Tips till bad/Furminator
Mina katters pälsar är helt hopplösa just nu. De är torra, statiska och samtidigt flottiga och tovar jättelätt. Det tog inte lång tid efter förra badet innan de blev fula i pälsarna igen…
Någon som har tips på vad man ska göra för att få ordning på pälsarna igen?
Jag skulle i ditt fall göra en inpackning med BIO-Gromme,sen att du är noga med avfettningen sen shamponera 2 ggr o skölja skjölja,så gör jag o det blir så bra så.Lena
Hälsningar LENA
Jag har två stycken som är precis så i pälsen oxå! Statisk, tovar lätt och fet. Jag har avfettat supernoga och schamponerat 2 ggr.. gör jag alltid. Men ingenting hjälper. Använder en antistat som alltid annars varit jättebra men den funkar bara i 3 sekunder så är det statiskt igen..
Det enda jag inte gjort är att använt inpackningen… har den ju här hemma men är lite skeptisk till den… får se kanske testar .. 

Jag brukar pudra in dom efter badet med natusans puder, det funkar väldigt bra för mig.
//Tessan

BioGroom är LYSANDE. Jag brukade ha en "how-to" på min hemsida med en massa bilder, men den har inte hunnit bli fixad i den nya hemsidedesignen än., Den ligger på rätt ställe under "Artiklar" men ser inte klok ut - kan i alla fall VARMT rekommendera en inoljning mot flygiga pälsar, finns inget som klår det, IMO

Heh, jag uppdaterade de sidorna nu så man kan läsa dem och se biderna. Gå till Cybercats.se så finns det 2 stycken artiklar om statisk elekticitet (klicka på länken "articles" ute till höger)

Så HAR det varit här hemma också, men jag använde då en Furminator och kardade av all död päls, och jag lovar att det blev en hel del päls som kom av!!!
Efter det har jag inte problem med statisk och "konstig" päls längre
Och den kardar inte av päls som ska vara kvar…. iallfall upplever jag inte det så! Då katterna inte löst päls, så har det inte lossnat något alls nästan med den. Men då de börjar lösa, så lossnar kopiösa mängder!!!
Reklamen ljuger absolut inte!

Jag kör med utblandad Yes när det är verkligen fet päls och så spraybalsam som jag använder till mitt eget hår. Persernas pälsar blir så bra och håller länge. Cocos min vita blir kanonfin och bra i pälsen efter den kuren.
Mina exoticar har inga problem med fet och konstig päls nu. Skönt!
Själv har jag problem nu med mitt eget hår statiskt och fett! kanske dax att gå in i duschen!

#6 Vad kostar den där grejen?Var har du köpt den?
#6, #8 denna borste/karda kommer att förevisas o säljas på FHK´s utställning 14+15 mars i varberg. HOn kommer att ha med sig en förevisningsfilm….o så säljer hon MJUKGLASS…mums
bland annat då…..

Kan man inte köpa FURminator någon annanstans?
MVH Isnornin

Jag har köpt den på en djuraffär, sedan säljer de den på Djursjukhuset också…så den finns litet här och var, men oftast bakom kassan då de är ganska dyra. Men för mej är den värd varenda krona!!!
Men jag råder er till att använda en vattensprayflaska då ni kardar med denna, för dödpälsen som kommer av är extremt statisk. Så man förstår ju varför pälsen på katterna är statiska då detta är kvar på katten.
Det tar ca 30-40 min att få av katten all dödpäls…och då är den i princip ALLT de normalt hade gått och släppt under några veckor! Den verkar inte luggas eller skada den päls som blir kvar.
En del säljer den i nätbutiker också! …bara prova Googla.

Tack!!
MVH Isnornin
jag gick ut o letade lite info
Hittade bra trådar http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=118822&hilit=furminator
http://kattpiraterna.se/viewtopic.php?t=8622&sid=97b52b8434811e9b0afe40b8ddd7b9a8. där säger ett inlägg..Jag har hört mig för bland perser/exoticfolket och de har bara bra erfarenheter av den också….låter ju bra:)

Kanske hade varit något för min fällande Huskatt
Men man vågar ju inte sätta denna i en päls på utställningskatt, inte om man läser vad som skrivs av en erfaren trimmare som svarar i de länkar #13 har lagt in, hon kallar sig Eliza och finns alltså härinne: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=118822&hilit=furminator
Men skulle tänka mig testa den på de som inte ska ställas och min vovve :))
#14…så känner jag oxå när jag ser o läser om den
men exotic är den säkert jättebra till
men jag ska noga kolla vad hon säger …hon som säljer den på vår utställning
men det står ju oxå att den bara tar LÖSA HÅR
hmmmmmmmmmmmmm

