Bra blötmat
Har pratat med en uppfödare om foder och sammansättning och nu har jag börjat fundera igen. 
Vad är BRA blötmat? Har gett mina blötmat på helgerna förrut, men inte på ett tag då Neo hade löst bajs ett tag (innan vi bytte foder).
Jag skulle vilja ge dem blötmat på helgerna som lite "lyx". Vad tycker ni är bra blötmat? Eller ska jag inte ge dom blötmat utan ge något annat som "lyx", vad tycker ni?

Jag tycker ju att blötmat är det bästa man kan ge om man inte vill sätta sig in i BARFandet.Jag ger Mjau eller ICAs till mina.Bra blötmat är blötmat som inte innehåller spannmål (och fisk)
Stolt ägare till tre La permer
Efter många års funderingar kring det här med mjukmatens vara eller inte vara så har det blivit så att mina brukar dela på en burk Purinas "Golden mousse" (från matvaruaffären) varje morron. Den finns med olika bas och säljs både löst och i blandade flerpack. Mina katter vägrar äta någon mjukmat med bitar i, är det med gele eller sås så slickar de bara i sig den och lämnar bitarna. Purina och Hills har även liknande burkar som enbart säljs i djuraffären, då kostar den ca 10 kr och har en liten "bättre" sammansättning. Den här mjukmaten fungerar bra hos oss, även om det kanske finns bättre sorter. Jag resonerar så att det är bättre att de äter upp det dom får än att jag ska servera något som de inte gillar, hur nyttigt det än är. De äter ju även torrfoder som huvudkost, såklart.// Malin

Sheba och Gourmet ursäkta om stavningen inte är perfekt. köpt hos ICa båda två. Därimot köper jag bara (fisk) lax och kyckling För mig fungerar det och katterna älskar det och magarna håller

Om jag ska uttrycka min mening angående burkmatens varande så säjer jag, skit i den !!!!!
Katterna mår allra bäst av att äta det torrfoder dom är vana med och magen deras mår också bäst av det. Dessutom innehåller burkmaten knappast någon näring alls. Tänk på att för varje burk du köper är minst 80% av innehållet vatten.
Då måste det väl vara bättre och mer ekonomiskt att köpa hem några skivor extra skinka eller annat som dom tycker om, ost t.ex, om man absolut vill ge dom något extra på helgen.
När jag säljer kattungar avråder jag köparna bestämt att ge burkmat.
Helena

# Håller med kvasthulda ( #4)!
Köp hem lite kalkon,skinka ..eller köttfärs istället.
Jag har dock ett undantag här hemma :
Har en fertil hane som jag ger Purina gourmet Golden Mousse ..som jag rör ut med lite extra vatten.
Eller shebas" nya " burkar, med strimlad kycklingbröst .
Detta på varma sommardagar för att han skall få lite extra vätska i sig.
Jag är rädd att han som fertil hane inte skll få i sig tillräckligt md vätska annars.
Så han får endast dessa burkar för att jag skall känna mig säger på att han får i sig den vätska han behöver.
Så visst ..ingen regel utan undantag ..MEN:
Jag avråder alltså att ge burkmat jag också !
När jag vill ge mina något extra gott …så får dom Gimpet multivitamin pasta..det älskar dom.
Köttfärs får dom varannan dag, lite kalkon på helgerna …osv.
Vänliga hälsningar Mia
// Mia

Kalkon och skinka är på tok för salt för att man ska kunna ge det till katterna annat är i ytterst små portioner.Att ge köttfärs så ofta som varanannan dag kan leda till att katten får kalkbrist.
Rått färskt kalkonkött kan man ju ge om man balanserar upp det med ben också.
Jag har sen flera år slutat att ge torrfoder oht och mina katter mår hur bra som helst och jag ger inte torrfoder till kattungar heller.
Att ge torrfoder bara för att det är mer ekonomi på det tycker åtminstånde jag är helt knasigt.
Att blötmaten innehåller vatten ser jag som en stor fördel.Katten får i sig det vatten den behöver och njurarna får den genom sköljning de så väl behöver.Katten kan äta sig riktigt mätt och håller sin vikt bra.

