Hjälp!!!!! kattunge gräver
Våran kattunge på 4 månader gräver i vattenskålen o häller ut allt vatten på golvet????
han har gjort så nu i 1vecka??? och de börjar bli jobbigt för jag måste byta vattenskålen varje gång han har tassarna i den :) busunge :)
han står även vid matskålen o river på väggen brevid som att han försöker gräva ner det???
vad betyder detta?? går de att göra något åt det
///Anna & kattfamiljen
Tror att det är rätt vanligt, Min Hugo gjorde de också när han var mindre, Han är nu 9 månader. Han skulle tvätta tassarna innan han började dicka vattnet,
Fick sätta en bricka under vatteskålen så vattnet var på brickan och inte på golvet,
Inte roligt när man kommer hem och ser en stor swimingpöl på golvet. Men han har slutat nu med de eller gör det inte lika mycka som innan.
De med matskålen är säkert att dom ska gräva ner sin mat som dom inte äter upp, Ska spara de och gömma maten. Därför som dom krafsar sidan om matskålen
Tina
ja, det är ett normalt beteende som troligtvis försvinner när de växer till sig lite:)
förhoppningsvis:):)

*3 Jag har också en stor hundmatskål i keramig till vattnet, Men Hugo han välter inte sin skål utan han tar sin tass och skopar ut vattnet från skålen, men har flyttar inte skålen

är bara tt hoppas skrapandet går över, det är ju som ett naturligt beteende som inte är så uppskattat innomhus. jag har en huskatt som ibland kan bliva nästan fanatisk i hennes skrapande…

Av mina 4 katter så håller 2 av dom på med vattenskålen. Cocos han sätter tassen på kanten och vickar till den. Jag har fått för mig att han kollar hur mycket vatten det är? eller? Agnes hon bara sträcker sig väldigt mycket och skrapar. Ja ja, men som 1# ha en bricka med höga kanter så ordnar det sig och inte blir sjöar på golvet.
Tina
Ja det är faktiskt ett nartuligt beteende
katten "skrapar" med tassen för att få det friskaste å renaste vattnet i vattenhåla
Ute i naturen så ligger det oftast en hinna av smuts å den måste man ta bort för att få bäst vatten så man inte blir sjuk

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hihi, är nog ganska vanligt :)
Min tjej doppade jämt sina tassar i vattnet för att sedan tvätta sig. ;) (latmask !?) hihi
Tre av våra fem katter gräver vid vattenskålen. Den äldsta katten är 12 år och hon gör så varje dag (och har gjort sen hon var liten) och hon har antagligen lärt de andra sitt beteende. Det är sällan de skvätter ut något vatten på golvet. Vattnet byter jag ju 2-3 ggr/dag.
Som ni skriver ovan så är det ju ett naturligt beteende för vilda kattdjur att få fram friskt vatten i vattenhålen och försäkra sig om att det inte finns några pinnar, grenar i vattnet som de kan sticka sig på…eller att det ligger några krokodiler och lurar på dem i vattnet. Så jag tycker inte detta är något problem, snarare lite gulligt att de försöker skrämma bort krokodilerna från mitt kök! 
#10 hihihihi jag har också krokodiler i mina vattenskålar hihihi
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#11 ja och då är det ju tur att vi har katterna som håller koll på dem