Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1093 ggr
englagirl
2009-02-23 09:46
0

KMR

Godmorgon allesammans!

Jag handmatar en liten grabb efter att hans mamma har blivit snittad och han VÄGRAR tutta på henne. Visst är det märkligt? Han har hela matbaren för sig själv men det går absolut inte att få honom att förstå. Jag har gjort ALLT och det enda som återstår är ju att handmata honom.

Jag har tvättat ren henne från "sjukhusdoften" och jag har provat att lägga dit någon bebies som är 4 veckor för att dom ska få  igång henne och kanske få honom att känna lukten på mat. Men icke sa nicke :-) dom vill inte heller snutta på henne!

Hans mamma tar hand om honom precis som vanligt med tvättning och sånt och det är ju kanon,men det hade ju varit skönt om han hade ätit själv :-)

Jaja, probblemet är inte att han inte äter, för det gör han.

Men hur mycket BÖR han äta varje gång?

Jag har inte kvar lappen som låg med i KMRburken.

Som det är nu så matar jag varannan timme dygnet runt och han äter tills han säger ifrån. Ibland mer o ibland lite mindre.

Han är 5 dagar idag och han väger nu 160 gr.

Hjälp mig någon :-)

Ha en fortsatt trevlig dag!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Tjing-Ling
2009-02-23 09:59
0

Hej. Vad jobbigt att behöva mata så här men ibland är det nödvändigt. Jag tycker att du ska prova med att låta honom hoppa över en måltid från dej, låt honom bli riktigt hungrig och se om han inte kan börja dia, men risken nu är ju att mjölken har nog börjat sina hos mamman nu.. Att dina större bebisar inte heller vill dia på den mamman är inte så konstigt, för dom vet ja att dom har sin mamma och det är inte deras mamma.

Om du nu måste mata vidare så låt honom äta vad han vill, han äter bara tills han är mätt sen spottar han ut. Jag har aldrig följt vad som står på paketen, utan låt han äta.

Lycka Till med den lille. Hoppas på lite bilder så småningom.

Ann-Louise.

Marita-L
2009-02-23 10:04
0

God morgon Lena !

Usch vad jobbigtRynkar på näsanhar du provat att trycka ut lite mjölk å se om han tar tutten? Men det är klart han måste ju då vara hungrig… ibland får man ha lite is i magen men

Ja du har säkert provat detta redanGlad

De gånger jag har matat så har jag gett så mycket som dom vill ha och kännt på magen så att den inte blir för hård.. en del vill bara ha ca 2 ml..andra har vräkt i sig 5-7ml.. Nu är din kille 5 dagar å där är ju det också så olika.

Jag tycker det är väldigt svårt att gå efter en tabell utan jag går efter just den kattungen hur mycket den vill ha och hur magen känns. Den äter ju bara till den är mätt sedan spottar den ut den lilla tutten.. Hadde han ätit på mamma hade han nog somnat med magen full å mjölken rinnande ner för kinden hihihi

Han har ju en bra viktGlad

Grattis till bebisen och lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

englagirl
2009-02-23 10:17
0

Tack Ann-Louise och Marita för era svar.

Jaa, jag har provat att klämma ut lite mjölk men han "greppar" inte tutten, utan försöker ett tag men ger upp då han märker att han inte kan.

Har oxå provat att låta honom bli riktigt hungrig men då suger han i sig så fort då jag matar så jag är rädd att han drar ner det i lungorna.

Han äter ca 5-7 ml nu, men för nån dag sedan åt han runt 10 ml! Kanske det var mycket men han fick äta tills han själv spottade ut nappen och då blev det så mycket. Tänkte att det kanske inte är så bra för den lilla magen med så mycket mat :-)

Är varannan timme bra? Jag har aldrig stödmatat en bebis fullt ut, utan mer hjälpt till om mammakatt inte haft så mycket mat och bebisarna inte gått upp i vikt som dom ska.

När han blir lite större så kanske var tredje timme räcker, på natten i alla fall *ler*

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

ixidixi
2009-02-23 10:24
0

Låt han äta det han vill ha!