# 6
Jag köper färsk kalkon som jag kokar ..& det är INTE för salt!!
Att skinka är för salt håller jag med om!
// Mia
// Mia
Hej!
Jag ger mina Gourmet Gold mousse eller Sheba ett par gånger i veckan. Har en katt som endast äter BARF så det får de som vill också smaka av. Annars är det RC som gäller.
MVH
Kristina
Jag brukar koka fisk till mina katter.Eller så köper jag tonfisk i vatten som vi människor äter.Nått som mina gillar är strömming(rå)
Vanlig kattmat tycker jag dom bara blir dåliga i magen av.
/Annika

#6 Vill du missförstå eller ?
Jag ger köttfärs varannan dag som godis.
dvs väldigt små mängder ..inte som mat.
Dessutom så blandar jag i LITE vitaminpulver SA.37 SOM INEHÅLLER KALK.
Ingen katt kan få kalkbrist av att äta lite kött en gång varannan dag ..Om dom förövrigt får bra foder.
// Mia
// Mia

Torrfoder innehåller det som katten behöver och är huvud maten.
Katten behöver tandmotion
Kan också ge skinka kalkon och ost dyligt som godis även Gimpetpasta ökar aptiten på torfodret.

#10 Varför tror du att jag vill missförstå dig?
När du skriver att du ger katterna köttfärs varannan dag så måste jag ju tro att det är så eller hur?Tyvärr så är det många katter som felutfodras med väldigt tråkiga konsekvenser till följd.
Bra att du köper rå kalkon synd bara att du kokar den då det gör att taurinhalten sjunker rejält.
Torrfoder innehåller tyvärr inte allt en katt behöver.Den behöver vatten och inte spannmål.

Jo- pga- att denna tråd handlar om GODIS…extra gott till helgen etc.
Denna tråd handlade inte om utfodring , utan tilltugg/godis.
Sedan att mina får en liten mängd köttfärs 1 ggr / ca- varannan dag som godis..är enligt min vet jättebra.
Taurin få dom i sig i sin huvudföda, så att jag kokar kalkonen spelar ingen roll, då dom endast får det som godis.
Jag har personligen lite svårt för att ge dem rå fågel,men har inga åsikter om att andra gör det.
// Mia
// Mia

Mina får Gourmet Gold Mousse,och de som äter det, Icas påsmat på morgonen.Dessutom köttfärs och råa hjärtan,lite fläskfilé eller annat rått kött då och då.Har försökt att barfa dem,men det vill sig inte.För övrigt just nu Orijen torrfoder,men ska testa Oliver's oxå.De verkar alla må bra av den maten.

#14 va kul att det är fler än mina som gillar rått hjärta!
Tack Helen och farmförallt Tommy för älghjärtat som mina missar fick i helgen.
Gissa om dom gillade det?!!!!
Det var så roligt att titta på dom då dom käkade för glatta livet, ungefär som om dom aldrig sett mat förr *ler* Jag har tagit fram en ny bit ur frysen tills imorgon.
Vad ger du dina för hjärtemat :-)
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

tack alla som svarat, misstänker att det är fler än jag som tycker det är intressant.
Mia: är all skinka för salt?
Jag vet att vi har pratat om detta, men det flyger så mycket i huvudet (skola, uppsats m.m.) så därför tyckte jag det var bra med en tråd.
#15 Älghjärta? Och rått hjärta? Gillar dom det? Inte min favoritmat. ;)
Ludde älskade sin blötmat på helgerna, men Neo blir mjuk i bajset, så nu får han bara torrfoder, Lucas vill ju inte ha. Och jag skulle så gärna ge dom något extra på helgerna. Får testa några saker i helgen. ;)

Hej!
Jag ger mina "blötmat" tillsammans med uppblött torrfoder. Det älskar dom. Flippy, min äldsta hane gillar mest torrfoder. Mina småtjejer äter allt, man kan inte lämna nåt framme en sekund ens. Går barnen från bordet o lämnar tallriken så är speciellt Ophelia där på en gång o gottar i sig. Dom får mat samtidigt som vi äter middag annars så får vi inte vara ifred. Klart man har funderat på näringsvärdet i blötmat men ingen verkar iaf må dåligt av det så jag fortsätter nog ge dom lite.
//Monica

