Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2071 ggr
Rovanja
1

Hur vanlig är Pewter Perser i sverige?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en Pewter Perser som gick bort för några årsedan.

Har aldrig hört talat om någon annan som haft en perser av denna variant.

Har du haft en Pewter?Glad

Annkis54
0

jag tror att det är ganska ovanligt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

Jag har fött upp en hel del pewter under mina 32 år som uppfödare.

Oftast får man dem i korsningar mellan chinchilla eller shaded silver och solida. De brukar oftast ha väldigt fin typ, men eftersom färgen inte är godkänd i FIFe syns de aldrig på utställningarna.

En pewter är oftast mörkare tippad än en shaded silver och har kopparfärgade ögon, till skillnad från shaded silver som ska ha gröna.

Jag anser att de är naturligt utfall i aveln (avel inom samma ras), men FIFe tycker inte det. Jag har försökt att få dem godkända i FIFe i många år, men fått svaret att visa upp minst 15 st på en och samma utställning, för att en domarkommitté ska kunna överväga att godkänna dem.

Det är inte så lätt, eftersom jag sålt nästan alla till folk som inte är utställningsintresserade och inte heller kan presentera dem oklanderligt.

Inom IDP är de godkända, fast på senare år har inte fått några pewter, eftersom jag inte gjort några såna korsningar.

Det finns andra uppfödare som också fått pewter, bl a New Dawn´s som gjort många solidkorsningar med grönögda silver. De är inte aktiva uppfödare längre.

MVH

Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag ett foto på min alldra första perser han var en pewter… en orange ögd shadedFlört med en lång bred näsaGlad underbar i sitt temperament .. en ren sällskaps kille och det låg många från dig Erna i honomFlörtSkrattande

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Rovanja
0

Han var inte olik min herre! Min hade lite mörkare färger bara.

Erna
0

# 3 Så kul!

Vill tillägga att Pewter är godkända i IDP med certrätt.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se