Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 735 ggr
Firinella
2009-03-01 15:17
0

Färgfråga...

Min väninna och jag satt och diskuterade vad det blir för färg på ungarna om man parar en cp perser men en röd exotic. Ni som är här vet förmodligen. Ska bli roligt att få svar då både hon och jag vill ha rätt…

MonicaLagerquist
2009-03-01 15:27
0

Det beror ju på vilken färg den maskade persern har.Är det en rödmaskad som inte bär på dilution så blir det bara röda kattungar-Är den röda exoten en hankatt och den maskade persern en brunmaskad så blir honorna paddor och hankatterna röda.Bär exo på maskanlaget så kan det även bli maskade kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

Annkis54
2009-03-01 15:28
0

jag kan inte cp överhuvudtaget…hehe
men jag kan tänka mig att det beror på vad det är för färg på cp.
de är ju maskade med olika färger:)
o då tror jag att det blir likadana färger som om man parar en röd med….vad det nu är för färg på cp
o så tror jag att vissa blir maskade (cp) o vissa blir ickemaskade

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
2009-03-01 15:31
0

Jag trodde inte att det blev några maskade katter utan bara att de bar på anlaget. Har jag fel?

MonicaLagerquist
2009-03-01 15:42
0

CP-33a-Maskad är samma sak dvs en katt som är maskad har ljus färg på kroppen och sen mer färg på svans ansikte och tassar.Madsken kan ha vilken av de färger som  katter har.

Stolt ägare till tre La permer

Firinella
2009-03-01 15:51
0

Tack för alla upplysningar. Tror jag förlorade vårt vad… Rynkar på näsan man lär så länge man lever…

pia-pirayas
2009-03-01 18:02
0

Hej,

ursäkta men jag tycker att de svar du fått är jättevirriga eller så är det jag som är virrig ;)

Om vi börjar med färgnedärvningen så är den samma som för alla PER/EXO sedan kommer vi till maskadenedärvningen - CP måste finnas hos båda föräldradjuren för att få maskadavkomma.

Hoppas detta blev klarare;)

Mvh, Pia

Pirayas EXO PER

Exotics for Connoisseurs

www.pirayas.se