#16 Jag har gett mina katter skinka under alla år jag fött upp dessa och dom har inte tagit skada av detta.
Varje dag får dom det vid kaffebordet på morgonen. Jag skulle bli lynchad om jag inte delade ut ca ½ skiva till varje katt.
Jag förstår inte hur någon kan påstå att kött skulle vara skadligt för katterna. Dom är köttätare i grund och botten. Här serverar vi ofta rått kött, det kan vara nötfärs, grytbitar (i mindre bitar), hjärta och annat smaskigt.
Helena
Katterna här hemma får blötmat en gång per dag nu när vi inte har kattungar, men det är flera av dem som inte äter blötmat. Vi köper olika märken till exempel whiskas, pussi och mjau. Extra lyx ibland när någon behöver lite extra uppmuntran med maten kan bli shebas kycklingfilé eller deras tonfiskfilé i gele. MUMS säger kissarna då, inte många som kan motstå det men det går inte att ge i några större mängder när man har flera katter…
#16 Vi ger också katterna rått hjärta ibland, nöt- eller grishjärta. Griskött ska man inte ge rått men grishjärta går bra. Men det är sambon som får skära upp detta eftersom jag tycker det är lite äckligt att hantera just hjärta
Vi ger även kokt kyckling ( vi har gett rå tidigare men blivit avrådda från detta utav flera veterinärer just för smittorisken, även om svensk kyckling ska vara salmonellafri) kokt fisk, tonfisk, makrill i tomatsås ibland.
#10 När jag tidigare hade illrar så gav jag SA.37, men nu har jag inte kunnat hitta detta, var köper du det?
En del som ger mycket rått kött tillsätter korallkalk. Vi försöker ge våra katter en så omväxlande kost som möjligt och fri tillgång till torrfoder.
Här får de också lite godis ibland i form av ost, skinka, leverpastej, mjukost. Vår huskatt älskar jordgubbsyoggi
En del av katterna vill alltid ha smakbitar en del bryr sig inte alls när vi äter. Och det är ju bara små smakbitar de får, vi har inga som har problem med vikt eller andra sjukdomar för i såna fall får man ju vara lite mer restrektiv vad man låter dem kalasa på.
Ibland köper vi kattgodis, maltpasta osv.
Så pröva du vad katterna gillar och vad de mår bra av som du kan ge dem som lite extra gott 
/Lotta
/Lotta

Varför ger du inte griskött rått?

#19 På Häromi web shop 
// Mia
// Mia
#20 Eftersom det kan finnas parasiter i griskött, såsom trikiner, högst osannolikt med vårt svenska veterinärbesiktigade griskött, men så gör vi för säkerhets skull.
#21 Tack för tipset, ska kika på det.
/Lotta
/Lotta
#20 Men jag har förstått att det finns många som även ger fläskkött rått.
Jag startar en ny tråd om BARF, så kan väl ni som vet mer om detta delge era kunskaper i denna?
/Lotta
/Lotta

#22 Risken för salmonella i torrfoder är betydligt större än risken för trikiner i svenskt griskött.

Jag håller med #18 har alltid givit mina djur skinka och de skulle bli tokiga om de inte fick, samt kalvkorv. min sidentass vill helst ha en skiva kalvkorv om det finns hemma.. men hon tar gärna skinka och ost,,, de får även nötfärs gröt eller välling som godis och de har inga problem med det…min exotic älskar pasta och då får hon väll smaka i bland…Men jag talar om för mina kattköpare att inte köpa blötfoder då de betalar för en massa vatten…bättre att ge katten godis som finns hemma el köpa godis hos djuraffären……
Nu blir jag väll hängd………….

Gunnil

#24 Kan du skicka en länk på de forskningresultatten. Vem och var de är gjorda

USA? Inga djur? Vilket foder? Foskningsresultat?

Varifrån tror du att torrfoder kommer ifrån?Tror du på allvar att det tillverkas i Sverige?
Eftersom att katter klarar av salmonella mycket bättre än människor så är risken med salmonella smittat foder att ägarna får det.Det är likadant när man håller på och matar fåglarna.Katterna som äter av fåglarna klarar sig oftas bra men människor med dåligt immunförsvar kriskerar att bli smittade.

Gissar att burkmaten är som vårt smågodis, vi har ingen aning om vad det innehåller men vet att det är rätt dåligt. Ändå äter vi gärna det ibland. Jag har testat Mjau som nu skulle vara en bättre variant och den funkar som nyöppnad och får då ett ok, men efter en dag i kylen så vill de inte titta åt den. Gourmet trånar de efter och den funkar dagen efter också. Kalkonpålägg är smaskens om vi äter det och då får de dela på en skiva. Så lite fest kan det ju bli ibland. Här funkar dock inte naturgodiset, förlåt köttfärs och äggula så bra. De vill inte ha det.

Nu är ju inte burkmat dålig kattmat så att jämföra det med smågodis är ju lite tokigt.Burkmaten vet vi ju vad den innehåller dvs sånt som katter behöver och mår bra av att äta.Torrfoder däremot innehåller en massa som katter helt klart inte mår bra av att äta och en hel del saknas av det som katterna mår bra av att äta. Men nu har jag sagt nog om detta.

