hur är detta fodret?
är detta ett bra foder?
Sammansättning:
Spannmål, Kött och Köttbiprodukter varav från nöt 10% och kyckling 15% Vegetabiliska äggviteextrakt, Fisk och fiskbiprodukter 5%. Olja och fett, mineraler och vitaminer.Analys: Råproteiner 29,5%, Råfett 11%, Växttråd 2,5%, Vatten 10%, NFE (Kolhydrater) 39,5%, Aska 8% (Kalcium 1,4%, Fosfor 1%, Natrium 0,5%, Magnesium 0,15%)
Omsättningsbar energi 1499kj/100g.
Innehåller/kg:
Vitamin A 20000 I.E, Vitamin D3 2000 i.e, Vitamin E 100MG, Vitamin B1 10mg,Vitamin B2 14mg, Vitamin B6 6mg, Vitamin B12 5mg, Vitamin C 25mg, Vitamin H 50mcg, Vitamin K3 6mg, Folsyra 4mg, Niacin 80mg, Pantotensyra 40mg, Kolin 600mg, Koppar 22mg, Järn 150mg, Zink 110mg, Mangan 60mg, Kobolt 3mg, Jod 1,5mg, Taurin 450mg

Ett foder som inte bara har spannmål i sig, utan har det som första ingridiens, hade jag personligen hållt mig LÅNGT ifrån, Annki. 39,5% kolhydrater. Det är mer än vad till och med vi människor mår bra på…

Nej,det är inget bra foder,spannmål ska man undvika.

Som mat till en gris är det säkert bra men inte till en katt.
Stolt ägare till tre La permer
hehe
tack
själv så har jag ingen clue om mängd kött mm i ett foder:)

#4 Våra katter är inga vegeterianer, alltså är det viktigt att kolla upp så inte maten innehåller alltför mycket spannmål utan kött/fisk/fågel ska vara den kategorin som är störst procentuellt.et är också viktigt att kolla upp mineraler, metaller mm som ingår då en del av dessa är ent skadliga.
Om ett foder innehåller mest spannmål är det självklart billigt i framställningen och kan då säljas till en billig peng, men som uppfödare ska man nog lära sig att inte titta efter de billigaste alternativen då det oftast är de sämsta, iallafall inte om man vill ha friska katter. Ja egentligen ska väl alla som har djur tänka på det, men få dem till att göra så är svårare.
MVH
Elis
Skulle aldrig köpa ett foder med innehållande spannmål.Ett riktigt bra foder ska innehålla kycklingfett.
/Annika
Jag tycker att proportionerna i foderet verkar kassa.
Eftersom spannmål står först, är det mest sånt. Inte bra kattmat.
Aska hela 8 %, verkar mycket och risk för urinsten.
Protein och fetthalten verkar vara för låga.
Nä, köp nåt annat!
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
tack alla
jag kör ju nästan uteslutande med RC, o lite annat..som är kvalitetsfoder.
Men jag har alltid ett öga öppet för att fixa sponsring till våra utställningar. Så när jag såg en länk till detta ställe, o jag inte hade hört talas om det…så klistrade jag in det hela här.
Jag vill ju inte lägga en massa matprover på utställningsburar om det är SKRÄP:):)
Om ni själva skulle vilja framta erat foder hur vill ni ha de olika ingr. och procenten
hur skulle det se ut ?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus