Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 958 ggr
Marita-L
0

Dräktiga honor - parade igen

Jag tänkte man kan ta upp en liten diskution om just detta.

Vi vet ju att honor kan ha ett löp beteende under dräktigheten och vi vet också att honor tillåts sig att paras av en hane då… kanske t.o.m flera gånger.

Men vad händer i magen?

Eller vad kan hända?

Vad vet man om detta?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

jag vet inte nåt om detta Marita
men en gång har jag varit med om detta…honan tillät parning, med skrik o rull, bortemot en 4-5 veckor in i dräktigheten.
Den dräktigheten slutade med en dödfödd unge. Jag vill därmed inte säga att det är orsaken…för det har jag ingen aning om.
Men jag har bara varit med om det en gång o då slutade det så.
Däremot tycker jag att det är ganska vanligt att hanen blir väldigt intresserad sista dagen i dräktigheten….eller så
ska bli spännande att se vad du får för andra svar här.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
1

Jag själv har varit med om samma sak, min hona var dräktig i dag 50 då hon lät sig paras av min hane med skrik och rull, jag kom på dom två gånger sedan särade jag på dom..

Hon var ju så tjock.. hon födde 8 bebisar alla lika stor inget konstig.

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Ingen annan som har varit med om liknande eller vet något om vad som kan hända osv…???Glad

Dela med er av era erfarenheterCool

Crystal Pearl´s

IdaJ
0

Jag kan tänka mig att risken för komplikationer blir större om hanen parar en dräktig hona och för in bakterier i livmodern (men om det verkligen är så vet jag inte…).

Marita-L
0

#4 Ja precis, men man kan ju tycka att just livmodern måste ju vara sluten så inga bakterier eller så skall få komma in och samtidigt tycker man ju att det borde ju inte kunna bli bebisar i olika utveckling stadier för livmodern är ju redan sluten….

Om jag tittar tillbaks så just att det blev verkligen skrik och rull och honan hade verkligen ett löpbeteende..

Kan parningen skada fostrerna som redan finns där ?

Om jag tittar tillbaks igen så hände det ju inget den gången det föddes 8 bebbar lika stora och lika utvecklade…ingen döfödd..

Crystal Pearl´s

Coolgrim
0

Jag har nu en hona hemma som löper och en okastrerad hane som är på lite lagom. (första gången han är med om detta). 

Det där med parning och skada av foster tror jag inte på. Hur gör vi? är inte det samma sak eller…

Annkis54
0

#6..hiiiimla bra sagt
att vi inte har tänkt på det
o hur gör de i naturen:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

Jag har en hona som alltid tillåter parning trots dräktighet och inget speciellt har hänt. Hon har fått stora kullar, upp till 8 st ungar.

Troligen har hennes hormonnivå inte återgått till normalt status efter första löpet.

Min hane är glad som sjutton och parar på. Problemet är att veta vilket datum som gäller, det första eller senare. Jag har väntat förgäves i veckor på ungar ibland.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

#8 Ja det är ju det.. man vet inte riktigt vilket datum..så det blir en lång väntanFlört

Men när detta kommer upp på tal så har jag en fråga..

Har ni märkt någon skillnad på olika utvecklings stadier då de har fått para hela löpet ut??

Nu har jag några honor som löper i hela 14 dagar så det skulle nog inte gå hihihiFlört

Men är det någon som har fått kattungar där dom är olika långt utvecklade?

Crystal Pearl´s

Firinella
0

Min perserhona dog efter att ha fött en unge som såg ut att vara minst en vecka, en som var normal och en som var jätteliten. Åkte in akut eftersom hon började störtblöda under natten och då upptäckte vet att det fanns en ofullgången unge kvar i livmodern. Tyvärr dog honan ( hos vet) och alla ungarna en efter en fast jag matade dem mm. Vet sa att hon aldrig varit med om något liknande.

Marita-L
0

#10 Usch vad hemskt stackars er.

Blev hon parad under dräktigheten?

Crystal Pearl´s

Firinella
0

Ja. Vet trodde hon kanske hade haft två "livmodrar" därav de olika stora bebbarna. Gjorde ingen obduktion eftersom det skulle kosta 3-4 tusen.