Har jag någonstans skrivit att Royal canin tillverkas i vårt land
Har ej hört talas om någon som äter detta torrfoder och länkar man vidare verkade bara finnas hos handlare i USA
Du är bara för mycket. du vrider på det mesta och tror du är den bästa.
Trodde man kunde svara i en tråd om godis men så är inte fallet alla har fel uppenbarligen
Vissa föredrar bara mjukmat och vissa mest torrfoder och det kan ingen ändra på. Åtminstone inte med dåliga motivationer eller falsk skräckpropagande. ett enstaka fall som inte ens gäller i detta land.
Jag skulle aldrig komma på tanke att ge mina rå grisinälvsmat
Och det kan ingen ändra på
Och vart tog godiset vägen?

#31 Du skrev: Torrfoder däremot innehåller en massa som katter helt klart inte mår bra av att äta och en hel del saknas av det som katterna mår bra av att äta.
Så du menar att vi andra som ger våra djur torrfoder gör helt fel……… Vi är ju inte direkt ngr idioter som håller på med uppfödning, det krävs en hel del kunskaper.
Mina djur vägrar att äta det du skriver att vi ska ge… har testat det mesta och perser/exotic äter inte allt, de är väldigt noga eller tjuriga när det kommer till mat i alla fall mina…….Men var och en blir salig på sin tro….
Vi är många här med många åsikter och vi får nog acceptera att vi inte tycker lika i allt…….Samt att vi alla älskar våra djur och vill deras bästa. Det gör ont i folks hjärtan, när de känner sig påhoppade att de gör fel…..när de gör allt för att sina djur ska må bra… Samt så var den här tråden ang blötfoder som godis……nu är jag ingen förespråkare av blötfoder, då endel av mina katter får ont i magen av det och anser att man betalar för vatten,,,,,,anser själv att det är rena skiten för det mesta,,men det är min personliga åsikt….
ha en underbar dag i solen!
Alsace Futures`
Jag antar att ni som vägrar köpa burkmat pga. vätskehalten inte heller köper färska grönsaker eller färskt kött till er själva. Den sk*ten innehåller ju nästan bara vatten!
Jag bryr mig inte om vad folk ger sina katter, men kom med några vettiga argument. Att maten innehåller mycket är liksom ett icke-argument. Vatten är ju inte skadligt och idag kan det knappast vara någon nyhet att många katter har svårt att få i sig tillräckligt med vatten genom att dricka (med allt var det innebär för urinvägarna och njurarna).
För min del, hellre vatten än spannmål som ger både förhöjt blodsocker och urin-pH.

Jag skulle gärna vilja ha det mer precicerat vilket kött du menar när du säjer Den sk*ten innehåller ju nästan bara vatten , det enda jag kan komma på är de danska okokta julskinkorna och det är inget kött man ger till katter.
Självklart är inte vatten skadligt och ingen har skrivit så men att ge burkmat som består av minst 80% vatten kan väl inte vara speciellt nyttig med tanke på att vatten inte innehåller de mineraler och proteiner (b.la) som katterna så väldigt väl behöver.
Under de år jag har haft mina katter har aldrig någon mått illa av att äta köttfärs, torrfoder, fisk mm, men ALDRIG har dom fått burkmat.
Det luktar vedervärdigt, ser äckligt ut och när det har passerat igenom katten luktar det ännu värre och har inte heller minskat så dt dom tillgodogör sig kan inte vara någon mängd .
MVH
Helena

Den sk*ten innehåller ju nästan bara vatten
Ja, kom och tänka på den thailändska frysta kyckling brösten som varenda restaurang köper in..Den är det mycket vatten i vill jag lova…..
Men burkamaten får mina ont i magen av och det luktar helvete i hela huset efter de har varit i lådorna, mitt ex hade pippi på att köpa burkmat till katterna fast jag sa nej…han hade någon jävla villfarelse att katterna skulle ha det…..Men när han åkte ut så gjorde burkmaten det och katternas magar har aldrig varit bättre……Som sagt jag har varit tvingad och testa skiten och det kommer aldrig in en sådan burk mer och inte karln heller för de delen…….

Som tur är, är det jag som bestämmer vad mina ska äta………….alla gör som de vill…..
Ja du, även den finaste oxfilé innehåller 74% vatten. En tomat innehåller mer än 90% vatten. I princip all mat vi äter innehåller väldigt mycket vatten och det är skälet till att vi inte behöver hinka litervis med vatten varje dag.
Att maten innehåller mycket vatten är alltså i sig inget argument för att maten är dålig för även den finaste köttbit består av huvudsakligen vatten.
Burkmat är helfoder och innehåller absolut alla de mineraler, vitaminer, proteiner och fetter katten behöver. Dessutom innehåller den även all den vätska katten behöver.
Torrfoder är också helfoder som innehåller alla de mineraler, vitaminer, proteiner och fetter katten behöver. Det innehåller dock inte den vätska katten behöver (samt en hel del katten inte behöver).
Jag bryr mig som sagt inte om vad ni ger era katter, men kom med valida argument iaf (om ni tänker ge argument). Det räcker ju med att säga att katterna blir kassa i magen av maten om det är på det viset. Jag tror inte att någon kommer försöka tvinga er att trycka i era katter mat deras magar uppenbarligen inte klarar av.

