Dygn i mellan förlossningar ??
Hur vanligt är det att honor föder några bebbar där å sedan några bebbar efter några dygn???
Man hör å läser om att bebbarna löper större risk att dö om det går något dygn .. så man vill ju ha levande ungar….
Vad är det som gör att risken blir större???
Är det att risken för att moderkakan släpper från livmodersväggen å kattungen inte blir syrestillsatt??
Livmodern börjar dra ihop sig å på så sätt släpper moderkakorna??
Jag vill veta mer så fram med allt ni vet..
Jag är jätte tacksam
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hinner inte skriva nu ska bort , men jag har flera honor som väntat dygn emellan och alla har klarat sej!!
kramCHatrine

Vi har en kull på två och de är födda den 3 och 5 februari. När hanen föddes den 3 februari gick det snabbt och det kom nästan inget fostervatten. När honan föddes den 5 februari gick det snabbt men det kom enormt mycket fostervatten.
Honan minskade 10 gram i vikt på bara några timmar och ökade inte så mycket i vikt de första dygnen. Hon har feberpäls och vår norska mentor tror att det kan bero på att hon föddes sent.
Kullen är sju veckor idag och det är full fart på dom. Du kan se dom på vår hemsida www.quinoas.com
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Vad roligt att ni vill dela med er
#2 jätte söta småttisar

Jag har varit med om det två gånger.
Första gången i somras då SamSarah fick 10 bebisar med nästan 2 dygns mellanrum från bebis nr 6 till bebis nr 10, och andra gången för inte så länge sedan då honan fick 3 bebisar på fredagen och 1 på måndag förmiddag.
Lycka till med alla bebbar och pussa på mammakatt 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Har dom då blivit parade under en längre tid eller?

Samsarah som fick 10 ungar blev parad 1 gång, det var inte meningen hon skulle bli parad då hon började löpa igen ca 4 v efter första kullen och jag hann inte med :-o(
Den andra honan var tillsammans med hanen i 3 dagar.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
jag har oxå varit med om det 2 gånger under mina år
dag 1 o 3 om man säger så
o ungarna levde o överlevde
Nu har jag också varit med om detta
säkert fler gånger i senare tillfällen..men nu vet jag lite mer
Min Busan var tre dagar tillsammans med hanen men jag såg bara parningar första dagen sedan vart han trött på henne
… 8 bebbar då sammanlagt..

Godmorgon,
Jag har varit med om att en hona föder en kattunge på ca dygn 60 som ej överlever.Sen väntar hon tills dygn 65 och föder 3 st levande kattungar som överlever.
Sen en hona som föder 2st allt är bara bra och jag tycker att hon är stind i magen men kan inte känna mera. 2 dygn senare ligger det 2 st kattungar till.Alla klarar sej.
Sen har jag varit med om att en hona föder 2st sen efter 2 dygn så kommer det en stooor död kattunge sen ranlar det ut en 50g efter den. De lever alla 3 idag.
Ja det är vad jag kommer ihåg så här på morgonkvisten. Mina honor har en förmåga att vänta mellan sina kattungar!
Och om parning så går alla mina honor bara med hanen i ca 3-5 dagar så alla har varit lika dana.
Kram Chatrine

Är det alltså en fördel att de inte är ihop och parar för många dagar eller?
#10 därom tvista de lärde:):)
Mina får alltid gå tillsammans o para så länge de vill
ja…mina går alltid tillsammans alltid:)

#10 Tror inte det spelar nån roll!
//Chatrine

#10 tror inte jag heller egentligen.
Tänk på hur det är ute i naturen?
Där ute är det ju ingen som tar undan hanen efter några dagar!

//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Hej Marita!
Hoppas att allt e väl med Er alla
& att vi snart ses igen!
Passar på att Gratulera till dina fina utställnings resultat när jag ändå har tillfälle att skriva lite