Kram Chatrine

englagirl
2009-02-23 10:31
0

#4 BRA!!

Då får han det *ler*

Kram på dig oxå Flört

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

heliotropes
2009-02-23 14:24
0

Vad jobbigt! En bekant till mej hade en hona med tre babysar,men de vägrade ta en tredje tutte, de kunde bara snutta på två märkte man efter en tid, det visade sig att de andra tuttarna var för små och spända för att de kunde få ett bra grepp om dem. Det blev tilläggsmatning.

Jag hade en KMR lapp sparad hemma, det står att kattungar behöver dagligen 25 ml per 100g kroppsvikt, fördelat på hela dygnet när de är 0-7 dygn gamla, de bör utfodras 2-3 timme. Du hinner kanske köpa en ny burk innan han blir över 7 dygn.

Lycka till med den lille.Glad

Eva // medarbetare på Perser

miascharming
2009-02-23 17:09
0

Hej Lena !

Enligt KMR -bruksanvisning så skall den lille ha 25 ml per 100 gr kroppsvikt.

07 dagar gammal matas kattungen varannan timme.

I ditt fall blir det då ca 3,5-4 ml KMR varannan timme.

10 ml låter lite väl mycket…han kan få förstoppning och ont i magen av de mängderna.

När kattungen är 7-21 dygan skall den utfodras var 3-4 timme.

Lycka till

englagirl
2009-02-23 18:17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6+7

Tack Eva o Mia!

Han äter som en häst redan :-)

Då ser jag fram emot att han blir 7 dagar så jag får vila en timme till på natten *ler*

Ett litet smakprov på Categoris Sam I Am kommer här!

Visst är han väl en liten hjärtekrossare?

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Cajza
2009-02-23 18:33
0

Grattis till detta lilla charmtroll, så fin han är. Jag tror att han tänker " Varför jobba när det serveras direkt" . Lycka till med honom // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Balasores
2009-02-23 18:57
0

Grattis Lena han är en hjärtekrossare din "lilla" Sam I Am

Lycka till

Ha et så gott

Christina

Marita-L
2009-02-23 19:30
0

oj oj oj Lena vilken godingTungan ute

Crystal Pearl´s

Coolgrim
2009-02-23 21:33
0

Jag hade min lilla Maxi som glömde bort hur han skulle hålla sig kvar i tutten. Jag fick handmata honom varannan timme(puh). Jag försökte hela tiden lära honom suga sig fast på sin mamma. Jag röck ur nappen på honom, och direkt till tutten. Tillslut efter någon dag funkade det. Det är ju urjobbigt att mata varannan timme mm. Min Maximilian blev 13 år.

Hoppas det går bra för Dig & Sam

Tina

ixidixi
2009-02-23 21:36
0

#8 WOW WOW vilken goding!!!!!!!!!!!!!!!Kyss

Kram Chatrine

miascharming
2009-02-23 22:48
0

Men vilken liten goding Kyss

Pussa på han från mig..han ser så go ut!!

Haha- Ja…snart får du lyxa till det med en hel timmes extra sömn FlörtFlört

Lena…va du ute och åkte i söndags runt   15:00 nära valbo köpcentrum ?

Kram Mia

Livandas
2009-02-24 00:12
0

Där är ju lilla gobiten!!

Han är så otroligt söööööt! En riktig hjärtekrossare:)

Det är alltid jobbigt med att handmata, jag tycker du gör det jättebra! Det är bara bra att du låter honom äta så mycket han orkar, så blir han lika stor och fin som sin pappa:)

Lycka till med Sam!

Kramar Susanne

Marylands
2009-02-24 00:52
0

Lilla Sam har redan krossat två hjärtan här hemma i etuna Kyss

Han är ju bara såå sockersöööt och gooo

Du gör verkligen ett kanonjobb med matningen

Kramar från oss

Anna ioch Therese som pluggar som en tok :)

englagirl
2009-02-24 10:01
0

Tack för era råd och värmade ord :-)

Sam ökar bra i vikt och han är duktig på att äta och hans mamma tar så väl hand om honom däremellan.

Nu håller jag tummarna att det håller hela vägen och att han klarar sig!