#35 Vad menar du med valida argument ???
Jag tycker våra argument är så bra som något, iallafall minst lika bra som dina egna.
INGEN behöver hinka i sig vatten. Du inbillar dig väl inte att en människa inte behöver dricka mer än 2 liter vatten/dag bara för att dom äter en bit oxfilé eller en tomat (förresten vad har tomater i den här diskussionen att gör öht?) man behöver inte mer än det man dricker även om man inte äter något av det du räknade upp.
Visst burkmat kallas för helfoder helt rätt, "kallas för", men titta på innehållesförteckningen där, hur mycket spannmål är det procentuellt jämfört med fisk/kött ? och hur mycket farliga mineraler finns det inte bara alltför mycket av ?
Hör dig för hos några veterinärer, jag tror att flertalet at de katter som har urinsten/kristaller äter "fel" mat. Alltså den som finns att köpa i dagligvaruhandeln, tyvärr. De flesta katter dricker nog det dom behöver när dom äter torrfoder, annars skulle väl var och varannan katt vara sjuk, och så är det inte.
Jag struntar fullständigt i vad du ger dina katter men jag vägrar att lära någon ny kattägare ge sin katt burkmat eller mat som inköps på Konsum/Ica m.fl inköpsställen.
Jag tror inte att min poäng går fram. Om DU skulle äta torrfoder skulle du vara tvungen att hinka i dig vatten för att upprätthålla vätskebalansen i kroppen. Tack vare att du INTE gör det utan äter mat som innehåller mycket vatten (kött, grönsaker, vatten, rotfrukter, frukt, bär osv.) behöver du inte hinka i dig vatten.
Samma gäller för katter. Katter som äter torrfoder måste dricka väldigt mycket vatten för att upprätthålla vätskebalansen i kroppen och det är väl fastställt i vetenskapliga studier att det kan vara svårt. Det finns teorier om att torrfoderutfodringen är en av de faktorer som gör att våra katter får njurproblem i allt yngre ålder och jag tycker inte att man ska avfärda det. Urinvägsproblem är även det hälsoproblem som katter oftast hamnar hos veterinär för och även där finns en koppling till kosten…
Katter som främst äter burkmat (eller hemgjord mat) behöver inte dricka mycket vatten alls eftersom maten innehåller i princip all den vätska de behöver. Trots vätskan får de ändå i sig den näring de behöver, precis som vi får i oss den näring vi behöver trots att vi äter en vätskerik kost.
Jag har god kontakt med många veterinärer och han jag går till idag (han arbetar på ett av djursjukhusen i Göteborg) är enig med mig. Katter ska inte äta torrfoder. Alla de veterinärer jag har haft har varit helt till freds med hur jag utfodrar mina katter.

Jag vet inte vad du går till för koveterinär, men han måste då vara det eftersom han säjer att katter inte ska äta torrfoder, någon smådjursveterinär kan han då inte vara. Tur att jag bor i Norrland och slipper honom
Vad du har för poäng har nog flera förstått. DU tycker att burkmat är bra, andra inte. That's it. End of discission
Helena
snälla…kan vi inte hålla en vänligare ton.
detta är en jättebra diskussion tycker jag…men ibland blir det lite hetsigt
jag ska ta o starta en ny tråd om hur många som har haft problem med urinsten hos sina katter o om de ger torr eller blöt mat

ja annki det kan behövas, den här tråden har enligt min åsikt spårat ur,,,,,,vissa läser inte el vill inte fatta. för vi gör bara fel tydligen
gunnil
Det finns inget skäl att försöka misskreditera min veterinär. Han är en mycket duktig smådjursveterinär som är specialiserad på bla. allergier. Han föreläser även på universitet och vidareutbildar sig hela tiden, både på nationellt och internationellt plan. Du kanske får vara öppen för att inte ens veterinärer är eniga om allt i alla lägen.
Att de flesta torrfoder inte är optimalt ur näringssynpunkt är väl allmänt känt. Katter är rovdjur och strikta köttätare, alltså kan de inte tillgodogöra sig spannmål, vete majs m.m som finns i torrfoder. Den största poängen jag ser med torrfoder är att det är bekvämt för ägaren.
Ska man tala tandhälsa så är torrfoder inte alls särskilt bra. De torra bitarna krasas sönder och lägger sig som en beläggning på tänderna. Det är bara att titta på mina katter så ser jag skillnaden. De som är "torrfoderjunkies" har mer tandsten, medan de som ratar torrfodret och äter mer blötmat, BARF m.m har finare tänder och ingen tandsten.
Detta är helt logiskt tycker jag. Katten som art är inte anpassad till att äta torrfoder. Sedan finns det katter som äter torroder varje dag i många år som mår jättebra, precis som det finns männsikor som äter massa skräpmat och ändå håller sig slanka och friska. 

