Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2057 ggr
Sarre
0

Perserkatt och renovering?

Hej,

jag ska flytta till hus i mars, och i samma veva så har vi två perserkattungar som är leveransklara. Vi ska dona lite grann med huset, måla om och sätta upp nya tapeter och lägga nytt golv. Vi ska göra det mesta innan, men om vi inte hinner klart med allt, skulle två perserkattungar klara av det? Vad jag förstår så är just persern är katt som vill ha väldigt mycket lugn och ro omkring sig.

Vi kan givetvis tänka oss att vänta med nytt golv, är det bättre avv avvakta med lite "buller" tills dess att de blir större?

Vill ju att mina kissar ska få det så bra som möjligt!

Är det någon som har några tips, eller har ni varit med om samma erfarenhet själva?

Tack på förhand!

Mvh Sara

heliotropes
0

Det enda jag kan tänka mej är väl att ha katterna i ett eget rum så långt ifrån renoveringen som möjligt, men kan ni vänta så är det ju det bästa.

Själv har det renoverats i omgångar här hemma, små kattungar har jag inte haft just då, och målning har jag bara utfört fina sommardagar så man har kunnat vädrat ordentligt.

Eva // medarbetare på Perser

Sarre
0

Ok, jag, vi pratar om att vi ska avvakta med "renovering" tills kissarna är lite större. Det går definitivt i huset som det gör nu. d=0)

Dessutom, har man hus så har man ju en hel del år på sig att få det iordning, har ju ingen tidsplan att gå efter. Då kommer katterna i första hand.

Tack för ditt svar!

Mvh Sara

Marita-L
0

Vi renoverar ju i omgångar här också… ibland har jag haft små men då har gubben mest varit ute å grejat.. Just nu renoverar vi övervåningen men det går bra …eftersom jag inte har kattungarna där utan i andra änden av huset på nere våningen.. ingen reagerar utan leker som vanligt.

Jag kan se så som Eva gör här ovan antingen håller man dom små ifrån detta eller så väntar man tills dom skall flytta…det är kanske inte så lång tid kvarGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Sarre
0

Ja, vi väntar ett tag med renoveringen istället. Det blir kanoners det.  d=0)

Mvh Sara

Erna
0

Om målning:

Beroende på vilken färg man använder, men om de är oljebaserade eller plastfärger, så kan ångorna vara giftiga. Så vädra ordentligt!

Ångorna kan vara livshotande för små kattungar, så flytta dem någon annan stans i huset.

En gång lyckades min första perser kliva på locket till målarburken (oljebaserad). I min okunnighet så försökte jag att tvätta bort det med lacknafta, istället för att klippa bort pälsen. Han fick sår på huden, den torkade ut och blev skör under hela magen och tassarna. Han fick sprickbildningar i huden mellan tårna och det gjorde nog rejält ont, för han ville inte gå. Så det blev en tur till veterinären istället.

Som tur var, så läkte det ganska snabbt och han klev aldrig mer i färg och matte höll honom borta från renovering helt och hållet i fortsättningen.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

oj aj Erna när jag läser det du skriver..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Sarre
0

Erna:

Ja, det var lite det jag funderade på. Men vi får vänta till vår/sommaren, så att vi kan vädra ordentligt

Mvh Sara

Annkis54
0

angående buller i allmänhet
mina kattungar får vänja sig vid "buller" från de är små.
så just bullerdelen tycker jag inte att du behöver hålla de borta ifrån.
men allt som är farligt för dem…naturligtvis

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sarre
0

Annkis, tack!

Då är det ingen fara att spika i någon vägg eller att lägga golv utan att de blir helt uppjagade.

Jag har hört att de måste ha absolut lung och ro runt omkring sig för att de inte ska bli helhispiga.

Därför blev jag nervös nu iom det nya huset och kattungarna, gillar ju de små grynen ju.  d=0)

Dockan
0

SkrattandeHåller med dig anki,skulle man inte kunna göra något sånt tänk alla med små bebisar o småbarn,nej det jag vill göra förrutom det som givetvis är farligt men det är väl inte så mycket som är det,jag har vant mina med allt som tillhör etthem o dom är båda orädda för allt o för främmande människor.Lycka Till med din renovering.LenaGlad

Hälsningar LENAGlad

Tjing-Ling
0

Har i förra helgen rivit ner 4 gardrober och det blev bankande och rivande för att få ner dom kan ni tro, visst reagerade katterna och gömde sej, men det tog inte lång stund förrän dom var framme och var väldigt nyfikna på vad det var som hände. Så det tar dom absolut ingen skada av. Nyfikenheten tar överhand, och det måste ju kollas in vad som händet och det var ju mycket att lukta på och titta på så det verkade mer som dom tyckte att det var kul.

Ann-Louise

Annkis54
0

#9 snarare tvärsom skulle jag nästan säga
vänjer du dem vid att det är knäptyst så kommer de att vara rädda för alla ljud senare
det är som en människobebis…smyger man runt den hela tiden när den är pytteliten så vaknar den kanske för minsta lilla ljud:)
jag har en stavmixer som jag kör varje morgon o kväll…det går inte att prata med varann när den är igång
men katterna bryr sig inte ett dugg
de är vana
men allt gäller ju inom rimlighetens gränser:)
Men renovera o spika i väggar o lägga golv…KÖR!!:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sarre
0

Det var så jag tänkte också, men iom att persern är en lugn ras så…

det blir ju svårt med både vardagsbestyren och bad och föning om de inte tål ljud liksom. Åhh, vad jag längtar efter mina små dunbollar!  d=0)

tack för alla bra svar allihop!

Mvh Sara