#14 jaha du Mia, du menar att jag ska komma ihåg vad jag gjorde förra veckan? *asg*

Men efter att jag tänkt igenom vad jag gjorde så fick jag hjälp med att komma ihåg att jag var ju faktiskt på utställning i Uppsala och tog vägen över Valbo köpcentrum hem och sprang in på djurkompaniet för att köpa kattfoder.

Var det den här bilen du såg, så var det jag Flört

Men jag hade förmodligen och får vi hoppas taket på *ler*

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

ophelia
2009-02-24 12:02
0

Grattis till den lille hjärtekrossaren.Riktigt söt är han//Sylvia

Marita-L
2009-02-24 14:06
0

nämen Lena kör du ner cabbat mitt i vinternFlört

Crystal Pearl´s

englagirl
2009-02-24 14:33
0

Jaaa, om eleverna vill.

Då sätter jag på mig den bruna skinnmössan med öronlappar o håller andan Foten i munnen

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

monica75
2009-02-24 14:59
0

Vilken häftig bil och en ursöt liten kille. Lycka till med honom.

//Monica

Marita-L
2009-02-24 15:18
0

#20 hihihihihi

Crystal Pearl´s

miascharming
2009-02-24 15:58
0

# 17 JAPP det va den svarta bilen med din logga Skrattande

Hihi…så roligt att jag såg dig ,med tanke på att jag inte har vägarna förbi valbo så ofta * blink blink*

Kram Mia

Annkis54
2009-02-24 16:31
0

vilken liten sötnos Lena
o bilen wow….
hoppas att du kan få den lille att fatta mammas tutte
förslaget i #12 verkar ju vara värt att försöka
för inte har man mycket ork efter nån veckas varannatimmes matning
lycka till Lena

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sunrunners
2009-02-24 23:01
0

Lena, en absolut hjärtkrossare Kyss Hehe, tycker mycket om hans "V" Glad

Lycka till!

englagirl
2009-02-24 23:24
0

#23 hmmm, att du inte blinkade o tutade :-)

# 24 Tack Annki, har provat förslg 12 oxå men näääää, jag får allt finna mig i att handmata honom. Det går rätt så bra faktiskt :-)

I helgen tänkte jag mata honom var tredje timme på natten, så då får jag sova lite :-)

#25 Det förstår jag att du gör *ler*

Tack så mycket!

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

BeautyAngels
2009-02-24 23:43
0

Hej Lena. Han är riktigt docksöt Sam :) Måns & Saga som jag handmatade, körde jag faktisk var tredje timme på natten från början. Vet jag läste det någonstanns. Varannan timme på dagen & var tredje på natten.

Du måste ju få sova också

Kram Linda

miascharming
2009-02-25 03:10
0

# 26 * ASG *

Jodå..jag funderade på det , tills det slog mig att OM det INTE va du….skulle det bli lite pinsamt  att förklara Tyst

Dessutom va det prcis i vägkorsningen/rondellen framör valbo köpcentrum…så jag ville inte orsaka en trafikaos Flört

Nästa gång så tutar jag, följer efter …smyger mig in hos dig..med ett par stora gräddbakelser Flört

Kram Mia

englagirl
2009-02-25 14:58
0

# 28 Det gör du rätt i!

Idag ligger jag i magsjuka så gräddbakelser känns inte så lockande idag men imorgon är detta glömt, förhoppningsvis!

Kram Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

miascharming
2009-02-25 16:10
0

Å-  fy -   din stackare.

Hoppas att du snabbt kryar på dig.

Kram Mia

Erna
2009-02-25 18:03
0

Min erfarenhet när det gäller tilläggsmatning är att om ungen får tillägg så ofta som varannan timme, vill de inte dia mamman. Det finns liksom ingen anledning. Följden blir att hon inte längre producerar mjölk efter några dagar.

Därför försöker jag att bara ge ca 3 ggr/dag och ser om bebisen går upp tillfredsställande, ca 5-10 g per dygn under första veckan.

Om mamman inte alls har någon mjölk, så måste man naturligtvis ge varannan timme. Gör ett längre uppehåll på natten.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se