Marita-L
0

oj vad hemskt…

Crystal Pearl´s

Tjing-Ling
0

#9Jag tror inte det är så bra att dom får para löpet ut.

Jag hade en hona för några år sen som löpte och hon och hane sattes tillsammans. Men jag såg inget löp trodde hon kom av sej men dom var tilsammans i 2 dagar och dom tröttnade på varandra. En annan skulle låna hanen så hon fick det och hade honom i 4 dagar och kom sen tillbaka med honom. Och då hade min hona kommit i riktigt löp och jag satte ihop dom igen och då parades det.

Sen flöt dräktigheten på som den skulle, men 4 dagar innan beräknad förlossning så fick hon värkar och jag plockade fram allt som hör förlossningen till, och satt där och väntade men det stannade av helt igen. Och hon gick ytterligare 4 dagar och då satte det igång igen, och det blev 6 välskapta ungar. Vikten på 5 av dom låg på cirka 70-90 gram, men sen kom en som var jättestor han vägde 125 gram. Så jag förstod att hon blivit parad första gången dom var tillsammans, men sen åkte han till en annan hona och kom tillbaka då efter 4 dagar och då parades det igen ju och då blev dom andra till. Så dom ska nog inte para för länge, det tycker jag i alla fall.

Ha en bra helg alla.

Ann-Louise.

Marita-L
0

#14 Ja jag säger som dig och när vi var på uppfödar utbildningen med Ylva så var hon helt säker på att de kan få olika långt utvecklade bebisar om de får para länge men en annan föreläsare Susan Little säger att de kan para hela löpet ut för alla ägg samlas i äggledarn å sedan går samtidigt ut i livmoder.. ingen är äldre än något annat..hm…

Själv har jag inte varit med om detta ännu och hoppas jag slipper men jag vet andra som verkligen har fått olika långt gångna bebisar.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

hmmm..det skulle vara riktigt roligt att få VETA hur det ligger till egentligen:)
bortsett ifrån #1..så har jag aldrig varit med om några konstigheter vad gäller detta.
Jag har alltid, under 15 år, haft hane som gått tillsammans med oss alla. Jag har alltid låtit de para så länge som de vill…o jag har aldrig varit med om olika utvecklingar på ungar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

# 9

och alla andra som vill veta:

Biologiskt går det till så att alla ägg befruktas i äggledaren (under några dygn) och sedan vandrar alla ner samtidigt och fäster vid livmoderväggen. Alltså är inga kattungar av olika åldrar. Att några är mindre är helt naturligt och naturens sätt att låta de starkaste överleva.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
0

#17 det låter ju intressant o stämmer med det jag har sett hos mig.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

#17 Jo så långt är jag medGlad

men det jag funderar på det är ju att när honan har släppt ägg så får ju spermerna hjälp att livmoderns sammandragningar att komma till äggledarna där äggen håller till… de befrukas..

Men eftersom äggen ligger i ca 5-6 dagar och honan släpper ägg vid parningarna… och att äggen sedan börjar delas sig i äggledarna så

kan det ju kanske bli så att något ägg blev befrukat.. började dela sig ca 5 dagar innan det sista ägget…. sedan kommer dom ner till livmodern där dom har det gottGlad.. växer vidare och varav det kan födas en unge som är 5 dagar mer utvecklad än den sista….

Det är just detta som får mig att fundera… att äggen redan delar sig osv.. i äggledaren…

Om det inte skulle kunna bli någon mer ägglossning och alla ägg blir befruktade samtidigt och inga mer kan bli oavsett antal parningar ja då föder ju alla lika långt utvecklade bebisar…

På hunden så kan ju det inte bli så baraför hunden släpper alla ägg samtidigt…de befruktas under några dagar parningar men eftersom honan inte får fler ägg och att äggen sedan ligger i "vila" i hennes äggledare för att sedan gå ner samtidigt till livmoder där de sedan börjar att dela på sig samtidigt..och på detta sättet så blir alla lika långt utvecklade…

Så det skilljer just detta mellan hund å katt…

Crystal Pearl´s