Kattungar,avel och heltidsarbete
Undrar lite hur ni löser det när ni har kullar, man har ju inte semester till hela tiden att ta ut även om man kan ta några veckor.
Här hemma blir det ju oftast så att ingen är hemma mellan 08-16 kan tänka mej att det inte är längre än vad andra är hemifrån? Många dagar kan man ju skarva arbetspass men ändå kommer det vara en del så långa dagar, oundvikligt.
Hur gör ni med mat osv? Det är så många år sen jag hade kull nu så man känner sej lite ringrostig nu inför höstens planering på tillökt.
Kul att höra hur ni andra löst det.
nu har jag ju inte nåt jobb att gå till ….:)
men jag tror att andra kanske tar semester några dagar eller den första veckan.
För visst ska väl en kull som mår bra klara sig själv med mamman.
Om det blir nåt strul hemma hos nån som måste jobba så blir ju resultatet att de inte kan "jobba med svaga kattungar" på samma sätt som vissa av oss andra kanske gör…O ibland så undrar jag om inte det är bättre
Att naturen får ha sin gång alltså menar jag:)
eller det kanske inte var så du menade Annica:)
Jag tycker ofta det är från 4 veckors ålder det börjar, iofs senaste kullen jag hade nappade jag upp, kanske därför jag inte funderat på att ta kull sen, ja, undrar om det inte var 5 år sen
.
Jag är ju så extrem med mat till dem så jag har ju massa ihopkok som jag vill ge dem då jag tror på att det ger bra magar framåt (gamla hundtakter…)
Kanske många ger dem torrisar som föda dagtid? Det skulle ju vara en lösning iofs. Många funderingar nu, har ju inte bestämt mej ännu för om det ska bli kull men har ju en hona som snart måste få om jag inte ska låta henne bli kastrat istället då åldern börjar komma ikapp.
själv gör jag så att när ungarna blir runt 4-5 veckor så börjar jag ge nötfärs..o det är väl då ditt hopkok kommer in:)
Men om du ger det en eller två gånger per dag så ger ju mammakatt resten. O det är ju oxå då de börjar med torrfodren.
Så hopkoket måste/bör ju inte vara det de huvudsakligen livnär sig på. Detta med hopkok…en sak att tänka på är ju att katterna ska kunna få samma mat när det flyttar sen. så därför tycker jag att våra torrfoder är bra. De är lätta att få tag på för köparen sen.
Sen så ger väl de flesta av oss lite gottis till våra små.

Ja,jag har också funderat detsamma.
Jag har en hona som har haft dåligt med mat åt bäbisarna så jag har åkt hem med jämna mellanrum,och så ofta det gått.Men det är ju inte alltid en hållbar lösning.
VAK=vård av katt borde finnas.(önsketankar)
Hej!
Jag arbetar heltid som lärare i grundskolan och har inte möjlighet att åka hem och mata kattbebisar.
Jag brukar försöka "passa in" kullar så att de föds under eller i anslutning till skolloven. Sedan har jag min 15 åriga dotter som är jätteduktig på att hjälpa till. Hon åker hem på håltimmar och matar bebisar ibland. Även min man som periodvis arbetar hemifrån engageras i arbetet.
Den här gången fick jag dock ta tjänstledigt utan lön när kattbebisarna kom tidigare än beräknat.
MVh
Kristina

#5 Vilken bra karl,vars hittar man såna?
Ja du…Jag tror INTE jag skulle få min karl att göra det.Han tycker om bäbisarna på avstånd.
#6 Ja du Anja, vad ska man säga. Han är inte direkt överlycklig men gör det för husfridens skull kan jag tro
!
MVH
Kristina
#6 Visste du inte att i Umeå är killarna såhär? 
Hur man bäst ska passa en förlossning och matning av kattungar?
Ja, det beror väl alldeles på hur man jobbar och hur långt bort samt ev familjens möjlighet att hjälpa till.
Förr, när jag jobbade, kunde jag cykla hem på lunchen och fixa passning. Tog några dagars semester när kullen skulle födas. Jag skulle aldrig lämna en födande hona ensam. Alltför mycket kan gå på tok.
Numera, när jag lever ett bekvämt pensionärsliv, är jag hemma jämt och kan passa katterna på ett helt annat sätt. Fast min granne som har nötdjur och hästar, tycker att hon har det lindrigare, för när hon går från stallet är hon ju klar där. Jag blir aldrig klar med mitt, eftersom jag har dem kring mig hela tiden. Hon tycker dessutom att jag har bra kilopris på mina kattungar jämfört med kalvarna. 
Men du kan väl inte vänta på pensionen?
Ha de´
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#6,7,8 de är såna i Värmland oxå:)
Ja det är det eviga pusslande för att få det att gå ihop :O Jag tar alltid några semester dagar alt byter skift med jobbarkomnpisar, då honan ska ha. Sedan tycker jag det är skönt att vara hemma med den nyblivna mamman några dagar också.
När ungarna börjar äta själv får de mat av mig innan jag går till jobbet. Sedan finns det såklart tillgång till uppblött foder att äta under tiden.
Det är ett krux med de man måste mata. Men man behöver ju dessvärre jobba för att överhuvudtaget ha någon mat att erbjuda de små grynen ( & mat på bordet åt sig själv) Sedan har jag turen att ha både en underbar mamma o pappa som kan rycka in och mata små bebisar om det skulle behövas.
Så nog går det att både jobba och föda upp en kull. Fast man skulle vilja vara hemma o njuta av de underbara små mkt mera, helst heeeela tiden
Mvh Linda

Jag är oxå hemma mycket då det väntas smått, både före och efter.
Jag tar alltid "mammaledigt"

Jag har ju förmånen att ha "en snäll chef" som låter mig ha en veckas ledighet både före och efter då det väntas smått.
Och OM det är kattungar som behöver stödmatas så ordnar det sig alltid oxå, jag jobbar ju bara ca 5 minuter från hemmet så det blir till att kila hem och mata dom små när det behövs.
Har oxå en underbar mamma och tillika dotter som bor i samma hus, så om det kniper så ställer dom alltid upp.
Jag har oxå gått ner på arbetstid från 110% till "bara" 50% för att hinna med katterna även då det inte finns smått i huset.
Lycka till med kommande kull/ar
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Tack ska ni ha alla för att vi fått ta del av era "lösningar", semester har jag sparat i massor så där ska det lösa sej. Sen har jag ju en 17-åring som är enormt duktig men även hon är ju borta mkt dagtid med skola.

Jag tror att det blir kattungar här i maj.Förhoppningsvis.
Jag har inte så mycket ordnat runt det men det brukar lösa sej.
Förhoppningsvis har min arbetslöse man fått jobb då.
Om inte är ju han hemma varje dag…
Jag jobbar lite olika arbetstider och det gör vår dotter också.Så jag är helt övertygad om att det går pussla ihop.
Venuz väntade med att börja föda kattungar förra gången hon fick tills jag kom hem,så jag tror hon gör så nu också
.
Sen hoppas jag att hon ska mjölk till alla kattungar och att alla är duktiga på att äta.
Vård av katt ansökte jag om förra året när Agnes hade kattungar men behövde aldrig utnyttja det-så då har jag ju det innestående!(men dessa tankar vet inte chefen än!)
Tror definitivt att du också löser framtida kullar Annica!
Heléne