Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2424 ggr
Cybercat
0

Förtvivlad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har det hänt något hemskt. En sådan där sak man bara ALDRIG vill vara med om, och med tanke på hur sällsynt det är så slipper väl de flesta.

Idag när jag gick upp kom jag ut i vardagsrummet. Där låg Trixie på golvet och hennes syster Zoe satt bara nåon decimeter bort. Jag minns att jag tänkte "vad skönt att de kan vara så nära varandra utan att bråka" eftersom Zoe blivit väldigt aggressiv mot sin syster sedan hon (Zoe) blev gravid.

Sedan såg jag att Trixie låg alldeles för stilla…

När jag kom närmare såg jag att hon kräkts, bajsat på sig och kissat på sig och låg i en pöl av sitt eget kiss. Jag sprang fram till henne och skrek på Daniel. När jag lyfte henne märkte jag att hon levde, men hennes ögon var öppna och oseende. Hon cyklade lite med frambenen, men munnen var krampstängd och bakbenen orörliga.

Vi virar in henne i handduk och rusar till veterinären. Väl där tas tempen. Hon har 36,5 - 2 grader för lågt. Blodtrycket är extremlågt (att ta ett blodprov tog över 5 minuter för en liten behållare), alla hennes slemhinnor helt vita och hon är nästan komatos. Vi sätter ett saltdropp och lägger henne på värmedyna för att behandla chocken.

Blodprovet visar inga fel alls. Hon är pinfrisk. Lever och njurar funkar finfint. Ingen förgiftning. Socker normalt. Mot epilepsi talar att hon inte återhämtar sig. Alls.

Kvar finns stroke. Freak accident. Guds dåliga humor. En timme efter att vi anlänt mår hon inte en gnutta bättre, snarare sämre. Hon kan inte se, hon kan inte röra sig. Hennes hjärta går i 180/150. Hon andas grunt. Någon gång varannan minut tar hon ett enda djupt andetag och gnyr. Hjärtskärande.

Vet säger att visst kan vi ta henne till ett stort sjukhus och lägga henne på intensiven, men det gör vi mer för vår skull än för hennes. Hon mår så dåligt och sjunker så snabbt - med 99.9999% chans har hon fått ett stroke. Det är inte förgiftning, det är inte epilepsi, hon är för ung för hjärntumör och för gammal för medfödda defekter. Hennes utsikter är urusla, och hon lider. Vi ber om några minuter att tänka.

Medan han är borta går det utför snabbt. Den ena pupillen dras ihop men inte den andra. Hennes andedräkt blir ännu grundare. Hon gnyr ofta. När han väl kommer tillbaka har vi, för hennes skull, bara ett val.

Min lilla tyska Trixie. 1 1/2 år, snart två. Kärnfrisk (jag har ett friskintyg på henne ifrån i FREDAGS (för försäkringen)!), dräktig, glad och lycklig.

Idag höll jag henne i mina armar och grät in i hennes päls och Daniel klappade henne och pratade mjukt till henne medan veterinären gav henne sprutan som lät henne somna in. Min lilla katt som bara timmarna innan legat lycklig i min säng och knådat mig på bröstet medan jag gnuggade hennes dräktiga mage.

God has a bad sense of humor…

Jag har fortfarande inte förstått det. Jag är så trasig. Jag bara gråter. VAD FAN HÄNDE???

Fillifjonkan
0

Emma, det hörs helt förfärligt det som hänt er.

Jag lider verkligen med er och känner tårarna komma i ögonen, hur orättvist är livet egentligen?

Frågan är har han någon humor alls???

Elis

MonicaLagerquist
0

Det är vidrigt när det går så oerhört snabbt.Själv har jag mist en katt på en utställning.Lämnade honom frisk och levande i buren och kom tillbkata någon minut senare och då hade han dött.Också en frisk och ung katt.

Lider enormt med dig .

Stolt ägare till tre La permer

Chakmools
0

Fruktansvärt….jag är så ledsen för er skull Emma.

Jag vet hur det är att förlora en ung katt  hastigt. Det är inget jag önskar någon och jag hoppas bara få uppleva det en gång i mitt liv.

Ibland får vi bara ingen förklaring till vad som hänt.

Än en gång så ledsen för er skull.

Kram Helena

krasivis
0

Oj,så ledsamt!