Jag har en hona som har haft 2 kullar, hon väntar alltid mellan sina ungar…
…båda förlossningarna börjar normalt & fortlöper normalt; men bråttom d har hon inte *ler*! Hon tar vila upp mot 1 -1½ dygn mellan ungarna!
Massor av kramar! (till Er alla på forumet)
Harlibrie´s Tina
Tack Tina
Som jag skrivit så många gånger tidigare om hur fostren blir till…
Befruktningen sker i äggledarna och efter några dagar vandrar samtliga ner (alla på en gång) och fäster vid livmoderväggen och då först börjar de växa. Samtliga foster utvecklas alltså samtidigt och är lika gamla oavsett när de befruktades. Viktskillnader beror inte på åldersskillnader. Så det har absolut ingen betydelse, huruvuda katterna parar sig 1 gång eller 10 dagar. Låt dom hålla på så länge de vill och orkar, så länge de äter ordentligt. Det är väldigt olika på färger och linjer.
Mina silver/golden kan hålla på en vecka och min svarta hane parar så länge han får - ibland 10 dagar.
Vanligast är väl att perserhanar inte bryr sig efter ett par dagar. Huvudsaken att de äter och mår bra och inte blir utmattade. Jag vet en uppfödare för många år sedan, som tog emot flera honor från olika håll samtidigt och till slut kunde inte hanen stå på benen.
Jag brukar sätta en gräns för mina hanar, på ca 2 honor per månad. Det tar på krafterna att vara avelshane och då har de chansen att äta upp sig. Dessutom är det inte lika hektiskt under hela året, utan mest nu på våren och av någon underlig anledning strax före jul.
De få gånger jag tagit emot honor, så har jag varit väldigt noga att kolla om de äter i den främmande miljön. Gör de inte det, får de åka hem tidigare, annars kan de gärna få vara kvar någon vecka, tills det passar för ägarna att hämta hem sin älskling.
Jag fick ett brev från USA för många år sedan där en känd uppfödare berättade att hennes dräktiga hona födde 2 ungar strax före familjens flytt. På väg i bilen till det nya hemmet, ca en vecka efter att de första ungarna föddes, fick hon resten och det blev en stor kull, där alla överlevde. Katter är ett tåligt släkte.
Själv har jag varit med om att en hona fått några dödfödda för tidigt födda ungar och sedan levererat resten efter några dagar. Dessa överlevde utan problem.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
det är bra att du fortsätter att "slå in det i huvudet på oss"
du vet…snöbollseffekten:):)
Jag är pensionerad gymnasielärare och takterna sitter i ….
En liten biologilektion om kattens befruktning:
Ägglossningen sker 24-36 timmar efter parningen. Parningen triggar igång ägglossningen, till skillnad från många andra arter. Detta gäller alla kattarter.
Befruktningen sker i äggledarna där de första celldelningarna sker. Embryonerna stannar kvar i ca 5-6 dagar. Sedan vandrar de ner i de 2 livmoderhornen, alltid jämnt fördelade. Vet inte hur de kan räkna efter att det är fullt i vänster men inte i höger och tvärtom. Först flyter de omkring planlöst och celldelningen fortsätter.
Efter 11-14 dagar fäster de vid livmoderväggen.
Efter 2-3 veckor kan man se att bröstvårtorna har svullnat och blivit rödare. Det är det säkraste tecknet på att honan är dräktig. Det är lättast att se på de främre paren som rodnar först.
Under denna tid kan honan ha morgonillamående, precis som vi människor, pga ökad östrogenhalt.
Dag 21: man kan se fosterblåsorna med ultraljud.
Dag 27: Om man tränat, kan man känna fostren glida mellan fingerspetsarna och räkna dem. Ställ katten med baken mot dig, känn mjukt på sidorna bakom revbenen och en bit nedanför ryggraden. De är stora som valnötter. Enligt böckerna ska man kunna känna fostren mellan 20 och 30 dygn, men jag anser att 27 är säkrast. Mjuka och bestämda fingrar, kläm inte.
40 dygn: man kan se fostren med röntgen. Helst ska man undvika röntgen med tanke på ev strålskador.
4:e veckan: buken ökar i omfång och man kan se en tydlig utbuktning.
1 vecka före födseln: juvren svullnar och fylls med mjölk. Prova att klämma ut lite.
Jag brukar tvätta av bröstvårtorna med lite barnolja och torka noga. Särskilt perser får ofta torra skorpor eller svarta prickar (jästsvamp) på och runt vårtorna. Jag klipper pälsen runt vårtorna eller rakar hela buken om hon ändå är i fällning. Då slipper ungarna trassla in sig i pälsen och det blir inte hårda tovor indränkta med torkad mjölk.
Jag passar samtidigt på att klippa klorna, så att jag inte blir oavsiktligt riven under förlossningen.
Jästsvampen växer där det är fuktigt och varmt och smittar inte. Den är helt ofarlig. Samma svamp kan man se på fettsvans. Där är Goop bäst och sedan bad. Om honan har mycket på svansen kan man fixa bara svansen. Bäst är att bada henne före parningen.
Bada inte en dräktig hona, särskilt inte i början av dräktigheten då fostren är i ett känsligt utvecklingsstadium. Stresshormoner kan ev ge foster med gomspalt.
Förlossningen sker vanligen efter 65 dygn (+ - 4 dygn), men variationer finns på 62-69 dygn. Före och efter brukar inte ungarna överleva, mest pga att de inre organen inte är färdiga och direflexen inte fungerar. Absolut senaste dag för kejsarsnitt är 69, vänta inte längre.
Fostren producerar hormoner (bl a kortison) när de är färdigutvecklade, vilket startar förlossningen. Honan producerar då prolaktin, östrogen, prostaglandin, relaxin och oxytocin. Det sista homonet styr värkarbetet. Om honan har dåliga eller inget värkarbete är det ofta brist på hormoner.
Är man ovan som uppfödare är det bra att ha kontakt med en erfaren uppfödare. Kolla också vilken veterinär som kan ställa upp om det behövs.
Jag tycker inte att man bör vänta längre än 2 timmar efter fruktlösa värkar, sedan får veterinären ta vid. Om honan verkar allmänpåverkad och inte kan stå på benen, är det bråttom.
Om allt ändå är som det ska, är det inte ovanligt att hon föder i bilen på väg till veterinären, så ta med utrustning som kan behövas, bl a vatten eller våtservetter och helst en medhjälpare.
Det har hänt att jag åkt med en kompis som var siamesuppfödare, ut på gropiga skogsvägar för att sätta igång honan. Det verkar som om skakningarna sätter igång det hela. I brist på den metoden, kan man tvinga honan att springa upp och nerför en trappa, det brukar också funka.
Jag har fått träna på mina hittills 213 födda kullar (med överlevande ungar) under 32 år.
Kanske det finns någon som är barnmorska här, som kan ge ytterligare tips?
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Tusen tack för all information Erna!
213 kullar med överlevande kullar!Ojj vad impad jag blir!
Det var väldigt mycket tänkvärt du levererade här!
Jag spara det här inlägget i bokmärken eftersom jag aldrig hittar igen inlägg när jag funderar över nåt senare!
Ha det bra!
Heléne
Tack Erna för detta intressanta inlägg och att du ville dela
med dig av din erfarenhet och din kunskap mycket bra!!!! 
// Rosie