Hur göra med kattvakt i 2v.?
I somras hoppade jag in här på forumet och frågade lite om mina svärföräldrars perserkatt som de tagit som omplacering. Jag fick flera bra svar och nu har jag en ny fråga
Testar att länka till min förra tråd för bakgrundsinfo:
Sedan dess har det gått jättebra med lilla Cajsa, hon äter bra och har vuxit och fått jättefin och tjock päls. Toaletten sköter hon perfekt hemma i sitt hus. Kommer våra barn eller kusinerna på besök så springer hon och gömmer sig, men kommer vi med vår cavaliertik så kommer hon fram, de två trivs bra ihop! Hon är inte så social med andra, men husse och matte gillar hon och gosar gärna med, men på sina villkor 
Nu är svärföräldrarna på väg till Thailand i mars och ska vara borta i två veckor och vi ska passa henne. Nu är bara frågan hur vi ska göra… Eftersom vi har två fyraåriga tjejer som sprider sina grejer runt hela huset och jag inte liter på hennes rumsrenhet i en ny miljö så har vi ett problem… Hon är som sagt jätteduktig hemma, men jag har en känsla av att hon inte kommer sköta det lika bra här utan skvätta på deras prylar som ligger på golven… Vi har tyvärr en öppen planlösning i huset, så vi kan inte begränsa hennes utrymme utan att stänga in henne i ett rum och det vill vi ju inte!
Svärmor vill gärna att vi har henne inne hos oss för att hon ska slippa vara ensam så länge och jag förstår henne. Men hon har ju ingen lust att umgås med oss iallafall! Är vi hos henne gömmer hon sig och är hon hos oss så gömmer hon sig… Visserligen kommer hon ju fram och umgås med hunden när barnen däckat för kvällen
Klarar hon sig ensam på dagarna med mat- och vattenpåfyllning på morgonen och detsamma plus lite umgänge eftermiddag/kväll eller kommer hon känna sig ensam?
Om du tror att hon kommer att bli jättestressad av att vara hos er är det kanske bättre att hon får vara kvar hemma där hon är trygg (med tanke på hennes tidigare problem) och att ni är dit ett par gånger om dagen (och kanske tar med er hunden om hon gillar den).
Om hon sedan verkar må dåligt av att vara ensam kan man ju prova andra lösningar och att hon får komma till er istället…
Tack för ditt svar!
Svärföräldrarna bor på andra sidan gatan, så ett par besök om dagen är klart genomförbart. Frågan är ju om hon ens kommer uppskatta det. Kanske efter ett par dagar i ensamhet 
På jobbet skojade de om att vi skulle släppa in hunden till henne när vi går till jobbet på morgonen så kan de ha sällskap av varandra 
men varför inte??
det vore väl en jättebra lösning..
det är ju många som lämnar sina hundar o katter ihop när de jobbar på dagarna.
Om det nu inte finns nån orsak som jag inte vet om:):) så hade jag definitivt gjort det.
Tja, de har ju inte varit ensamma tillsammans direkt innan, men det kanske skulle funka
Du kan ju alltid dela av lite i huset också, exempelvis med kompostgaller i dörröppningar på en sådan hund att katten kan gå under men inte hunden så får ju katten möjlighet att gå ifrån om hon ej vill vara med hunden.
Det är inga problem för kissen att komma undan om hon vill, hon bara pyser in under soffan
Rapport
För er som tog sig tid att svara mig sist vill jag nu passa på att rapportera hur det har gått under lilla Cajsas vistelse hos oss:
De första 2-3 dagarna var hon som vi förväntat oss ganska osynlig och låg och tryckte på övervåningen men sedan har det ändrats drastiskt!
Hon började med att komma ner när barnen somnat, men ganska snart kom hon nersmygande även när de var vakna. Hon har suttit i fönstret och kikat och även vågat sig upp på bordet. På dagarna sover hon uppe i vår säng. Hon ligger gärna i famnen och gosar på kvällarna och om man slutar att klia henne nafsar hon i ens fingrar tills man börjar igen 
Toaletten sköter hon väl sådär, men det har inte varit så farligt utan ett par pölar bara på två veckor och det kan jag ta.
Min ena tjej, Julia kommer verkligen att sakna att ha henne här. Det första hon gör när vi kommer hem är att gå och leta reda på Cajsa och sätta sig med henne i soffan en stund.
Imorgon flyttar hon hem till sig igen och jag kommer nog också sakna henne lite. Men inte de små grå tussarna som hon lämnar efter sig i hela huset

vad kul att det gick så bra