Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2135 ggr
IdaJ
2008-07-20 17:31
0

Tips vid dåliga magar?

Finns det någon som har några riktigt bra tips vid diarré eller oroliga magar?

Jag brukar koka en välling till hundarna bestående av druvsocker, äggula, maizena och buljong när de är dåliga men vet inte om jag törs ge det till katterna.

Jag har hört att nötfärs, kokt kycklingfile och kokt fisk är bra?

Men vad är snällast mot magen?

KungBores
2008-07-20 17:43
0

Något jag har hemma jämt är aktivt kol som finns att köpa på apoteket. Påsarna löser man upp i vatten, därefter ger jag den dåliga katten lösningen via doseringsspruta.
Tidigare hade jag ett recept där man skulle koka samman 1 liter vatten med potatismjöl, bikarbonat och druvsocker. Använder mig inte längre av detta då jag tyvärr inte har kvar doseringarna.
I matväg brukar jag ge kokt fisk eller nötfärs.
/Ingela

Niffi
2008-07-20 17:46
0

Morotspure som man köper som barnmat är stoppande vid diareer.

Annars är faktiskt RC Persian Kitten mycket bra för dåliga magar även hos vuxna katter.

Annkis54
2008-07-20 18:04
0

vilken bra tråd :):)
jag har faktiskt tänkt att skriva själv om detta nyligen

när jag har kattungar eller vuxna med för den delen..o ser dåliga magar flera gånger på samma katt, så ger jag numera detta.
Homepoatmedel: Nux vomica D 6
att jag fick tips om detta var för att jag beställde Belladonna..o då sa hon till mig att "egentligen" så är det Nux vomica som är för dåliga magar…så jag tog en av varje

detta är de stora tabletterna o inte de små pillren..går säkert bra med vilket som.
jag tar 1/4 dels tablett o löser upp i några ml vatten…så ger jag 2-3 ggr per dag, sprutar direkt i munnen. Det smakar inte nåt förutom ev.lite sött. o eftersom det är så lite som man ska ha i dem så brukar det inte vara några problem.
på dag 2 brukar problemet vara över.
jag har inte testat det på RIKTIGT ALLVARLIGA magproblem dock
alltid värt att testa…finns ju "inga biverkningar"

jo…måste bara tillägga…att under "behandlingen" så äter de det som de brukar äta

vid svårlösta o långvariga problem har jag använt flagyl med bra resultat

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2008-07-20 18:12
0

Jag ger Mjau kalkon de fåtalet ggr mina råkar reagera med magen, om inte detta hjälper har jag gett Trevis som är för magar och finns på apoteket

/ Carina

IdaJ
2008-07-21 13:45
0

Trevis har jag hemme men hur mycket ger man?

Hälsofil är ett annat tips jag fått.

Bullan
2008-07-21 13:46
0

Kokt fisk om de äter det….borde ju vara bra!? Någon som provat det?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Denna kommentar har tagits bort.
Tessan73
2008-07-21 14:20
0

jag har tur nog inget problem med lösa magar, men dom få gånger jag haft det så ha min vetrinär tipsat om risavkok, det dycker jag har fungerat bra.

//Tessan

Kittentotts
2008-07-21 21:49
0

#5 Du gör sönder kapseln och ger innehållet

Har hjälpt mig de ggr någon reagerat på mat el så, fick rådet av Homeopat

/ Carina

heliotropes
2008-07-22 01:10
0

Något som är superduper är Canikur..det är ett dietiskt fodertillskott som återställer tarmarna. Det är små mini pellets som man kan lösa upp i lite vatten och ge.

Jag kan köpa den hos min veterinär samt på zoobutiken som ligger vägg i vägg med veterinären. Vet inte om apotek har den.

Eva // medarbetare på Perser

Halle
2008-07-22 11:00
0

Jag har kokat ris och torsk och gett till katterna när de har varit dåliga i magen. Det tycker jag har hjälpt.