#43 Jag ÄR nog öppen för att alla har olika uppfattningar om det mesta. Men jag tycker inte att man därifrån ska fördöma något utan själv iställen vara öppen för det, och det tycker jag att du också ska tänka på.
Du vet inte hur välrennomerad min veterinär är och jag tror inte att du har så vida kunskaper om det här ämnet egentligen.
Vi pratar väl alla utifrån egna och de i vår vänkrets kända upplevelser, samt den info vi fått hos vet. Jag tror väl egentligen inte att något är helt rätt eller fel, men ska vi utgå från vad som är det bästa , kanske vi ska börja köpa lite möss och fåglar till våra katter istället eftersom det är deras första val i naturen .
Helena

Silvestris är nog en av det kunnigaste som finns på utfodring av katter så att säga att hon inte har kunskap är nog att överdriva "lite".Vi som ger våra katter BARF och blötmat gör ju det för att efterlikna det som katten skulle ha ätit om den kunnat välja själv.
Barf är ju bäst för katten.
Inte 17 kan man finna färdigt torrfoder i naturen..
Oh well, gör som ni vill…..
Nu börjar jag tråden igen….d=0)
Nästa vecka kommer mina kissar hem!
Ni pratar köttfärs, kan man köra lättstekt blandfärs eller fläskfärs också? Eller kör ni bara rå nötfärs?
Är inne på idéen att när man ändå står och joxar med mat varje kväll så kan man kanske lägga undan några köttbitar eller färsbitar innan man saltar och kryddar, till katterna.
Hur gör ni?
Mvh Sara

Rått kött av alla sorter men ska man ge mer än små smakbitar så måste det vägas upp med ben eller benmjöl.
ok., men kan de inte bara få någon smakbit någon kväll liksom, och att de sedan har sitt torrfoder som komplement? Pratar om kanske två ggr i veckan nu.
Jag skulle inte råda till att ge fläskfärs inte heller blandfärs utan endast nöt.. då de kan få mask av griskött.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Vad menar du att det finns för mask i bland/köttfärs som man köper på affären?
Oj, masken visste jag inte om….men stekt nötfärs är ok då? liiiite granna bara? d=0)

Det finns inte mask i kött man köper på affärn.det säger ju sig faktiskt själv eller hur.Tror ni på allvar att man skulle få sälja kött som människor ska äta som det finns mask i?Om du nu är orolig så koka i så fall köttet men då försvinner det som är nyttigt i det råa köttet och meningen med det hela är ju lite att katten ska få äta det som den är gjord för.
Rått griskött är inte bra .. inte heller för oss människor
Men rå nöt
Men alla har vi ju olika tycken å tänkande