Lider med dig!

Omkramar från Elisabet

Generosa
0

Åhhh Emma så ledsamt, förstår att du är förtvivlad.

kramar Lillevi

Generosa´s Perser

www.generosas.se

deroba
0

Men nu får det väl ändå vara nog med otur för er!! Minns fortfarande i höstas med din tråd Emma, jag grät så det skvalade och det kommer inga färre tårar nu…

Jag tänker på er Emma….Smiley 0061.gif Hoppas att Trixie har det bra därborta i regnbågens land…

Tjing-Ling
0

Lider med dej Emma. Vad fort ett liv kan försvinna. Hände mej samma sak för cirka 1 månad sen på en katt jag sålt. Det var en blodpropp i hjärtat.

Styrkekramar i massor

Ann-Louise.

Boromir
0

Oj så hemskt! Blir helt kall då jag läser detta, sånt här får bara inte hända. Skickar en tanke till er.

//Malin

IdaJ
0

Så fruktansvärt. Jag lider med er…

Marita-L
0

Men hjälp så fruktansvärt så hemskt…Gråter stackars Trixie och er… vilken hemsk mardröm..

Jätte stora tröst kramar

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

longnosade-perser
0

men guuuuuuuuudddGråter

Jag lider med er så mycket

jag vet inte va jag skulle ta mig till om det hände mina katter något

Stackare

ni finns i våran tankar

// Anna & kattfamiljen

miascharming
0

Nä-fy så hemskt GråterTRÖSTKRAMAR

Nu är det nog bekräftat att GUD INTE har sinne för humor !!

Nu lider jag så fruktansvärt med er, som om inte denna enskilda händelse vara tillräckligt sorglig i sig själv……& med tanke på att ni så nyligen tillbringat er  MINST 10-åriga dos av veterinärbesök.

En tanke :

Kan katter få havandeskapsförgiftning ?

Som leder till högt blodtryck,äggvita i urinen & .kan ge hjärn ,lever och njurskador ?

Det första tecknet är just högt blodtryck och kramper…& kan leda till komatöst tillstånd.

Då detta inte är en virus eller infektion så syns det inte på ett rutin blodprov.

Min andra tanke : Akut baktriell hjärnhinne- innflammation, jag har råkat ut för EXAKT samma sak ..på en nybesiktigad kattunge på 12 veckor, & det  kan missas på blodprove då det sker på ett par timmar.

Han va frisk som en nötkärna kl 15:00-16:00:- han blev tvungen att akut avlivas av exakt samma andledning som du beskriver..jag va så rädd att han skulle dö på vägen till veterinären . Såg honom bara tyna & försvinna bort helt….men vi hann…dock förgäves. Exakt samma förlopp som eran Trixie…dom erbjöd sig att köra honom till bagarmossens intensivvårdavdelning & sa ..han kommer MAX att leva 2 timmar till  med fullt livshjälp ?? Så han fick sommna.Gråter

Så jag vet hur det känns att se en frisk kisse tyna bort och dö på bara några timmar Så sjukt overkligt  ?

Jag hoppas att ni får svar på vad som hände..detta hjälpte mig lite iaf.

R.I.P Trixie

Kramar till er Emma & Daniel  & sköt er.

EddaM
0

Ojoj stackars er, så hemskt.

*tröste kramar* från oss med

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

yadhayezibas
0

Åh vad hemskt!!! Gråter

Tröst kram ifrån oss

Cajza
0

Fy så tråkigt för er att mista en kär vän så. Tänker på er // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

ixidixi
0

Många många tröstkramar till er!

//Chatrine

Mirra
0

Mycket ledsamt för er skickar också många tröstkramarGråter

// Rosie

dexter
0

Nejmen uff så otroligt ledsamtGråter skickar massa trøst kramar från oss 3

u-marklund
0

Så ruskigt,  jag lider och tänker på er.
/Ulla

[Baboos]
0

Tänker på er!!!!!!Gråter
Sånt vill man inte vara med om…….

Kram Jonas

[Guardians]
0

Tröstkramar, så hemskt för er

ophelia
0

Så fruktansvärt sorgligt.Tänker på er.

//Sylvia

Mayer
0

Åh så hemskt.Lider verkligen så mycket med er.

