Pälsvård & Fällning?!
Hej!
Jag funderar starkt på att skaffa mig en perser. Men jag funderar lite över hur mycket den fäller? Jag läste någonstans att de fäller extremt mycket, stämmer det? Det gör mig inget att borsta den ofta och bada den men hur blir det i lägenheten? Måste man städa ofta och blir det katthår överallt?
http://www.perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=9ac51dcb-bdef-4212-a4bd-0213d727b231
på denna tråd så kan du bland annat läsa om en "borste" som heter furminator
jag ska köpa den nu på vår utställning i Varberg 14+15 mars. Jag kan knappt vänta. Kanske kan man inte använda den till perser o exotic som man ska ställa ut men till de som är hemma.
För att svara på din fråga så hmmmm fäller de mer än andra katter….jag har ingen jätteerfarenhet av andra katter…men skulle kunna tänka mig att de gör det.
Men inte skulle jag vilja kalla det extremt.
Visst…om man är väldigt noga med att det ska vara så fritt från hår som möjligt så bör man kanske dammsuga varje dag…det blir inte hårfritt ändå:)
O många skulle nog säga att vi har katthår överallt….men DET ÄR VÄRT DET:):):):)
Tycker det är lättare att ta reda på hår efter en perser än efter en korthårskatt. Efter en perser hittar man ju en tuss lite här och där som man enkel plockar upp och det är lätt att bara rulla av perserns långre hår. Hår från en korthårig katt tränger in i tyg på ett annat sätt och är svårare att få bort. Har både ock så jag ser skillnaden.
Tack för svaren! Ja, jag har läst om furminator tidigare, verkar ju toppen! Jag antar att håren inte spelar så stor roll när man har en sån gullegris hemma. Får nog bli en i sommar, längtar så mkt! :)