Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 995 ggr
yadhayezibas
2009-03-24 19:33
0

Färgfråga

Jag tror ev att jag ställt denna fråga förut men kan inte hitta tråden.

Vad blir det för färger efter en svartsköldpadd tabby och vit hona och en svartvit hane? Vilka mönster är möjliga?

IdaJ
2009-03-24 19:37
0

Hanar svarta eller röda, med eller utan augoti.

Honor Svarta eller sköldpadd med eller utan augoti.

Hur det blir med vitfläckighet vet jag inte, det beror väl på hur mycket vitt föräldrarna har.

yadhayezibas
2009-03-24 19:40
0

Ok. Men vilka mönster? Tabby? Tigre? Agouti är ju ett mönster vilket man inte vet vilket… *snurr snurr* Ja vitfläckigheten har jag koll på.

Är så svårt att komma ihåg….

frukove
2009-03-24 19:47
0

Kan inte så mycket ,men det verkar vara mest dominat med spotted eller tabby.Tigré verkar inte vara så vanligt.

Sen är det väl så att svart har ett mönster också…

Jag har en Svart hona och tabby hane.Har bara fått spottade kattungar(3 stycken av 4)

Heléne

IdaJ
2009-03-24 19:51
0

Augoti är väl genen som gör att mönstret visas.

Vilket mönster ungarna få beror både på din honas mönster och hanens dolda mönster. Jag vet inte om det är helt klarlagt hur genetiken är runt de olika mönsterformerna? Du kanske kan få alla tre?

Jag har fått alla varianterna efter min shadedhona, dock i två olika kuller med olika hanar.

Summerwinds
2009-03-25 14:05
0

Så här har jag fått lära mig (om det är 100% rätt vill jag ha osagt, men kan vara ganska bra att ha som riktlinjer) :

För att få tigre eller spotted måste den solida katten bära på anlaget (ha mönstret dolt under sin solida färg). Kolla om det finns tigre/spotted längre bak i stamtavlan. Parar man två genetiska tabbys kan man inte få tigre/spotted. Parar man en tigre/spotted med en solid eller tabby kan man dock få både tabby, tigre och spotted. Tigre/spotted är dominant över tabby eftersom tabby är det recessiva anlaget. Spotted är i sin tur dominant över tigre.

yadhayezibas
2009-03-25 17:12
0

Ok! Det finns flera tabby bakom hanen och en tigre. Han har gett tabby med en agouti hona. Och med en hona utan mönster blev det mönsterlöst. Blir spännande att se vad det blir. Dock kan det bli väldigt lite färg på kattungarna eftersom det är vitfläck men hoppas det kommer gå att tyda ändå.

TUSEN TACK för hjälpen. Skrattande

Cybercat
2009-03-25 19:07
0

Oh, genetik, ett av mina favvoämnen!! Nu blir det långt, som alltid när jag tar på mig "professorsrocken" =)

Tabbynedärvning:

Det finns 3 sorters tabby. "Abessinier"-tickning (obs, inte samma tickning som ger silver!), klassisk tabby och tigré.

Abessiniertickning sitter på en allele ("genplats") medan klassisk tabby och tigré delar på en allele. En katt kan alltså vara både tickad och tabby/tigré men inte klassisk tabby och tigré samtidigt. Jag nämner detta endast eftersom man förr trodde att alla dessa tre tecken satt på samma allele - men nu anses tickning nedävas separat från övriga tecken.

Spotted, så länge det inte är "bengalspottar" (egen gen), är en gen som påverkar ränderna i tabby&tigré så att de bryts upp - och är alltså inte ur "Tabbynedärvningsperspektiv" ett separat mönster.

Fortsättningsvis pratar jag bara om färgen som spelar roll för frågan - alltså Klassisk Tabby (hedanefter bara kallad "tabby") och tigré.

Så, till grundpunkten - Nedärvning av tecken.

Vi börjar med nedärvning av tecken eller ej när en solid och en tecknad katt paras:

Tecknad v/s Solid

ALLA katter har ett av dessa mönster (tabby eller tigré), antingen de syns eller ej. Teckningen "göms" av solidgenen (a), som är recessiv och alltså behövs i dubbel upplaga. Därför får en icke-mönstrad katt parad med en annan icke-mönstrad katt aldrig mönstrade kattungar. En solid katt är alltid "aa".

Solidgenen fungerar f.ö. rätt dåligt på rött pigment. Det är därför en genetiskt röd katt utseendemässigt kan vara väldigt snyggt rödtabby, och det är också därför man i röd avel ofta har problem med spökmarkeringar.

En tecknad katt är AA - ger bara tecknade ungar, eller Aa - bär på solid och kan ge solida ungar med annan tecknad solidbärare (25% solida ungar) eller solid katt (50% solida ungar).

I ditt fall Pethra, förutsatt att din tecknade tjej bär på solitt (och alltså är Aa) blir statistiskt 50% av ungarna tecknade och 50% solida.

Tabby v/s Tigré

Av dessa två är det Tigré som är dominant och Tabby som är recessivt. Allelen är döpt till "Mc". Detta innebär att:

McMc = Tigré katt. Får bara Tigré-ungar

Mcmc = Tigré katt. Får minst 50% tigréungar. Kan få klassisk tabby om parad med annan bärare (Mcmc) eller en klassisk tabby (mcmc)

mcmc = Klassisk tabby katt. Får med annan klassisk tabby enbart tabbyungar. Får 50% Tigré och 50% klassisk tabbyungar om parad med en Tigré som bär klassiskt mönster (Mcmc enligt ovan). Får 0% Tabbybebbar om parad med Tigré som INTE bär tabby (McMc enligt ovan).

Slutligt svar till Pethra

Eftersom din pojke har get klassisk tabby tidigare Pethra, så vet vi att han antingen är "Mcmc" eller "mcmc", gömt under hans solidgen "aa". Detta innebär att du i den här kombinationen, förutsatt att tjejen din är heterozygot för agouti (Aa) kommer att få - ur teckensynpunkt:

50% Solida ungar

50% tecknade ungar som antingen är

100% tabby ELLER

50% tabby & 50% tigré, beroende på om din pojk är Mcmc eller mcmc under det svarta.

Hoppas det här gett fler svar än frågor :)
/Emma

yadhayezibas
2009-03-25 19:42
0

#7 Åh du ger alltid så långa och perfekta förklaringar. Tillomed jag förstår nu. Oskyldig Skrattande TACK!!

ophelia
2009-03-25 20:06
0

#7  Härligt med så bra svar.Kan du inte fortsätta med olika färgkombinationer ?Tex. i kombination med silver eller vitfläck Glad//Sylvia

Cybercat
2009-03-25 20:30
0

#8 Vad KUL att du tycker det, det värmer :)

#9 Visst kan jag det =)

Jag är bara rädd att jag blir så långrandig att det blir trist!
Vad gäller silver är det dock Erna som är drottningen, inte jag!