Nordic lax
Jag kopierar följande inlägg från europeringen i fokus:
"Nordic, som normalt gör färskfoder till hundar påstår nu de att de har ett komplett färskfoder till katt gjort på rå mald lax. Jag har försökt få en komplett näringsdeklaration och innehållsförteckning men det påstår de att de inte har. Jag vill varna alla för detta foder tills annat är bevisat! Rå lax i större mängd kan vara livsfarligt för katt. Det finns en sjukdom som kan leda till döden (pansteatit)som katter får när de äter för mycket fet fisk. Fettcellerna förstörs eftersom det E-vitamin som behövs för att hindra att fett oxideras används för att hantera fettet i laxen. Lax innehåller på tok för mycket fleromättat fett i förhållande till E-vitamin. Om Nordic inte har tillsatt extra E-vitamin kan alltså detta foder leda till att katter dör! Sen har vi detta med att B-vitaminet tiamin bryts ner av ett enzym i rå fisk. Liksom att lax inte innehåller tillräckligt med taurin. Det är en massa andra grejer att ifrågasätta också, som benhalt, vitamininnehåll etc."
Någon som känner till fodret?
/Lotta
nopp
Har aldrig hört talas om det fodret…
inte jag heller…. hittade detta på nätet det är väl samma?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Ja det stämmer, helt otroligt att de inte kan ge någon information om näringsinnehåll och en innehållsförteckning. Känns lite som om det är en produkt som de bara tagit fram hastigt och lustigt, utan att veta vad de sysslar med….
/Lotta
Har någon frågat dom nu?
Jag funderar på att mail
Hon som skrivit detta på européringen i fokus har kontakt med dem, men det skadar säkert inte om fler hör av sig och frågar då kanske de inser allvaret.
/Lotta
Har inte fått något svar ännu..bara att vänta å se..

Skulle ju vara intressant se innehållet i deras kattmat helt klart
Det är ju inget mina hade gillat här, inte så förtjusta i fisk mina katter
Men blev lite intresserad för vovven, där fanns ju litegrann, olika sorter
Men det är nog bra påpeka för dem vad en katt behöver i sitt foder
Ska kika vad hundfodret innehåller iallafall

Känner inte till det???
//Chatrine

Inte jag heller
Anna
Jag har fortfarande inte fått något svar så.. de vill nog inte dela med sig
Citerar från européringens forum:
"nu låtsas Nordic att det minsann inte alls är tänkt som helfoder till katt och att det måste ha varit tryckfelsnisse som varit framme. Många av oss som hackat på Nordic har ju kontakt med varandra så vi vet ju att deras första reaktioner var att rå lax är ett utmärkt helfoder för katt. Sen faktabombade vi dem och så ändrade de attityd. Nåja! Skitsamma vad de skyller på. Nu har de ändrat på hemsidan till att det är ett tillskott. Tyvärr står det inget om att katter bör ges extra E-vitamin men det är ju mycket bättre än att hävda att det är ett helfoder i alla fall".
/Lotta