Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 3471 ggr
Tolouse
0

nafsar i hakan?! =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej perservänner! Jag har nyligen skaffat min första perser, han är underbar!

Jag undrar om ni kan hjälpa mig med denna fråga;

När man gosar med honom och han spinner och är så mysig, då brukar han alltid nafsa i hakan på mig, och får han inte tag i hakan så blir det näsan =) haha Vad kan detta betyda?

Tänkte också fråga hur vanligt det är att perser får täppta näsor, ungefär som när man e förkyld, näsan rinner och de nyser. Min lilla kille åkte på ögoninflammation som han har fått salva mot. Ögonen är nästan helt bra men näsan blir aldrig bra, jag vet inte vad jag ska göra. Förslag? Ni här är experterna =)

/Janina med lilla Tolouse =)

englagirl
0

*ler*

Kärleksbett brukar jag kalla det :-)

Han visar bara sin kärlek till dig.

Jag har och har haft massor av katter/kattungar som gör så :-)

Nääää, näsan ska inte rinna och han ska inte nysa,besök veterinären så får du säkert medicin till snuvan.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
0

åh vad söt han är Toulouse…jag var inne på din sida o kollade
svar har du fått av englagirl:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

Hur gammal är han? Han kan också vara lite snuttesugen men troligen är det kärleksbett.

Om han nyser kan han ha en "snorbuse" som sitter i näsan, prova att droppa i lite koksaltlösning så kanske han får ut den. Om han har snuva, vilken färg är det på den?

/Lotta

/Lotta

isnornin
0

Vilken sötnos!!!!

MVH Isnornin

Tolouse
0

Hej igen! Tack för alla svar!!

Han är fem månader ungefär, näsan har runnit länge nu sen ögoninflammationen började, det är som grönt snor/slem som kommer ut ur näsan och det stelnar till så han får nysa för att öppna upp näsborrarna igen. stackarn! Jag ska prova saltlösningen =) Hur vanligt är det att de får snuva??

Jag får ingen hjälp/råd av uppfödaren =(  Skönt att ni här kan hjälpa mig med era erfarenheter!

Måste säga att perser är helt underbara på alla sätt, jag skulle aldrig kunna tänka mig en annan kattras. Det tråkiga är bara att de får lätt problem med ögonen. Min lilla kille har väldigt platt näsa.

Jag får hem min andra lillkille om en vecka! =) Tolouse behöver en kompis när man jobbar. Denna kille har inte lika platt näsa i alla fall.

Tack igen för svaren, känns som att här är enda stället man kan få hjälp och svar!

/Janina och Tolouse

Annkis54
0

#5..grönt snor är tecken på bakterier så då behöver han penicillin. Och rinner han så mycket så att det torkar igen i näsborrarna så är det nåt som inte står rätt till. Så brukar inte perserkatter vara:)
o det är ganska viktigt att han i alla fall har ätit det några dagar innan du får hem din andre katt…annars så kan han smitta den andre
o för hans egen skull så behöver han penicillin
perser KAN rinna i näsor..fast det är inte så vanligt tror jag
jag har 10 st o har haft uppfödning i 15 år…o ingen av mina rinner i näsan. Ögonen däremot är "vanligt" att man får tvätta varje dag.
Enligt kortet som du har på din sida..så har han inte extremt platt näsa…han ser VÄLDIGT fin ut…
så när du har fått ordning på hans snuva o hans nysningar o hans ögoninflammation så har du nog en jättefin katt som du bara behöver tvätta ögon var eller varannan dag…eller oxå har du det som jag räknar som en bonus…..en katt utan rinnande ögon:)
lycka till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tolouse
0

Taack såå mycket för ditt svar!

I morse hade ena ögat svullnat lite igen, han blir aldrig bra, det går upp och ner.

Det jobbiga är också att det tar sån tid innan man kan få en tid hos en veterinär. Har ni samma problem? Jag åkte akut med han sist och var bara inne 3 min och sen skrev hon ut ett recept på ögonsalvan. Fick betala en tusen lapp =(

Det blev lite bättre i ögonen men inte helt bra och näsan är likadan. Jag får ringa och boka en tid hos djurkliniken här i västerås. Undrar vad det kan kosta…

Han har rätt intryckt nos, det kanske inte syns så bra, ska kolla om jag hittar en bättre bild. Men det finns ju värre näsor.

Tack igen för ditt svar, uppskattar verkligen det!

/Janina

stina63
0

Nä så söt han är.. Vilket härligt namn tolouse. Men stackare som är förskyld grönt snor och infamation i ögonen. Hoppas han blir bättre efter ni har varit hos djurkliniken och fått medicin.

tina

Annkis54
0

#7 han är supersnygg
håller verkligen typen för en perser:)
du har väl fått information om att ögonsalvan ska ges minst en vecka
Min veterinär säger…tills bra + 3 dagar
Är han svår att ge medicin??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

De är ju lite extra känsliga som små oxå.  Ser jättefin ut. Urtråkigt att du inte får nån hjälp ifrån uppfödaren?! Tur det finns vänliga själar här.

ixidixi
0

#7 Hoppas att du har fått hjälp av en vetrinär nu i allafall. Jag tror inte att det ska vara så svårt att få en tid i VästeråsFörvånad

Krya på den lille.

Kram Chatrine

Tolouse
0

Hej igen!

Tack för alla svar!

