pälsa på sig ?
Hej o gokväll!
Nu när man varit på utställning och sett lite andra katter så kommer frågan; Hur får man en perser att pälsa på sig? Finns det någon som sitter inne med den hemligheten? 
Min Flippy har fin tät päls men inte alls så lång, visserligen går det ju bra för honom ändå men man ser ju katter som har hur lång päls som helst.
Alla har ju olika päls och säkert olika förutsättningar för detta men… finns det något man kan prova?
//Monica
Nog styr anlaget mycket, endel har ju tjock tät semilängd och andra mindre underull och över en decimeterlängd och allt däremellan.
B-vitamin,äggula och jäst är ju sådant som pälsar mår bra av, själv tycker jag att pälsarna blir lite längre när de duschas oftare, just när de går in i sin "nya" päls.

En uppfödare som har väldigt lång päls på sina katter påstår att vi borstar för mycket…Hon menar att man bara ska kamma när man badar och jag tror hon badar sina katter 1 gång/vecka. det gjorde hon förr i allla fall….men vad vet jag…..fattar noll……min vännina har en perser från mig och hon har fuskat med borstningen under hösten och värre pälsmonster får man leta efter….så det kanske stämmer….men anlag måste ju göra sitt…….Jag vill inte ha en massa tovor så jag fortsätter att kamma…….och bada
ha en bra dag i kylan!
Alsace

En period hade jag löss på djuren.Jag badade dom var tredje dag.Mina har aldrig haft så tjock och fin päls som då.Jättemaffiga var dom.
Annars har jag hört gott om Viacutan som finns hos veterinären att köpa.Det är någon slags olja.
Jag ger laxolja åt mina.
#2+#3…det kanske ligger nåt i det då
men jag tycker att det är konstigt oxå…en dusch o en föning bör väl oxå slita på håret
Jag har märkt att de får bättre pälsar när de har tillgång till att vistas ute i rastgården jämfört med att enbart vara inomhus. Och så får jag väl erkänna att jag inte kammar alla dagligen, vid behov helt enkelt
På vår Diba och hennes dotter Electra har den där tjocka längre pälsen inte kommit förräns i 3-årsåldern. Det verkar bli lika med andra dottern Baby. Så där märker jag en ärftlighet.
/Lotta

Jag har hört någon säga att hårsäckarna blir stimulerade när man badar och blåser.Dom släpper ju hår i samband med det,men samtidigt börjar det ju komma nytt fortare.Sedan har jag märkt att om man kanske varje vecka badar och katten är tovfri vill säga så behöver man ju inte föna, bara blåsa torrt.
Bara en liten tanke….

#7 Det känns helt rätt!
vad är skillnaden mellan föna o blåsa torrt?? #7

Jag vet inte,jag är ju bara inte så rutinerad men om en helt tovfri katt hoppar i plurret så behöver man ju inte blåsa och kamma torr.Man kan kanske blåsa bara torr och sen bara brsta ur en torr päls med borste.Nu är det här bara till vardags.Resultatet behöver ju inte vara tiptop då.
#10 :) för mig så betyder föna o blåsa samma sak
men alla har ju olika betydelse med orden:)
Om en av mina katter har blivit blöt av en eller annan anledning..förutom en liten rumptvätt
så fönar/blåser jag katten torr…utan att kamma (jag kammar aldrig samtidigt) o sen så kammar jag igenom katten när den är torr…eller allra helst en stund efter.
jag blöter/badar aldrig en katt som har tovor.
NU blev detta lite utanför ämnet o ingen har bett om min beskrivning. Men jag tänkte att om det är flera människor som menar olika med föna o blåsa så ville jag ändå ge min beskrivning
Det finns flera sätt att få lång päls:
1 - arvsanlag, viktigast.
2 - födan (ge inte bara torrfoder - gärna "riktig" mat t ex strömming, lax, hjärta, kött, äggula ibland). Jag tror inte att torrfoder innehåller allt som en katt behöver, oavsett vad fabrikantena säger. Katterna blev äldre förr, innan industrimaten kom.
3 - B-vitamin. Jag köper alltid Gimpet vitaminflingor och strör på maten några gånger per vecka tillsammans med kalcium. Vitamintillskott funkar bara om katten har brist.
4 - Lägre temperatur, t ex utevistelse den varma årstiden, om de gillar det. Mina katter bor ute hela sommarhalvåret och har drivor av päls på hösten.
Vår höga rumstemperatur är inte bra för perserpälsar. Jag hörde någon uppfödare i England som rekommenderade högst 10 -15 grader.
5 - Ganska täta bad och föning, inte för hett. Pälsen ska hållas i trim. Rätt borstar och kammar som inte sliter på pälsen.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

#12 tack för tipset.
Då ska jag minsann säga mina barn och karl att nu är det ylle och hellyhansen som gäller, för nu drar vi ner värmen i huset!

#12 Är det dessa du ger?
Vitaminflingor
Innehåller bl a mjölkjäst
och taurin. Bra för päls, motståndkraft och ger ett bättre allmäntillstånd.
200 gram: 55:-
/Lotta
Just det, Gimpet vitaminflingor.
Då slipper jag stoppa i vitaminer i varje katt, vilket spar tid. Jag strör det över mjukmaten. De är galna i det och äter vad som helst som toppats med Gimpet vitaminer. Jag har använt det i ca 25 år och ger det ca 2 ggr per vecka, det räcker. Det blir inte bättre om man ger det oftare, utan de kissar ut överflödet och förstör naturen, tänk på miljön.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#15 Ska försöka få tag i dessa och testa på katterna här hemma.
/Lotta

Tätare bad, mindre borste, kam vid enbart behov ser jag gett de som jag har bättre päls. Låter också intressant det #15 skriver, tror på extra tillskott
Här får våra även rått kött, skinka, ost och annat smått o gott, vi äter frukost med de som vill smaka varje morgon, de sitter så snällt på sina stolar runt oss, ser ut som små ekorrar allihop

Jag har köpt b-vitamindroppar på djuraffären som jag droppar över torrfodret det verkar vara uppskattat.

finns det vitaminpiller med jäst och b-vitamin som man kan ge till katten eller hur löser med det med gäst? har en ragdoll som GÄRNA skulle kunna bälsa på sig lite men hon vägrar äta allt somn inte är hennes torrfoder…

putt