Perser
www.generosas.se
är det bara de katter som visar positivt för HCM på scanningen som ska DNA testas?
jag tror att jag ff inte fattar
så menas det då att vi ska scanna våra katter enligt Main Coon programmet o de katter som visas positivt ska DNA testas??
Ja det är katter som scannas positiva som forskarna är intresserade av att få in DNA ifrån,Se det så här av mina fem barn har fyra stycken en ärftlig sjukdom när sen den femte kom och var frisk kallades hela vår familj in och vi fick lämna blod efter ett antal år så kom ett gäng forskare fram till på vilken gen det här sjukdommen sitter på.Då hade man de sjuka DNA och kunde sen jämföra med min friska sons DNA.Så nu kan man om man ligger i risksonen DNA testa sig och se om ens kommande barn bär på dubbel uppsättning och riskerar att få sjukdommen.

#30 vilken sjukdom är det dom lägger ner så mycket forskning på?
Har ett barn som har cystnjure-men inte har de kollat vårt andra barn eller oss för det.Det enda vi vet är att det är ärfligt men nåt mer vet vi inte.
Oro-Facio-Digitalt syndrom ll.

SÅ härligt att det blev lite fart på den här diskussionen
Inte så många som svarat på den egentliga frågan men ändå lite av debatt och det är bra.
Jag hoppas att alla förstår vilken farlig sjukdom det egentligen är och att vi enligt lag inte får avla på djur som har den.
Någon här skrev att katter avlivas vid 1½ års ålder bara för att dom har HCM, kanske det men då måste det väl ligga något mer bakom det drastiska beslutet ?
GOtt slut på påsken
MVH Elis

Jag har skogisar o jag har scannat min hona o min hane för HCM och hanen skall kollas iår igen. Honan tyckte vetten att jag skulle vänta två år att scanna om eftersom hon redan var över tre år. Så hon skall kastreras i år men jag skall kolla henne regelbundet ialf. Min unge hane blir 1 i juni o skall kollas runt den tiden med.
Sedan finns ju GSD IV som många testar för nu med. Och det är meningen att jag skall kolla mina första avelskatter. Är de fria så e deras gemensamma ungar fria.
Tyvärr så är det ju kassan som tryter ibland när man e sjukskriven som jag är. Men skall ta med hela gänget här i vår o testa dem för de två sakerna.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Inte heller jag föder upp perser, men en annan ras och jag scannar. Jag följer dock inte MCO-programmet eftersom min åsikt är att det inte går att rakt över tillämpa det på andra raser.
Jag scannar alla mina katter, inte bara de som "är i riskzonen". Detta eftersom många HCM-fall faktiskt uppdagas just under rutinscanningar. Scanning som görs utan misstanke om sjukdom finns eller utan att linjen är särskilt utsatt för sjukdomen. Min avelshonas stam var inte mer riskabel än någon annan oscannad linje fram tills hennes mormor rutinscannades och visade sig ha HCM (honan var 5 år när hon scannades första gången och visade sig ha HCM, hon visade inga som helst kliniska symptom på sjukdom).
Vad gäller DNA-test så är det inget jag väntar på, jag förväntar mig öht. inte att det kommer komma ett tillförlitligt DNA-test för HCM. Detta pga. att det bara hos människa finns flera hundra olika gener som orsakar HCM och experterna tror att det kan vara likadant hos katt och ärligt talat… ett DNA-test som kollar av flera hundra olika gener? Nä… inte än på 1000 år.
Om vi ägare vill kunna bidra till framtida DNA-forskning, vilken forskning som helst, kan vi faktiskt skapa egna DNA-register. Allt vi behöver göra är att svabba våra katters munnar ordentligt med bomullstussar, låta dem lufttorka och stoppa dem i märkta plastpåsar och arkivera. Det är ett ypperligt sätt att bevara DNA på.
Jag har faktiskt tänkt börja med detta, än så länge har jag så få uppfödningar att jag nog kan lyckas samla ihop deras DNA också.