Specificera gärna varför just rått griskött inte skulle vara bra. Om det är trikiner du är rädd för kan jag lugna dig med att säga att allt griskött av livsmedelskvalité är kontrollerat för trikiner. Kan inte kommer på något annat som skulle göra gris mer riskabelt än annat kött.
grisköttdebatten ger jag mig inte i..för jag kan inget om detta.
jag o mitt hushåll, inklusive katterna äter aldrig griskött för vi har fått galt några gånger o sen KAN man bara inte äta griskött längre.
rått nötfärs av god kvalitet…du ska inte tillaga det
du kan även ge rått kött när du rensar nåt kött som du ska äta själv.
Jag ger även rens efter kyckling
ok, då vet jag. rens efter kyckling, det är helt ofarligt då? Hörde någon som sade att de hade blivit avrådda att ge sina kissar det? Pga salmonellarisken….
Tack för alla bra svar!
Mvh Sara
#57 Ja kanske är det så just idag
och kanske allt försvinner i frysen.. men jag tycker ändå det känns tryggare att ge nöt… men alla tycker vi olika.
Inget illa menat.
Jag brukar frysa allt innan jag ger men det är ju jag
#53 inte behöver du steka färsen då förlorar den allt det där bra
#57 Hehe!
Jag är uppväxt med hund i alla dess former och storlekar, och inte ens där har jag gett rå mat….haha!
får börja tänka om när mina små damer flyttar in till mig nästa vecka. Åh, vad jag längtar!
Tack för hjälpen!
Mvh Sara
Här var det reaktioner vill jag lova!
När jag började med katter, fanns det inget torrfoder eller burkmat att köpa, utan jag fick koka själv samt ge nyfiskad strömming ibland.
Jag har skrivit mycket om utfordring tidigare på olika ställen, och vill upprepa att ensidig kost på torrfoder gör att katterna får otroligt känsliga magar och inte tål någonting annat.
Dessutom är det trist för dem att inte få lite variation. De lever ändå ett ganska händelselöst liv inomhus, jämfört med utekatter. Jag ser att de blir upplivade av att få något annorlunda ibland.
Jag minns när IAMS var slut i hela Sverige pga något fabriksfel. Då var de ensamma på torrfoder och paniken var stor hos vissa kattägare. Vad skulle de nu ge? Då kändes det bra att mina katter kunde äta annat också. Jag har alltid givit mina katter varierad mat, torrfoder står alltid framme, men de äter burkmat på morgonen, samt lite kött eller fisk ibland mm.
Det allra bästa är malt fryst kött och hjärta som finns att köpa på nätet för hemleverans (sk valpfoder). Ibland har jag lyckats få tag på det och då blandat i kalktillskott. Katterna är tokiga i det och de har aldrig varit så välmående som när jag gav det dagligen en period.
Jag har provat alla sorters utfodring under mer än 30 år och det frysta köttet + torrisar har varit överlägset bäst.
Enbart burkmat innehåller för lite näring och katterna ökade dåligt i vikt på den dieten. Om man ger blandad kost är risken mindre för felnäring än om man låter dem äta enbart en sort.
Dessutom kräver vita katter extra mycket näring, eftersom de har mycket fler hårstrån per kvadratcentimeter än färgade. Det krävs alltså mer näring för att pälsen ska växa och må bra. Detta sagt av vet. Nilsfors, Knivsta.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Intressant att höra att vita katter kräver mer mat.Tyvärr är mitt förtroende för Nilfors lite lågt just nu.Pga hans konstiga uttalande om bla SIA aveln.
Bra skrivet. Däremot ställer jag mig mycket frågande till att vita katter skulle ha fler hårstrån per kvadratcentimeter än andra katter.Det borde bli väldigt tydligt på "min" ras, devon rex.
Mina vita katter har iaf i praktiken inte krävt mer energi än övriga.
ok, jag ska testa kalktillskottet.
Jag känner att "riktig mat" alltså kött eller fisk är trevligare att ge än burkmat. Då vet jag exakt vad katterna får i sig också.
Min uppfödare flaggar för jästex också…finns det något kalktillskott som kan ersätta jästex?
Mvh Sara
Men varför ge kalktillskott om man bara skall ge lite små portioner som lite extra godis??

De får väl ett komplett foder också? För mycket kalk kalkar ut kroppen.. man ger alltså extra kalk fast katten inte behöver det å katten får tillslut kalkbrist ..helt knasigt men sant.
En liten tanke bara
Kött innehåller nästan inget kalcium alls och även om man ger det bara som godis kan det på sikt orsaka en skadlig rubbning av Ca/P-kvoten, känsligast är kattungar. Man löper ingen risk att överdosera kalcium om man ger 250 mg kalcium/100 g kött.
# 68 hm.. ja där har min veterinär och du nog olika meningar och vi skall inte änns tala om vad som står i alla kattböcker
men dom är ju inte nytryckta kanske
.
Det finns säkert olika åsikter men för mig räcker det med att känna en uppfödare som gav kött som godis till sina kattungar och därmed fick en kattunge som utvecklade allvarlig kalciumbrist. Katter kan säkert vara olika känsliga för det, men för mig är det en onödig risk att ta. Jag ser alltid till att ha en balanserad Ca/P-kvot i mina katters mat.
#70 Ja fy vad hemskt, det är inte kul när små kattungar inte mår bra, men jag tror att kanske just den kattunge hade kanske något fel där med upptagningen av kalk kanske.. men det är inget som jag vill speskulera i.
Men självklart skall man ju tillsätta Kalcium om man ger sina katter tex enl. BARF metoden men annars håller jag inte med riktigt.
#66 Hoppas du får det bra med dina små nu. Glöm inte visa dom för oss

