Städning
Måste bara få gnälla lite…..usch, jag håller på att städa här hemma. Visst är det tråkigt med städning när man känner att det är så där absolut tvunget? Ibland tycker jag att jag inte gör annat än att städa och så tar det inte lång tid förräns det ligger kattsand och katthår lite varstans. Och varför kräks katter alltid på mattorna och inte på golvet?
Jag älskar katterna och Elvis över allt annat men ibland måste man få gnälla lite…
Vad är era bästa "städtips" i ett hem med många djur?
/Lotta
/Lotta
:):) gnäll på du bara
vi känner nog likadant de flesta av oss
vad är det för skylt du fick med?? were sorry…..
Gnäll du Lotta så kan jag hänga på
Jag har inga bra tips jag bara städar varje dag jag…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Så nu är jag klar, har rensat avloppet i tvättstället också, urk, det är så vansinnigt äckligt.
Nu ska jag hoppa in i duschen innan jag lagar middag.
/Lotta
/Lotta

Ja detta med städa, nödvändigt men inte alltid så kul
Här har jag ju rutiner med städningen varje dag, dammsuger, tar bort hår på pelarna gör jag ju dagligen, men det finns alltid hår ändå, det kommer vi nog aldrig riktigt ifrån, men vad gör det?
moppen åker fram varannan dag, den tar ju faktiskt bra gällande de hår inte dammsugaren tar.
Just nu har jag min gubbe hemma, han tar alltid dammsugaren, jag svabbar golven o annat.
Att hålla efter med dammsugaren varje dag är mitt bästa tips för slippa de där igendammade hemmet. Och att torka golven några ggr veckan. Damma gör jag ca 1 gång veckan, minst!
Sägs jag är en pedant av mina vänner, men så här har jag alltid gjort, även då inga katter funnits i vårt hus
/ Carina
Mitt bästa städtips är att skaffa centraldammsugare, sen jag gjorde det så blir det inte alls lika mkt hår som ligger i huset och jag dammsuger numera bara 2 ggr/vecka mot förut varje dag.
Jag har en centraldammsugare och jag vill inte byta till en vanlig. Man slipper släpa å maskinen å den suger bättre å det känns mycket renare iallafall..
Sedan får jag ta en hår ruller på mina gardiner i fönstret i köket några gånger i veckan..hm…
#6, ja, gardinerna är ju ett kul kapitel
men jag har långa hängande gardiner överallt, älskar panelgardiner, dessvärre gör även katthår det. Mattor har jag med i alla rum på övervåningen, undervåningen utan pga golvvärmen.

#6 Gällande gardinerna, måste bara!
Marita har du testat ta en disktrasa fuktig och dra på gardinerna med istället? Mkt mkt effektivare.
På kattpelarna har jag en vanlig hår karda som vi har t våra katter att samla ihop håren med
Men en fuktig trasa är superbra, lärde mig detta då vi hade våra schäfrar, bilen va alltid svår få bort håren i
Ett tips till, på vissa mattor som är svåra få ihop håren på, ta en fönsterskrapa, gummit samlar ihop håret som du sen kan suga ihop.
Vi har ju idag bara mattor gjorda av naturmatrial i vardagsrummet, dessa skurar vi ute vår/sommar/höst när det är fint väder

Städa! Vägrar ha rullande bollar överallt. Dammsuger och torkar golvet gör jag en gång i veckan, men jag kan tycka att det är riktigt trevligt, det blir ju resultat det är kul att se. Mattor har jag faktiskt inte haft på 10 år det är ju så ohygieniskt, det är kvalster, hår, brödsmulor, ja allt, så dom åkte ut. Jag har faktiskt två tunna kelim mattor i badrummet annars skulle det se så konstigt ut på 20 kvadrat. Gardiner är oxå ett problem som jag tycker jag har löst, inga hängande finns det här hemma, endast kappor. Dukar är ju ett annat problem, det vill jag ha på borden men dom är som gjorda för att sitta och mysa på tycker katterna.
Detta med centraldammsugare är toppen,min son har en och det är ju hur bekvämt som helst o dammsuga med den,sen Carina precis så med fuktad trasa är kanon,sen är ju svampen man köper i djuraffärer helt suveränt att få bort hår med.Lena
Hälsningar LENA

När jag städar så funderar ja ofta på varför jag inte skaffade guldfiskar istället.
Tyvärr är och förblir jag en lite mer slarvig person,alltså med städningen.Jag känner att jag prioriterar annat.(Men det är väl ett försvar till varför jag är slarvig,ha ha…)
Jag tycker att perserhåren är lättare när det blir "bollar".Exotens blir lösa hårstrån.Håller ni med?Och min hunds är dom allra värsta som finns.Kommer to.m in i fötterna och sticks.
#11 Håller apsolut med dig om detta.Lena
Hälsningar LENA
#8 Ja super när det är perser men den tar inte lika bra bort exotic hår …så då kommer rullen in
jag köpte mig en gummiskrapa idag för att testa på kattställningarna
det var visserligen en "duschskrapa"…men inte tog den nåt att tala om
undrar om en vanligt fönsterskrapa är bättre??

