Skrikande han katt på nätterna!!! hjälp!!!
Hej våran perser hane har under en lång perid
(ca 2 månader) nu jamat högt på nätterna
detta har enbart skett på nätterna
inte under dagtid
förstår inte vad han håller på med
eller om han mår dåligt
men de kan han väll inte göra då han inte jamar på dagarna
börjar undra om jag ska ta han till veterinären
eller om de bara är hans hormoner som springer efter damerna :)
men så här mycket
han är juh värre än när våran hona löper :O
// Anna
Är han kastrerad?
Om inte så är han en helt normal hane som skrikeeeeer efter damer. Och nu i vårens tider vaknar lusten till rejält.
/Inga-Lill

Så här gör hankatter. Du frågar om han mår dåligt? På sätt och vis gör han det eftersom han inte har några honor. En hane som används i avel bör ha honor med jämna mellanrum. Om han inte används i avel så kastrera honom så slutar han att gå och skrika på nätterna, då försvinner förhoppningsvis den här driften.
Ann-Louise.
en uppfödare som finns med här, när djurskyddet i hennes kommun var o inspekterade för tillståndet (vi måste ha tillstånd från kommunen om vi har mer än 9 katter eller fler än 3 kullar per år på honorna sammanlagt) så sa de att en hane måste ha minst 4 honor för att må bra:)
så ja…din hane skriker för att han vill ha honor.
O att han skriker mer på natten är väl troligtvis för att katter är nattdjur.
Sen så kan de lugna ner sig när de blir runt 4 år gamla.

Ok tack så jätte mycket för alla svar
då ska jag se till han får ett par honor att para sig med ;)
får jag vill absolut inte kastrera honom tycker inte att de är rätt
// Anna & kattfamiljen

Helt OT men varför är det fel att kastrera katter?
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Det var synd att du tycker så för jag kan lova dig att utrycket *glad kastrat* det stämmer verkligen :) Dom blir som små busungar igen vi har många glada skratt åt vår Don Juan här hemma när han sätter fart :)
Mvh
Anna ..

*6
jaha :) de visste jag inte jag har sett och hört att dom mår sämre av att bli kastrerade.
Men i så fall så är de nog ingen fara att kastrera honom
speciellt inte om han mår bättre av det :)
det viktigaste är juh att han ska må bra 
därför tänkte jag skaffa lite damer till honom :)
men sen är det juh tyvär inte jag som avgör utan måste även prata med min sambo
ska övertala honom 
Mvh Anna//
Jotack min avelshane ropar högljutt om nätterna nu oxå.
Bara att stå ut eller kastrera om hanen inte ska användas i avel.

Hade en hane som höll på att magra bort av all stress det innebar av att vara fertil. Då jag kastrerade honom gick han upp över 100% av sin utgångsvikt… och han blev inte fet kan jag säja, mer normalviktig och fick muskler igen. Sedan blev han dessutom världens goaste
Så min hane mådde pyton av sina "ballar" kan man lugnt säja!
Så om det är "hemskt" att låta kastrera en sådan hane!? Vad är då alternativet kan man ju undra?

En av mina hanar skriker också- -fast han en hona (han har en egen flickvänn).
kissmekate.blogg.se
Min Cosmos skrek ganska mycket i perioder oxå, fast han hade 4-5 flickvänner. Så det är nog ganska vanligt att de gör det.
Skriker är ju att de kallar på honorna…o även om honorna finns hos honom så vill han ju påkalla deras uppmärksamhet,
Cosmos fick jag lugna ner lite med p-piller.
Sen när det inte funkade längre så fick han bli kastrat.
O Cosmos var alltid väldigt smal pga att han var fertil
Jag tror att det är ganska ovanligt att man kan hålla en fertil hane i gott hull.

Min älsta skogis hane sjunger efter honor på nätterna han med. Men jag har inget emot det. Nu har han varit borta o träffat honor ett tag o jag saknar hans sjungande en massa o han själv med såklart. Han är ju min nallebjörn. I helgen skall jag till GBG o min mamma som han är hos o hämta hem honom. Det känns så tomt utan honom här hemma. Nu har jag ingen hona alls hemma utan bara två unga hanar (den ena nyligen kastrerad) och min husis hona. Mina honor är en hos mamma o en hos mina svärföräldrar då hon blir stressad av min hane. Han har gått ner en del i vikt o har ingen päls. Och det är synd för han har två cert kvar till IC men men så e det o jag skall ställa ut honom mer när han är kastrat. Det är snart dags att kastrera honom, ganska snart om han tappar mer i vikt. Jag har ju ändå min yngre hane kvar fertil om nån vill låna honom då jag inte har nån hona själv som går att para med honom. Eventuellt så köper jag in en hona när jag sålt den blivande kullen men jag funderar på att köpa en perser *ler*
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#12…klart du ska köpa dig en perser…du kommer inte att ångra dig:):)
detta med att ha "ont" av att hanarna sjunger…
kanske är det mestadels grannarna som inte har några katter…som har ont av det

#13: Haha ja det e klart att jag skall ha =) Vi får se när det blir bara=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#13 Tror faktiskt mest att grannarna har ont av lockandet :)
Har just nu min hane Kurre (Eddore Firedance) instängd i badrummet men med kontakt med de andra katterna via galler eftersom jag har en hane (Kung Bore's Take A Trick aka MiniKurre) på tillväxt och vill inte att det ska bli konflikt mellan dem. Kurre (som ni ser tillsammans med mig i min bild) tycker det är jättesynd om honom nu när han är instängd. När han gick lös så sa han knappt mjau utan kuttrade bara. Jag tröstar mig med att det är en så kort period det handlar om.
När det gäller kondition så har alltid Kurre varit i grym kondition från januari till juli/augusti för att sedan tappa päls och ca 1 kg i vikt. Lite märkligt med tanke på att det är parningssäsong på våren. Jag hoppas verkligen inte att han ökar 100% i vikt när jag kastrerar honom för då kan han ju inte flyga med till utställningen i Umeå :) Lekfull tvivlar jag på för han är verkligen katten Gustaf!!
Katter är individer men som andra har skrivit så mår inte hanarna bra om de inte har tillräckligt med tjejer att para.
/Ingela

Ska du till Umeå, så roligt.
Då träffas vi väl igen hoppas jag.
/Ulla