Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1260 ggr
monica75
0

råd ang matning

God Morgon!

Har lite funderingar ang stödmatning. Småmissarna är ju bara 2 dygn nu och jag tror inte att Lizzy har mjölk så det räcker till alla 6. Jag har matat dom men i natt har dom sjunkit i vikt, alla utom 1 som ligger kvar på sin. Hur ofta ska man gå upp nattetid? Hur har ni gjort? Tacksam för hjälp.

//kram från en trött nybliven mormor Monica

Fillifjonkan
0

Har mamman inte någon mat är det varannan timme som gäller för så små kattungar.

Lycka till med de små

Elis

englagirl
0

Precis som #1 säger.

Varannan timme första veckan sen räcker det med var tredje.

Min lilla skit som jag matat hela tiden får nu var tredje timme på dagen o var fjärde på natten. Han är nu 2,5 vecka och hans vikt är drygt 400 Foten i munnen

Lycka till med dom små!

Det är självklart jobbigt men värt varenda sekund, du får sova sen….om några veckor Flört

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
0

Hur mår mamman?? Kan hon ha en infektion på g så det är därför mjölken sinar??

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

monica75
0

Lizzy mår bra. Hon äter och dricker och är som vanligt. Det har ju som sagt bara gått 2 dagar o allt kanske inte kommit igång riktigt. Men jag kämpar på med de små liven.

//Monica

Marita-L
0

Ja det kan ju vara så.. men mata inte för många mål då för då finns det risk att mjölken inte kommer i gång eller det hon har sinar…

Crystal Pearl´s

monica75
0

Hur har ni som jobbar gjort då ni varit tvugna att stödmata? Jag ska så klart vara hemma i morrn men ska jag mata dom varannan timme under hur lång tid vete tusan hur det kommer gå. Börjar ett nytt jobb om en vecka och vill inte börja med att vara hemma om jag absolut inte måste.

//Monica

simzonites
0

#6 Om du är intresserad av att pröva homeopatmedel för att få ingång mjölkproduktionen / öka den så hör av dig till mig. Jag har precis pratat med en européuppfödare vars hona fick 8 ungar ch hade dåligt med mjölk så hon fick stödmata efter behandling med homeopatmedel i två dagar klarade honan att hålla alla barnen mätta och belåtna med sin egen mjölk Glad Hon har sedan fått ännu en omgång medel med samma resultat. Uppfödaren har aldrig använt homeopati förut och blev väldigt fascinerad över hur bra det fungerar.

/Lotta

Annkis54
0

Monica…testa det Lotta säger
det är jättebra
Har du sett att Lizzy har mat?
Det är oxå viktigt som Marita säger att du inte tar över för då kanske Lizzys mjölk inte kommer igång
har du en sån där pump..med slangar?
om du har det så kan du ta o sätta en sån slang mot hennes tuttar o så suger du i andra änden.
slangen passar perfekt på tutten o om mjölken är igång så sprutar det dirket…annars så måste du kanske suga lite

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

monica75
0

#8 har ingen pump men det ser ut som hon har mjölk iaf. Det jag tycker är svårt nu är att avgöra vad som är för ofta, att stödmata dom små. Vill ju inte att dom ska gå ner i vikt. 2 av de små går inte upp så mycket, de andra 4 tycker jag har gått upp skapligt.

Det är inte lätt det här första gången… Men väldigt härligt måste jag säga. Skulle kunna sitta vid den där lådan o bara njuta hela dagarna.

Köper man en sån pump på vilken djuraffär som helst??

//Monica

Marita-L
0

Ja men då har hon ju lite mjölk Glad

Stöd mata bara lite då..något mål å se om dom ökar ändå.. en del mammor tar lite tid på sig att få bebbarna till att öka i vikt det kan gå lite upp å ner i bland men kanske bara något gram.. man kan hjälpa till lite.. kanske ett två mål om dagen å gå upp å väga på natten står dom still eller ökar så matar du inte… har dom gått ner så ger dom så mycket dom vill ha.

Hon tvättar dom väl i rumpan osv..?

Crystal Pearl´s

monica75
0

#10 Hon tvättar och är så noga. Har fått lite tips om saker som kan öka/få igång mjölkproduktionen så jag ska testa mig fram och hålla tummarna att allt går bra.

//Monica

MonicaLagerquist
0

Det jag har gjort när honan har dåligt med mjölk är att ge honkatten ½ dl mjölkersättning varannan timme.Samt se till att det är rejält varmt inne hos kattungarna så att de inte behöver göra av med eregi för att hålla värmen.

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
0

#11 Vad bra Lycka till nuGlad

Crystal Pearl´s