Får man i sej för mkt kalcium, så börjar skellettet utsöndra kalcium i blodet och ger kalciumavlagringar i form av gallstenar, njurstenar samt avlagringar i lederna. Det är inte ebart ca/p-kvoten som är viktig om man tillsätter kalcium i foder, utan även magnesium som drar ur överflödigt kalcium i kroppen. Magnesium påverkar dessutom över 300 olika funktioner i kroppen, långt fler än vad kalcium gör. Och bara det borde ju göra en litet uppmärksam på att inte tillsätta saker i ovetskap. Att "höfta till" och ge en dutt hit och dit med olika preparat, är inte att rekommendera.
I svårare fall, ger det även förstoppning, anorexi, trötthet och även hjärtpåverkan.
Så ALLT man själv tillsätter i fodret till sina djur(nu menar jag ett fullfoder där allt ingår) så ska man veta vad man gör, innan man gör det!
Jag skulle aldrig tillsätta varken vitaminer eller mineraler av någon sort till mina djur, om de inte påvisar någon sorts brist! Jag ger dem ett fullvärdigt foder av hög kvalitet, och det räcker.
BARFAR man, så gäller ju helt andra lager, där måste man tillsätta både det ena och andra för att kosten ska bli fullvärdig näringsmässigt. Vi har inte tillgång på hela råttor, fåglar m.m som katter skulle ha ätit om den levt ute utan vårat tillskott på mat
Vita katter har fler hårsäckar per cm2 än vad andra katters färg har. Likaväl som att blondiner har fler hår/cm2 än vad röd och brunhåriga har. Anledningen att man inte ser det på Rexar, kan ju ha att göra med att de har väldigt lite päls överhuvudtaget! En del rexar får ju tom kala fläckar på bröstet. Det hör ihop med anlaget för lockigheten. Ju lockigare katt, desto mindre päls kan den ha. Men som sagt, det är ju väldigt individanpassat på dem också.

Ger man katterna enbart kommersiellt helfoder ska man inte tillsätta något, men börjar man tillsätta kött på sidan är det viktigt att hålla koll på Ca/P-kvoten. Man balanserar lätt Ca/P-kvoten utan att överdosera.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att lockigheten skulle påverka mängden päls katten kan ha. Det håller jag inte med om alls.
Och jag vill fortfarande ha vetenskapliga belägg för det där med mängden hår på vita katter.
Och vi som BARFar behöver inte tillsätta både det ena och det andra. Vi behöver bara ge en balanserad kost bestående av kött, ben och organ.
#67, hej igen!
jag känner mig ytterst ansvarig för att ha dragit upp denna tråd igen. *hehe*
Ok, då kör jag torrfoder och något gott ibland till dem utan att det gör nåt. 
ha det gott, och tack för jättegoda råd!
Mvh Sara
# 66
Blanda inte ihop jäst med kalcium.
Jäst innehåller mycket B-vitaminer.
Kalcium finns i flera tillskott. Läs innehållsförteckningen.
Jag ger Gimpet vitaminflingor (rikt på olika B-vitaminer) ovanpå blötmaten ett par gånger per vecka till dräktiga och digivande honor samt kattungar. Kalcium i form av Mjölksyrad kalk som tas upp bättre. Bara lite ett par gånger tillsammans med Gimpetflingorna. Detta för att mina honor/ungar får ganska mycket kött. All köttdiet utöver lite då och då, kan ge kalkbrist, vilket i första hand syns på tänderna hos avelshonor.
Jag har lagt märke till att de har bättre tandstatus nu, då de får tillskott, än för länge sedan då det var ganska vanligt med tandförluster hos avelshonorna. Jag litar mera till min egen erfarenhet än olika uppfattningar. 32 års uppfödning har lärt mig ett och annat.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Har vant mina äldsta katter att äta torrfoder (Eukanuba, RC, Precept m.fl. märken). Kanske skulle säga tyvärr då jag senare kommit till insikt om att det nog inte är särskilt bra mat. Förstått att våtfoder (näst barf) istället är den hälsoriktigaste maten för katter. Bland annat p.g.a det rikliga vatteninnehållet. Sedan att mängden spannmål i våtfoder är noll eller väldigt liten medan köttinnehållet är stort, det är också bra saker med våtmaten.
Yngsta katten äter i alla fall enbart våtfoder och ges oftast Mjau eller ICA:s märke. Ibland är det praktiskt med torrfoder, men borde förmodligen inte ätas som huvudfoder på det sätt mina 4 äldsta katter gör. Turligt nog äter de i alla fall en "smakportion" våtfoder ett par gånger om dagen, medan den yngsta som sagt enbart håller sig till våtfoder.
Hm, angående TS inledningsfråga, vad är bra blötmat? Jag känner inte till alla märken, men tror att de flesta sorter är bra. Mjau i burk eller tetra, samt ICA-färsen i burk ska väl höra till de bättre.