Perser iFokus

Perser

Etikett: 12-pälsvård
Läst 848 ggr
Sarre
0

Pälsvård till 14-veckors kattungar?

Hej igen! Nu har jag tingat mina perserflickor, de är helt underbara!

Vad skulle ni rekomendera för kardor och borstar till första pälsvård till katterna? Det är en exot och en perser, och de levereras till mig när de är 13 veckor. De är ju fortfarande ganska så ulliga…känns som en vanlig karda kan rivas i den mjuka yviga pälsen. Hur gör ni? Räcker det med lite kammning i början kanske? Några bra tips på exotens päls? Kan man karda henne också i början?

Tack för alla bra svar!

Mvh Sara

IdaJ
0

Jag använder bara en metallkam till mina. En stor liknande "mirakelkammen" och en mindre till ben och andra svåråtkomliga ställen. Jag använder mycket sällan karda. Borsten tycker jag är svår att komma ner till botten av pälsen med…

Sarre
0

Ok, så du använder inte en karda över huvudtaget till dina katter? bara kam? även de vuxna menar jag.

Mvh Sara

IdaJ
0

Precis. Jag använder bara kammen till både vuxna och kattungar.

Sarre
0

Ok!

Då kanske man ska tänka om…men varför ska man använda karda för då? Är det för att få upp lite löst hår och få upp lite mer glans i pälsen?

det är väl inte helfel med karda också? Som komplement liksom.

Det är väl bra med karda när man ska föna pälsen torr också…?

IdaJ
0

Jag använder bara kardan på utställningar för att fluffa till litegrann.

En karda är ju inte så dyr så du kan ju pröva dig fram och se vad som fungerar bäst för dig. Alla har nog olika sätt :)

Jag borstar aldrig katten under tiden jag fönar, det brukar inte behövas.

Mayer
0

Jag tycker man ska prova sig fram.Du hinner nog gå igenom en hel del saker innan man hittar det man är nöjd med.Och om inte annat av ren nyfikenhet.

Jag tycker det är viktigt att man inte har för hårda saker när dom är små,så man inte skrämmer dom.Därför använder inte jag karda när de är småisar. Jag tycker att kardor är så vassa. Jag använder ochså sim Ida,en metallkam. Fast annat också. Man har väl ett redskap vid varje soffa,fåtölj och där man brukar sitta ifall man får någon i knät.

Sarre
0

Ja, det finns ju så himmla mycket att välja på därute…men jag börjar nog med mirakelkammen och en karda med plastpluppar på. Funderar på en borste med lite grövre borst också….naturborst eller så.

Ska börjar kika på lite sånt till helgen.  d=0)

tack för hjälpen!

Mvh Sara

Iskall
0

Jag brukar använda kardan till mina bondkatter som är korthåriga, borstar dom endast för att få bort den lösa pälsen.
Den ena brukar ligga o kurra medans jag borstar henne.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annkis54
0

jag klistrar in mitt svar från den andra tråden här:)

hej igen
jag använder inte borste i den dagliga vården…det blir så statiskt
karda har jag den med små pluppar på…den andra är så vass så jag brukar sticka mig o blöda:)
men de allra flesta av oss har mirakelkammen
exoter går oxå utmärkt att karda

jag kammar/kardar/borstar inte heller när jag fönar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se