Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 6680 ggr
Tolouse
2009-02-14 19:32
0

MYCOPLASMA??!!

Hurrni kan ni hjälpa mig, vad är egentligen Mycoplasma??

Jag skrev ett annat inlägg (Chlamydia) då trodde jag att min lilla perserkille hade det men nu har provsvaret kommit. Först skrev de fel att det var herpes fast det inte alls är det!! Men nu vet vi att det är mycoplasma. Vetten skulle återkomma om en vecka, hon behövde fundera över vad man ska göra åt detta.Rynkar på näsan

Någon som har erfarenhet av detta?

TACK!

/Janina

frukove
2009-02-14 19:42
0

När min dotter var 2 år var hon jättedålig och hade väldigt hög feber.Det var Mycoplasma.Hon gick på väldigt stark pc och var heldäckad ett långt tag.Det är det enda jag vet om  Mycoplasma.Men nu är det 23 år sen snart.Men aldrig hört nåt djur som haft det förr.

Heléne

Bullan
2009-02-14 19:47
0

SVA om Mycoplasma

Hittade detta om mycoplasma!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

heliotropes
2009-02-14 20:32
0

Inte mer än att det lätt kan tas för klamydia, då symtomen är liknande. Mycoplasma (som är en enkel bakterie) kan hittas i ögonen på friska katter också.

Skönt att du har fått rätt diagnos, så du kan få rätt behandlingGlad

Katten bör få antibiotika både lokalt(ögon) och allmänt, jag gick i min littratur och ser att de nämner azitromycin, doxycycliner och tetracyklider även gentamicin och kloramfenikol, så det fanns lite att välja på, värst är väl om man får någon antibiotika som just denna plasman är immun emot, då kan den bli långbehandlad.

ps.tänk på att ge lite A-fil eller annat med nyttiga magbacelusser, just för magens skull vid ätande av antibiotika.

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
2009-02-14 20:39
0

Vad jag har läst i min bok så finns det två olika sorter av Mycoplasma en som katten smittas av infekterade katter och denna ger, lunginflammation, ögoninflammation, hosta och feber.

Man behandlar med antibiotika

Sedan finns det en Mycoplasma som man får av parasit som infekterar de rödablodkropparna hos katten. Och katten får blodbrist och kan dö. Symtom är slöhet, svaghet, feber, andningsproblem och bleka slemhinnor i ögon å mun.

Man tror att spridningen kommer från tex blodsugande loppor

Behandling är blodtransfusion och kortison och det kan ta flera månader innan katten blir frisk.

Katterna som har haft Mycoplasma oavsett sort brukar bli kroniska smittobärare och kan på så sätt smitta andra, men inte alla.

Jag skulle kunna tro att är det mycoplasma din lille har så är det säkert den första.

Mitt råd till dig är att ringa å prata med uppfödaren som katten kommer ifrån, berätta hela situvationen.

Du får gärna berätta hur det har gått och vad veterinären har att säga.

Sedan håller jag med Eva här ovan att det är skönt att få veta vad det är så han nu kan få rätt behandlingGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Tolouse
2009-02-14 22:45
0

Tack för alla svar!

Ja det är så skönt att veta vad det är nu men det känns lite förvirrande också. Han har ju mycoplasma som kan leda tilll lunginflammation men är rätt säker på att han inte har nån lunginflammtion, för då ska han ha symptom som hosta och dålig aptit och det har han inte. Vetten sa att det fanns nåt vad det nu hette som man kan behandla med men att han är för liten för det. Det kunde påverka skelettet eller nåt..?

Ja jag ska nog höra av mig till uppfödaren. Vi får se vad hon säger.

Nu känns det hemskt om han kommer smitta andra katter. Jag hade planer på att kanske avla på honom =( Nu vet jag inte alls vad jag ska göra…vad ledsen man blir…kan man inte ens skaffa andra missar att avla på? De är ju i samma hem..då kanske bebbarna blir sjuka..?

Han har hela tiden behandlats med ögondroppar som börjar på C hehe..hans ögon är fina nu men näsan rinner fortfarande och han nyser..det har gått 2 månader..

Bra tips med a-filen!

Vi får se vad vetten säger nu..

/Janina

heliotropes
2009-02-14 23:18
0

#5 Det blir nog bra med rätt medicin, så jag tycker inte du ska oroa dej för dina framtida planer, du får ge det den tid det behövs för att få bukt med "bacilussen", 2-6 veckor med rätt behandling, du och katten har ju redan kommit en bit på vägGlad Bakterier är ju iallafall behandlingsbart, värre är med vissa elaka virusar.Flört

hoppas på snabb bättring på lillkissenGlad

Eva // medarbetare på Perser

Tolouse
2009-02-14 23:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket lugnande svar! Glad Jag hoppas det är som du säger..han är perfekta avelskillen min lilla ögonsten..tycker jag iaf hehe. Jag hoppas allt löser sig och jag kan fortsätta planera för min framtida uppfödning Skrattande Han börjar bli så stor fast han bara är fem månader hehe

Annkis54
2009-02-15 00:27
0

vad skönt Janina att provsvaret är här.
nu måste du bara ta reda på hur stor risk det är att han blir en frisk smittbärare. För det är ju det stora problemet för dig som har tänkt att avla på honom.
Han kommer ju att bli frisk…det är ju inget problem..det är bara en tidsfråga..men om han blir en smittbärare…då sitter du i smeten ändå.
Hoppas allt blir bra nu
Kram/Annki

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2009-02-15 00:45
0

Säger som Eva, snart är bacilussen borta å han är friskGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s