Jag fick inte en tid förrän på fredag =( (det var ett tag sen jag bokade denna tid)

De ska kanske testa olika saker och det kan bli svindyrt, men jag vill inte att de testar onödiga saker. Jag hade ingen aning om att man kunde använda salvan längre, de sa bara 7 dagar. Jag använde lite mer än det men vågade inte för länge. Ska jag fortsätta med den nu?

Det är som tur inte svårt att ge han salvan och han accepterar att jag är på hans ögon. (han har blivit van nu, stackarn) Usch han har mått såhär i två månader nu..man känner sig hemsk, jag vill bara fixa allt så att det blir bra men jag vet inte vad jag kan göra riktigt, frustrerande. Men hurrni, vad kan det vara för fel?? Det är nåt mer än bara ögoninflammation..?

Han är en väldigt fin liten perser, eller en liten tjockis =)

Jag vet inte om ni känner till uppfödaren, hon finns i sthlm och har fött upp perser i 30 år. Till en början fick jag en del råd men sen slutade hon bara, hon kanske tyckte att jag var jobbig? =( men man vet ju inte vem man annars ska vända sig till…tills jag hittade er här haha! =)

/Janina och Tolle

englagirl
0

Jag tror inte att dom testar "onödiga" saker.

Och har du honom försäkrad så spelar det ju ingen roll om det blir "svindyrt", det tar ju försäkringsbolaget. du betalar ju bara självrisken och en viss procent, så jag tycker nog att du ska låta dom testa så mycket det går så att du vet.

Dom tar ju ett blodprov förmodligen och testar olika saker på det.

Lycka till och krama mycket på den lilla.

/ Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Tolouse
0

Jo han är ju försäkrad, jag tänkte mer på att de kanske skulle testa för kattsnuva, men han är ju vaccinerad mot det, kan de ändå bli sjuka då? Ja de pratade om ett blodprov och och virusprov. Det är klart jag vill att de testar det de behöver..

tack för svaret =)

Annkis54
0

ja, om de ändå sticker honom så är det ju bra om det "tar så mycket prov som möjligt":):)
tyvärr är en vaccination inte säkerhet som sjukdomen. De kan mycket väl få kattsnuva om de är vaccinerade
ja…visst måste det vara nåt mer än en ögoninflammation
de får ingen grön snuva av ögoniflammation..som jag vet i alla fall.
Ang. salvan..har den inte hjälpt på 7 dagar så hjälper den nog inte. Jag tänkte mer om du bara hade gett 3-4 dagar.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för honom. Han behöver nog bara en penicillinkur…
håll oss uppdaterade
kram till er båda

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ixidixi
0

#14 Hoppas att allt ordnar sej med den lille!!

Kram Chatrie

Marylands
0

Håller tummar att lillkillen blir bra snart !!!

Häls

Anna

Tolouse
0

Hej!

Nu har vi vart till veterinären, äntligen. Hon tog virus- och bakterieprov som jag väntar på svar nu. Han fick en annan starkare ögonsalva också, som börjar på C, kommer aldrig ihåg exakt vad de heter.

Själva undersökningen gick ju fort men när det kom till att betala så tog det HELA dagen. Försäkringsbolaget tjafsade hela dan. Jag kom dit på morgonen och fick åka dit tre gånger till, tills äntligen på kvällen kunde jag betala. Som tur var så "vann" jag och agria ersatte en viss del =)

Har ni alla era katter försäkrade och vilket försäkringsbolag?

Usch, jag visste inte att de ändå kunde bli sjuka fast de är vaccinerade mot kattsnuva bland annat.

Tack igen hurrni, jag återkommer när jag fått provsvaren =)

/Janina och Tolouse

Annkis54
0

#18 Chloromycetin kanske det var:)
jag har alla mina katter försäkrade så mycket det går:) hos Agria
men "hela tiden" så funderar jag på att byta. Just för att det alltid krånglas. Nu på vår utställning i Varberg så kommer Sveland dit o "presenterar sig" så jag har funderingar på att ta med papper på mina katter o fråga om det kan erbjuda mig en bra deal.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
0

Jag har Agria plus( och avel på de fertila) på alla mina och har aldrig haft problem med ersättningar…

Tolouse
0

Ja agria är väl vanligast. Jag har agria liv- och plusförsäkring på honom. Livförsäkringen kanske är onödig att ha..jag vet inte. Det är i alla fall tryggt att ha försäkring! =)

IdaJ
0

Livförsäkring har jag också men aldrig behövt ta ut än. Bara på en hund och det var inte heller några problem…

Hur har det gått? Har han blivit bättre? Och har du fått något svar på proverna?

Tolouse
0

Jag har inte fått svar på ena provet ännu.

Jag har läst på och ja tror han har clamydia, det misstänker veterinären också.

Snälla hjälp mig här, vad innebär det egentligen att han har chlamydia?? Kommer han smitta ner alla katter han träffar?? Kommer han aldrig bli helt bra??! =( orolig….

HJÄLP snälla…kan man aldrig avla på honom då heller?

/Janina och Tolouse

IdaJ
0

Jag skapar en ny tråd om chlamydia så kanske du får mer svar där med rätt rubrik.

Annkis54
0

#23..du behöver inte vara orolig …för chlamydia fixar man väl med en penicillinkur
o det behöver ju inte vara det heller
hoppas du får många svar i den andra tråden

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marylands
0

Hoppas du får svar på provet snart och får veta vad det är och kan få ev behandling !!!'

Anna