Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1447 ggr
Jesper-sofie
2009-02-03 18:56
0

Avelsfråga

Jag har två perser katter som jag vill avla på och det är så mycket man måste veta.

Jag ser vissa likheter i mina katters stamtavlor men min uppfödare säger att det är lugnt att para dom hur nära besläktade får dom vara så att säga. (gemensamma namn på stamtavlorna)

Jag ska gå med i hallandskatten men får inte tag i dom.

och så ska jag skaffa ett stamnamn.

Min hona har lite längre nos men uppfödaren säger att om jag parar med en med rastypisk nos så är det ingen fara.

Jag vill ställa ut min hankatt men hur vad ska man tänka på?

Anledningen till att jag skriver detta är för att jag inte får tag i min uppfödare och det skulle vara bra om man kan få hjälp med alla frågor.

hur vet jag t.ex. om min hane är utställningsbar? mm..

Tack på förhand

Sofie

Annkis54
2009-02-03 20:56
0

Hej Jesper-sofie
välkommen hit…o välkommen till Hallandskatten
skriv ett mail till ann.oberg@hallandskatten.com o skriv att du vill ansöka om medlemskap. Det är en jättebra klubb.
Vi ska ha vår nästa utställning 14 o 15 mars i Varberg..
du kanske ska komma o hälsa på oss då…eller kanske ställa ut din hane så får du se hur han bedöms
har du ett kort på honom så kan vi säga till dig hur vi TYCKER att han verkar se ut.
Visst kan man avla med en katt med lite längre näsa. Så din uppfödare har helt rätt där. Hur ser hon ut..har du kort på henne
hur gamla är de?
Vad gäller att para närbesläktade katter så finns de dem som säger att kusinparningar är ok…men det är inte förbjudet att para närmare heller. Så bara för att dina katter har samma katter i stamtavlan så är det inget som hindrar dig
var kommer de ifrån?? stamnamn??

vad gäller ditt blivande stamnamn..så fundera ut några stycken som känns bra..kanske helst 3 st
så skickar du in de förslagen till Hallandkatten när du har blivit medlem…så kollar vår ordförande upp om de redan är registrerade..annars så får du nog det första alternativet du har skrivit. Tänk på att du skriver i den ordningen som du gillar de bäst.

Fråga på bara…vi är många här som kan hjälpa till med dina undringar.
ska bli kul att se kort på katterna

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-02-03 20:59
0

du får gärna presentera dig lite mer på din sida
vilken stad du kommer ifrån är jättebra att veta
kanske finns det massor med uppfödare nära dig som kan lära dig:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Jesper-sofie
2009-02-03 22:57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack så jätte mycket Annkis54 Glad jätte söta kissemissar du har på din hemsida förresten! Glad

Här kommer en bild på Millchristas Milea (Smulan)

Jesper-sofie
2009-02-03 22:59
0

Och här är en kattunge bild på Millchristas Tiziano (Gizmo)

Jesper-sofie
2009-02-03 23:00
0

och en lite för mörk bild på "Smulan"

Jesper-sofie
2009-02-03 23:05
0

och en bild på "Gizmo"

Jesper-sofie
2009-02-03 23:07
0

Jag ska ta bättre bilder på honom men min kamera är trasig så jag får fixa en annan. Jätte snällt om ni framför allt ville säga eran uppriktiga åsikt om "Gizmo" är fin nog för att ställas ut.. Skrattande

Ska fixa till profilen med men det tar jag imorgon!

Annkis54
2009-02-04 16:12
0

jag tycker att båda dina katter ser fina ut.
Utan att ha "känt" på dina katter så ser de båda 2 utställningsbara ut. Men speciellt hanen.
Men det är ju så mycket mer än vad man kan se.
Men om jag vore dig…o katterna är lugna o fina, så hade jag ställt ut båda 2 nu i Varberg. Ska man ställa ut sina katter så gäller det att man har tränat på dem från tidig ålder. Generellt gäller detta i alla fall. undantag finns alltid.
Så jag hoppas att vi ses i Varberg:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-02-04 16:15
0

de har små fina öron båda 2..o honan verkar ju ha väldig fin päls.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Jesper-sofie
2009-02-04 16:58
0

smulan är nog för nervös för att ställas ut hon gillar inte när det blir för mycket runtomkring, så henne vill jag nog inte ställa.

Men min hane är lugn i alla situationer och man kan vända och vrida och kolla tänder utan några somhellst protester så han skulle nog till och med gilla uppmärksamheten.

Dock så saknar jag erfarenhet vid utställninger och vad man bör tänka på innan man ställer ut.

Skulle vara roligt om man kunde få hjälp med pälsen och hur man går tillväga på en utställning.

Sen så funderar jag på att skaffa mig en hona till för jag vill hålla på med lite uppfödning samt utställning.

När är nästa utställning inom hallandskatten? för jag vill veta lite mer innan jag ställer ut så i mars känns lite för nära tyvärr :(

Men det kommer väl mer möjligheter :)

Tck så jätte mycket för kommentarerna annkis54 Skrattande

Annkis54
2009-02-04 20:07
0

detta är vad som är bokat nu inom IDP

2009

Inb.

Res.