Jag har testat på Bullan då hon INTE löste någon päls, och då tog den inte mer än "mirakelkammen", men då hon började lösa, så tog den bort all lös päls. Visst…det blev en stor skillnad på katten direkt, men…ska man ställa ut en katt, så kanske man ska låta bli denna kam tills de inte ska ställas. Men efter att jag tagit med denna kam, så har hon inte löst mera. Normalt hade hon löst i ca 5-6 veckor all denna päls som kom av på en enda gång.
Jag ska inte ställa först i höst, så då har jag tid att utvärdera vad som händer med pälsen med att använda furminatorn kontinureligt…dvs ca var 6:e vecka eller så. Min lilla råtta Ditha, såg hemsk ut i pälsen då hon började fälla, men jag tycker hon har fått mkt tjockare och jämnare päls nu ca 2mån efter det att jag kardade av henne första gången…så kan ju hända att den håller en "fräshare" päls i längden!?
Men jag skulle nog inte vilja sluta använda denna… kan ju inte vara bra för katten att slicka i sej detta löshår heller
Jag har inte haft en enda hårboll uppkräkt på 2 månader nu
…trots att jag hela tiden haft foder som ska underlätta för hårbollar, så har jag ändå haft sådana uppkräkta på golvet någon gång då och då! Men som sagt …inte en enda sedan jag började med furminatorn!
Men som med allt annat… använd med måtta
jag la till Furminator i rubriken för att denna tråd har handlat så mycket om detta oxå
så alla vet att tråden är extra intressant:)

#Nina.
Vad kostade den då?
Var det i Öjebyn de hade den?
Vad händer med tovorna då?Det låter jätteintressant.Men kammar man bara som vanligt man behöver inte vara teknisk eller händig,ens?
#18 På ena djuraffären här i Kalmar tar de 598kr för den såg jag.
/Lotta
/Lotta

De kostar under 400kr här i Piteå på djuraffären.
#18 Småtovor lossnar lätt då de liksom följer med i kammen…typ sådana minitovor de kan få på benen efter bad är inga problem att få bort.
Man behöver inte ha något särskilt handlag med kammen
Det enda är väl att man tänker på att kamma katten lika mkt på båda sidorna och inte har tänkt ställa ut dem inom en snar framtid. Pälsen man drar av, hade ju fallit av iallfall men under längre tid, så det blir ju litet drastiskt till att börja med tills den nya fräsha pälsen hunnit ut. Då man låter dem lösa som "vanligt" så kommer det ju kontinuerligt ny päls och man ser aldrig att de är helt urfällda direkt. Men jag tror att det är bara första gången man använder denna, som man får en drastiskt skillnad…men jag vet ju inte med säkerhet. Det lossnar ju ingen päls alls nästan då de inte fäller, så jag har svårt att tro att den tar "för mkt"
…men ja…det slutgiltiga svaret och utvärderingen för min del, kan jag ge till sommaren
The Ultimate Pet Groomer
dett är den som kommer att visas på vår utställning FHK Varberg mars

Jag tror denna "borste" tunnar ut å skär av massor av hår… alltså inte "bara" lösa döda hårstrån.
Och precis som #22 Bullan säger det ser ut som klippskär..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
21 Skulle inte våga prova den i varken perser eller exoticpäls
#24..o jag som har all möda i världen att hålla mig från att köpa en INNAN utställningen hehe

Jag ska investera i en furminator i alla fall :-)
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jaa då är vi två Lena :)
Anna

#21 En sådan har jag skickat efter,den funkade jättebra,tog bort en massa lös päls typ underull.Katter som inte fäller nu tog den inte alls bort nästan något på,så det stämmer nog att den tar bara lös päls.Suveränt bra på att ta bort småtovor oxå.Syns ingen direkt skillnad på pälsen heller,men har ju bara testat en gång ännu.
vart kan man beställa en sådan? :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

#29 Här beställde jag ifrån. http://www.cld.se/
det är hon som kommer på vår utställning o demonstrerar den:)
nu har jag köpt o testat…
o jag tog upp tråden igen för att läsa om den.
Jag märkte ju att det som lossnade var suuuuperstatiskt
o jag hade naturligtvis missat att man skulle använda vattensprutan,
Jag har faktiskt tagit alla 7 katterna idag…inte i 30 minuter men jag testar bara nu:)
kammar du tills det inte kommer nåt mer #20
på utställningen nu så sålde de dem för 150 kr mässpris
kanonbilligt
jag märker att skäret här är lite smalare än den i filmen
tar du magen oxå#20??
tänkte på att jag har inte märkt att de fäller lika mycket på magen