Här dammsugas det friskt ett par gånger i veckan då katthåren sveper över golvet likt en vilda western film. Men nu har vi planer på en "romba" en självgående dammsugare. Den kostar drygt tretusen. Den kan man ställa in dammsugar tid likt en dator så den gör jobbet när vi inte är hemma exempelvis. När det kört igenom rummen så ställer den sig i en dockningsstation och laddas till nästa tillfälle. Problemet är att vi inte hört nägot om folk som har en redan. Ingen som sagt något om den håller måttet. Så hur är det, finns det någon på detta forum kanske som har erfarenhet av denna?
#15, har haft en sån men det fungerade dåligt, iofs gick den runt på alla öppna ytor men då vi har mycket mattor och möbler så vänder den ju då den stöter emot. Så jag tyckte inte den var värd pengarna.

#14 Jag andvänder gummiskrapa på tex bilmattan, el en matta för få ihop ludd o annat
Nä Kattställning andvänder jag karda som den typ du har t perserpälsen, superbra få ihop håren
Brukar skrapa ihop med kardan, sen tar jag fuktig trasa efteråt för dra bort håren med
Soffan tar jag gärna en fuktig trasa också för få ihop håren med

#16 Måste fråga. Här hemma har vi inga mattor och försöker hålla golvytor tomma, kan den funka då? Eller suger den allmänt upp smuts dåligt?
jag köpte mig oxå en sån där självgående sak#18
men jag har oxå mattor …sen så gick denna mot dörrposter o möbler o vände o vände…
för en yta där det i princip inte finns nåt annat är den bra
suger gör den:)
men min var för kanske 4-5 år sen..så de kanske har utvecklat den mycket sen dess

Gällande dessa självgående dammsugare
Flera ggr har man ju skojad om skaffa en sådand där filur. Har en kusin som är totalt prylgalen som tydligen har en sådand, det har skojats att en sån hade väl varit käcker för dig kusin osv osv
Men..hur i jisse namn fungerar detta ihop med alla fyrfotade hemma? Jag menar…sitter alla uppe på en stol ,bord som skräckslagna för den där hemska rymdvarelsen ska dyka upp vilken sekund som helst?
Jag tror ju aldrig en sådand flyttar in här..har ju en ganska bra dammsugare som jag bara behöver be sätta igång när jag vill(min gubbe), men jag kör så hemskt gärna också dammsugaren här
vissa av mina katter var rädd o andra var nyfikna o följde den:)

#20 Jag har också en sån dammsugare här hemma (en gubbe) men han börjar tröttna haha.
# 18, annkis svar sa samma som jag tänkt skriva.
Men katterna var inte rädda för den, snarare tvärtom och hunden tyckte den var lattjo och försökte valla in den..

#21,22,23 Okej! Tack för svaren! Kan nog tro att en del av mina tuffingar hade jagat den med, men sen finns ju de tror jag som suttit o funderat på en stol el annat
Fast jag tror jag nöjer mig med min 2 benta självgående, han gör det så gärna
Det är skönt att få gnälla av sig lite.. Själv så får jag dammsuga varje dag..Två långhåriga killar och Anton är en riktig sprättare och ska gräva djupt i lådorna, Så sanden far iväg.
Dom har en låda med tak och en utan Men dörren vill dom inte ha där, Vägrar gå in om dörren är på. Så det blir utan dörr och då far väldigt mycket kattsand iväg. Hugo han är lugn i lådan och sprätter inte lika mycket som Anton
#25, jag hade en med dörr på ett tag…o inte stannade sanden inne mer för det:(
#26 Det är rätt Anki har man katter så är dettyvärr bara o städa,inget annat hjälper.Lena
Hälsningar LENA
*26 Ja det är bara att ta kvasten eller dammsugaren och se glad ut och börja städa igen,,,haha. Och sen rätta till alla mattor som inte ligger där dom låg för fem minuter sen, 
Vad gör man inte för sina älsklingar?
Tina

Jag kommer att dö med dammsugarn i min hand säger jag alltid
Kram Chatrine
hahahahaha
#29 hahahha

# 29 * ASG *
// Mia

29 *lol*

Jaaa men det är SANT!!!!!!! Jag har alltid den i min hand!!!!
Kram Chatrine