Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 890 ggr
Annkis54
2009-02-28 19:05
0

Cesar Millans metod

lägger in min fråga från tråden "ilsken perserkille" här

jag har gått o funderat på denna metod, Cesar Millans, sen jag läste inläggen på tråden "ilsken perserkille".
Ska försöka testa det med en hona som är dominant mot en annan.
Hon kan ligga på ett bord eller egentligen vilket ställe som helst..o så ser hon att den ranglåga honan är ute o går…o då flyger hon på. Hon jagar henne till nån tillflykt som den andra har valt…o det blir aldrig mer av det.
Jag har försökt att testa med att sätta upp min handflata mot henne, men jag hinner ju aldrig göra det. OM jag ser att hon är på G…så försöker jag komma i närheten o sätta upp handflatan..men som sagt var…jag hinner inte det.
jag har då gjort det lite på avstånd…o jag vet inte om jag inbillar mig..men liiiite ändring tycker jag att det har blivit.
hur ska jag göra???
Om jag gör samma sak på min 6 månaders padda…när hon ska dricka ur mitt glas tex…så luktar hon bara på handflatan o börjar att tvätta mig.:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
2009-03-01 11:15
0

Fräs och säg ifrån bestämt också när de gör något fel. Det gör jag med mina, särskilt Elvis. Fssch, Elvis! Så slutar han för det mesta med dumheterna :)

Dmiorettys
2009-03-06 14:08
0

jag har börjat använda mig av hans metod att man knäpper med fingrarna och samtidigt låter "pshyyy" (ungefär) när de tex hoppar upp på matbordet eller om det är bråk på gång. de reagerade väldigt starkt på det när jag började och nu har de lärt sig att dom gör fel när matte låter så. Så lite uppfostran fungerar på de ulliga busarna hemma :)

Erna
2009-03-06 15:11
0

# 1 och 2

Ni är på rätt väg!

AnnKis 54:

Du måste hävda reviret genom att Pssysa eller att gå tätt inpå katten och blockera henne upprepade gånger, så att hon viker undan. Fortsätt flera gånger, så ger det resultat.

Du kan också göra det sk "bettet" mot manken, och säga nej eller fy eller pssysss. "Bettet" är när du stöter till katten med dina fingrar som en klo, så att du bryter kattens sinnesstämning.

Vitsen är att du hävdar hennes revis, så att hon inte tror att hon är nr 1.

Lycka till!

Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
2009-03-06 16:24
0

tack för era svar
#3 grejen är bara den att jag aldrig kommer så nära henne att jag har en chans att blockera hennes väg:)..eller för den delen sätta upp handen framför hennes ansikte.

när jag märker att hon är på G att jaga honan..så ser jag det ofta ifrån soffan…då är hon ofta 3 meter bort o honan som hon ska jaga är på väg nån annanstans.
Så fort jag märker att hon är på väg att bråka så märker hon oxå att jag har sett det, o då viker hon antingen av eller så hinner hon jaga lite innan hon viker av. Så hon vet ju att det är förbjudet..men hon gör det ändå om hon hinner.

Ibland när jag märker att hon är på G..så psss:ar jag o knäpper med händerna..o ibland så slutar hon då..men om jag är tillräckligt långt bort så att hon hinner med en "jakt" så gör hon det:)
Det blir ju aldrig mer av det….Hona A jagar o hona B springer o gömmer sig på sina särskilda ställen. Aldrig att det går till slagsmål.
Ligger hona B i en koja tex i ett klätterträd så slår hona B med sin tass o då kan det bli lite tass-slagsmål…fast då är hona B såpass trygg att inte hona A kan komma åt henne,
Ja:) egentligen kanske det är nåt som jag inte ska bry mig om.
Hona B verkar inte må dåligt av det. Det kanske är deras naturliga sätt att fixa rangen.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

stina63
2009-03-06 16:40
0

Jag brukar fräsa ordentligt när jag inte gillar något som dom gör. Dom backar direkt, Precis som * 1 skriver.