Klubb

Datum

Typ

Word

Pdf

Word

Pdf

FSK

Kista/Stockholm

3-4 januari

Dubbel

FHK

Varberg

14-15 mars

Dubbel

FBK

Åby/Göteborg

25-26 april

Dubbel

SNRF

Uppsala,

9-10 maj

Dubbel

SMK

Kalmartrakten

30-31 maj

Dubbel

ORKK

Norge

5-6 september

3 cert, 2 dagar

SNRF

Uppsala

19-20 september

Dubbel

FHK

Varberg

24-25 oktober

Dubbel

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-02-04 20:08
0

var bor du??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tjing-Ling
2009-02-04 20:29
0

Hej Sofie. Har tittat på bilderna på dina katter och dom är JÄTTEFINA. Klart att du ska ställa ut, det är fortfarande tid kvar att anmäla på. Maila som Annki sa och ansök om medlemsskap. Och skicka in till utställningen, det är jag som ska ha anmälan.

Absolut så är det utställningskvalitet på katterna. Jag ser ju på namnen på dina katter vem som är uppfödare, och det är fina katter hon har.

Det finns alltid folk som kan hjälpa dej på utställningen, tips och råd om bad kan du få här och har du tur så finns det någon där du bor som kan hjälpa dej med att bada, får vi bara reda på var du bor så känner kanske vi någon i närheten som vi kan be hjälpa dej.

Ann-Louise/ Utställningssekreterare i Föreningen Hallandskatten.

Lill-Kisse
2009-02-04 20:33
0

#3 + 5  Tyckte att lilla Smulan verkade väldigt bekant. En likadan ligger i mitt knä just nu. Kom sedan på att kolla stamtavlan till min tjej. Har man sett! En nära släkting! Nu undrar jag hur nära? Ayla hette mamman till min.

Såå roligt att få träffa släkten Glad.

Bullan
2009-02-07 20:50
0

Hejsan!

Dina kissar ser jättefina utSkrattande …och hjälp med att fixa dem inför utställning tror jag säkert du får! Då jag ställde ut min katt för första gången, så var det just i Hallandskatten jag hade gått med i och Ann-Louise var en av dem som hjälpte mej inför min första utställningSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Jesper-sofie
2009-02-08 13:44
0

Tck så mycket allihopa! jag bor i veinge utanför Laholm nu. Jag och min kille och katterna flyttade för 6 veckor sen.  Ska bli medlem i hallandskatten i veckan och så ska jag skicka in stamnamnen. Glad

Och efter sommaren så vill jag definitivt ställa ut. Hoppas att någon då vill kan hjälpa mig! Givetvis så kan jag betala bensin och bjuda på middag till den som vill hjälpa mig.

Många kramar till alla söta kissekatter och mattar! Glad

Tjing-Ling
2009-02-08 13:54
0

Hej.

Jag bor i Halmstad, så vill du kan jag komma till dej och visa dej hur man badar om du vill. Det är ju bara 1,5 mil emellan oss

Ann-Louise.

Annkis54
2009-02-08 14:23
0

se där..vilken hjälp du fick:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
2009-02-08 18:46
0

# 11

Jag såg att SNRF, Uppsala, 9-10 maj nu är en 3-cert show (ett norskt). Inbjudan kom helt nyligen. Kanon! Här har Sverak en del att lära.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[Guardians]
2009-02-08 20:12
0

#19, vad menar du? Att man ska plocka utländska cert i Sverige eller?

Jesper-sofie
2009-02-08 20:15
0

Ojojoj ! Skrattande Mina katter parade sig någon gång runt den 12 jan och jag blev smått överaskad nu när jag kolla på min tös. hon är till 97 procents säkerhet gravid.

Nu får jag jobba fort. Skäms Bli medlem i hallandkatten skaffa stamnamn och skaffa en uppfödarförsäkring.

Ska bli roligt men jag är nervös för hon borde föda någon gång vecka tio och då har jag praktik (går undersköteskeprogrammet) Och det är så mycket jag vill veta nu..

Har läst en del om att man bör ha mjölkersättning och sen så har Camilla sagt att det är bra om man har en liten sugslang så man kan suga rent luftvägarna. sen så måste jag ha stamtavlor till kattungarna och färgbestämma dom och dubbelvaccinera och chippmärka.

Något annant som jag missat? All hjälp uppskattas.

(trodde inte att min hane skulle lyckas för måga säger att det är ovanlig för en oerfarenhankatt att lyckas första löpet)

Tack att ni finns allihop!

Thing-Ling det vore toppen om du ville komma har skrivit i din gb.

Varma kramar till alla goa kissekatten och alla trevliga människor!

Tjing-Ling
2009-02-08 20:23
0

Hej sofie. Jag har svarat dej med telefonnummer så ring du mej.

Ann-Louise.

EddaM
2009-02-08 23:35
0

Vill önska dig all lycka till med din kull och framtida utställningar.

#19: Det hade varit skönt med utlänska cert i Sverige. Nu bor jag inte så långt från Norge men det är ändå en väldans mycket annat som man skall tänka på o dyrare är det ju.

*kram* från oss

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Barasara82
2009-02-09 02:43
0

Söta katter Glad jag har själv två skogisar