Löpning trots sterilisering????
Hej. Har en fråga, jag steriliserade en hona för 14 dagar sen p.g.a en mycket kraftig livmodersinflammation. Det ena hornet var stort som en tennisboll sa veterinären,
Så jag undrar om hon ska kunna löpa ändå, hon löper som bara den nu. Har aldrig varit med om det innan på en steriliserad hona. Någon som har erfarenhet av detta?? Det är damen på bilden.
Tacksam för alla svar.
Ann-Louise
Bullan skapade en tråd här om just detta… hm vad heter den..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

OM hon nu bara har steriliserats så kommer hon ju att fortsätta att löpa.Men har hon som jag tror kastrerats så kommer hon förhoppningsvis inte att löpa.Om hon gör det så kan det bero på att det blivit någon liten bit kvar av äggledare eller livmodern Då får man om honan löper ofta gå in och plocka bort det som finns kvar.Det tar ju ett tag för kroppen att förstå att den inte ska löpa så jag skulle avvakta ett tag men fortsätter hon att löpa regelbundet så ta kontakt med den veterinärn som kastrerade henne och be honom kolla upp katten.
Stolt ägare till tre La permer
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#2 Allt är borttaget, både livmoder och äggledare. jag får avvakta ett tag och se om hon slutar.
Ann-Louise

Tack Marita för att du letade upp tråden, har varit inne och läst på den.
Ann-Louise.

Jo, jag har en hona som jag fick "omkastrera" pga att det blivit kvar en äggstocksrest.
Kastrerade honor kan "löpa" upp till 2 månader efter en kastrering, tills alla hormoner gått ur kroppen.
Bullan hade stora mjölkjuver också som det kom mjölk ur. Ditha "löpte" ca 2 mån efter kastreringen, men sedan slutade det helt och hållet, men på henne var det inte alls lika kraftiga "löp" som det var på Bullan. Bullan löpte konstant var 3:e vecka.
Veterinerän sa att minsta lilla cell som blir kvar av äggstockarna kan föröka sej och sedan bli så pass att det börjar producera hormoner som ger "löp".
Så avvakta en 1½-2mån ca och har det inte slutat så får du nog prata med vetten.
Hoppas det löser sej!

#6 Tack så jättemycket för ditt svar, jag väntar ett tag då så får vi se om hon slutar.
Ann-Louise.