Det känns så hemskt med att mista någon.

Kramar från mig

/Anja

Bullan
0

Fy så hemsktRynkar på näsan Det måste vara en mardröm att hitta ett av sina djur på det viset.

Ett ljus för Trixie.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marylands
0

Detta är nåt för överjävligt som ni går igenom nu !!

Tänker på er

kramar

Anna

Dockan
0

Skickar en varm tankte till er.

Hälsningar LENAGlad

Lovebuffen1
0

Lider uppriktigt med er!! Rynkar på näsan

Ibland….tar livet en vändning som känns övermäktig och tårarna bara rinner oavbrutet.

Skickar massor, massor med STYRKE- OCH TRÖSTKRAMAR till er!  Och rosor……

Summerwinds
0

Usch, vilken fruktansvärd mardrömssituation! Fy, så orättvist allt är ibland…tänker på er! //Kram Eva

:rose:

SussiF
0

Usch, vad hemskt !

Cybercat
0

Tack alla ni för varma och tröstande ord. Själv förstår jag det fortfarande inte. Jag ser henne i ögonvrån HELA tiden. *snyft*

#12 - Havandeskapsförgiftning? Ingen aning, men jag har aldrig hört talas om det (vilket inte innbär att det inte kan hända) Och nog har jag fått mitt av kriser och vet-besök nu? Nå, jag glädjs i alla fall så över dem jag har kvar - som alla kände av läget igår och kröp nära nära.

Det var då jag kom igåg, igen, varför jag har dem - de underbara djuren - trots alla sorger.

Igen, TACK!

sorundas
0

Så grymt sorligGråter många tröstkramar till er.

Gunilla

S*Sorunda's

Amorstroll
0

MÅNGA TRÖSTKRAMAR

från mig också!!!!!

Lisa

S*Amors Troll

Livandas
0

Usch, så tråkigt….Rynkar på näsan

Hoppas du får reda på orsaken att detta hände…..

//Susanne

BeautyAngels
0

Så fruktansvärt tungt & sorgligt !!!
Skickar varma tankar till er / Linda

Annkis54
0

jag hittar inga ord
stora kramar till er alla

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Coolgrim
0

Har just kommit till jobbet, läser detta tårarna rinner ner på skrivbordet. Gu så fruktansvärt. Det är så jobbigt & tungt när det händer nåt så dramatiskt.

Många Kramar

Tina

feiner
0

Sitter här hemma sjuk och klen och lipar för fullt. Så fruktansvärt med din katt. Kan verkligen förstå din oro. Att veta orsak är alltid bra även om besked kan vara tunga. Lycka till och hoppas det var en gångs händelse.

Kram på er.

SofiaJ
0

Ursch så fruktansvärt!! Lider hemskt med dig..

Tycker dock att det låter ganska likt det Doris drabbades av med när jag läser symptomen. I hennes fall var det livmodersvred i 7 veckan. Hon var helt apatisk kunde inte röra bakbenen, hade flytningar och det gick inte att få ut något blod när de skulle ta blodprov.

I hennes fall så hade livmodershornen snurrat sig runt varandra och hon var en hårsmån från döden , men efter uppvästkning i ett par timamr var hon stabil nog att kastreras, men de var tvungna att ge henne blod för att hon skulle överleva.

Men tydligen är det väldigt ovanligt och de flesta katter hinner dö innan man upptäcker vad det var.

Är dock väldigt glad att jag fick behålla denna kisse, trots allt och jag är så ledsen att du inte fick behålla din tjej.

Sunrunners
0

KramarGråter

Min colorpoint perser fick en stroke och det låter mycket linanade vad du Cybercat berättar. Han hade HCM :(

Twice-As-Nice
0

Hej!

Jag miste min första exotic hona när hon var i 7:e dräktighetsveckan.

Förstår hur förtvivlade ni måste vara.

Många tröstkramar från mig.

MVH

Kristina

OhFours
0

Vad ledsen jag blev när jag läste detta.

Många tröstkramar

Helen

S*OhFour´s Perser

simzonites
0

Åhh jag lider med er Emma! Det finns inget värre än att stå där och inte "fatta" någonting, inte få en förklaring till varför och i och med det inte kunna göra något. Mina tankar är hos er, maaaaassor av tröstkramar!

/Lotta