Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1326 ggr
monica75
2009-03-01 10:42
0

kräkningar

hej!

Har en fundering ang kräkningar. Min perserhona har börjat kräkas. Hon är en kraftig 9-mån hona på 4 kg och det är inget fel på allmäntillståndet. Hon kräks i perioder, ibland minst en gång om dagen o sen kan det dröja några dagar och man tror att det gått över men sen börjar det igen. Hon är nyligen avmaskad. Ska jag testa byta foder eller vad ska man göra? Nåt tips isf? Nu får dom RC.

Tacksam för svar!

//Monica

IdaJ
2009-03-01 11:11
0

Vad är det för sorts kräkning? Är det osmält mat eller vatten?

En del glupska katter äter mer än vad som ryms i magen så att det samlas mat i halsen som de sedan kräks upp (det stod en del om det i ett av breederbladen från RC).

Ibland om de inte tuggar maten ordentligt och sväljer för stora bitar kan de också kräkas.

Kan det vara någon hårboll på väg?

Jag hade en katt som också gjorde så men med RC Hair & skin har det slutat helt. Jag tror att en del foder kan vara för kraftiga för dem. Tror att han reagerade mest på kitten-fodret från RC.

monica75
2009-03-01 11:23
0

Det är matkräkningar, rätt osmält mat, man kan alltså se vilket foder hon ätit. Just nu har jag framme RC hair&skin och RC Digestive. Har alltid gett dem RC, och nån gång provpåse av annat foder men Rc är populärast. Hon har kräkts ganska länge nu så nån hårboll tror jag inte är på väg.

//Monica

Annkis54
2009-03-01 15:19
0

#2..du skriver _Just nu har jag framme RC hair&skin och RC Digestive
_har du gjort nån förändring…
vad brukar du har för nåt "framme"?
jag har sett här hos mig att likadana kräkningar ökar när jag gav RCkitten 36 tror jag den hette. fick på en utställning
men nu när jag bara har persian kitten o hair and skin så kräks de nästan ingenting alls

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

dexter
2009-03-01 15:20
0

Hej Monica!! Har du vart på nån utstællning??? Jag va på en i dec och JetZ spydde varje dag i 3 dar,jag drog till vetten!! D va fler från utstællningen som fick samma som mig..!! Hoppas allt ær bra med dig då?? Kramisar…Glad

monica75
2009-03-01 15:59
0

#3 Hair & skin har jag alltid haft framme. Digestive är relativit nytt, 1½ mån. Men det jag torkar upp är Hair & skin.

#4 Var på utställning 3-4 jan, Vad sa vetten att det var för nåt med Jetz? Hoppas det är bra med dig oxå, du ska inte hem till Sverige snart igen?

//Monica

dexter
2009-03-01 16:29
0

Sa inte så mkt mer æn att han antagligen blivit smittad av nåt,det va en stor utstællning med många katter!!! Men han børjade spy redan på søndag kvæll nær vi kom hem det gjorde dom andra som fick desamma som mig..!!

Nja blir nog en stund till jag kommer hem till Svedala før jag har fått nytt jobb och ska flytta till Moss som ligger 1 timme från Oslo!!

KramisarGlad

Annkis54
2009-03-01 16:43
0

#5..verkar det vara för att hon är glupsk??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
2009-03-01 16:52
0

Många bra råd här ang vanlig kräkning.

Katter och hundar har lätt för att kräkas.

Jag har märkt att katterna kan bli dåliga i magen eller spy om burkmaten inte är bra. Jag tror att det kan bero på dålig hygien vid tillverkningen eller mikroskopiska hål i burken, så att luft läcker in. Köp aldrig burkar som är buckliga. Servera aldrig om innehållet luktar eller ser konstigt ut.

Förr, när det inte fanns kattmat att köpa, och jag själv fick koka den, var mina katter aldrig magsjuka.

Lite olika lösningar:

- byt foder

- svält katten ett dygn och ge sedan dietmat några dagar.

- använd medicin, t ex DHS-tabletter som fungerar lokalt i tarmen.

Recept erfordras.

Om katten har kaskadkräkningar, ska veterinär uppsökas genast.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

monica75
2009-03-01 17:29
0

Tycker inte att Ophelia är glupsk heller. Brukmat äter hon inte speciellt mycket av då det bjuds. Och jag är väldigt noga med att det icke ska va bucklor eller annat.

Nä det jag får testa är väl att ta bort digestive ett tag få se om det hjälper. Annars byter jag till nåt helt nytt.