/Marita

Kittentotts
2008-07-22 23:29
0

Dofilus är också något som hjälper

Vid tillfälliga lösar magar på en ev katt återkommer jag alltid till rådet ge kalkon mjau, fick detta tips utav en gammal uppfödare då en av mina katter blev jättedålig av vaccination med Tricat(ger inte denna vaccination idag) Har gett rådet t andra, och det har hjälpt så många

#10 Hur ger du detta i så fall, vet jag köpt detta 2 ggr, men det har aldrig hjälpt mina. Bara undrar för det är ju praktiskt ha hemma också

/ Carina

heliotropes
2008-07-23 01:19
0

Vid ett tillfälle hade jag en kattunge som hade blivit "puck" i magen (typ magkatarr)av köttfärs och kattungen fick Canikur uppblött i flytande form i medicinspruta,han fick på det viset även i sig vätska. Han blev helt återställd.

Har även haft en vuxen hona som åt för mycket efter en parning (troligtvis åt hon inget under de dagar hon var på parning hos honom) Det blev för mycket jobb för tarmarna att det utlöste diarré och hon matvägrade men drack vatten med vätske-ersättning i. Till henne blandade jag i väldigt lite vatten i Canikuret så det blev en fast "gegga" som jag petade in i hennes kindsida och det åkte ner bra.:) det smakar ju inte så illa men det är inget dom gärna sätter tänderna i..så att säga.

Det är jättebra att ha hemma,främst för de mindre kattungarna som lätt kan bli tokiga i magen vid avvänjningen. Det är ju dyrt med tanke på den mängd som tex.en vuxen ordineras.

Canikur kan med fördel användas till katter som reagerar med orolig mage när de åker bil tex. till en utställning.

Eva // medarbetare på Perser

Bart
2008-07-23 12:59
0

Jag ger mina risavkok,morotspuré blandat med lamm eller nötfärs,kokt fisk och Zoolac.Har oxå testat Diarsanyl men tyckte inte om det.Jag brukar börja med att svälta dem 12 timmar först,dock ej kattungar.Som tur är har det inte hänt så många gånger men den ena har lite lättare för att få lös mage.Zoolac är dessutom jättebra att ge tillsammans med antibiotika i förebyggande syfte så de inte får diarré pga utslagen tarmflora.

billyboy
2008-07-23 16:31
0

Stommax är också bra….

Kittentotts
2008-07-23 16:33
0

#13 Ja jag håller med detta hade varit bra ha just t kattungar. Tack för svaret! Man ska alltid ta vara på andras erfarenheter också :))

/ Carina

Chiarettos
2009-01-14 19:06
0

Ska försöka få tag på Nux vomica D 6, någon som vet var man kan köpa det? Är det vanliga hälsokostaffärer eller finns det bara på webshoppar?

Erna
2009-01-14 20:35
0

Det här är ett ständigt återkommande problem och det har funnits en annan tråd nyligen, där du kanske hittar lite tips.

Kolla:

Dålig i magen

mia1983

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
2009-01-15 01:33
0

#17…vanliga hälsokostaffärer har inte dem
sök på nätet så hittar du nog nån som säljer de
annars så kanske Lotta "Simsonites" kan ha de. HOn är ju djurhomeopat
Om du behöver så har jag hemma o kan skicka till dig
pm:a mig isf:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

stina63
2009-01-15 08:38
0

Vilka bra råd här finns, ska spara denna i bokmärket om det skulle inträffa fler gånger här hemma. Har haft lite problem med Hugos mage Men hans mage är okej nu.

Imasy
2009-01-15 09:41
0

Har haft problem hemma med dåliga magar under en period, och canicur var helt suveränt! billigt är det också. Lite jobbigt då detta inte är en lagervara på apoteket, utan ibland är det slut och man kan få vänta i några dagar innan det kommer hem.

Jag ska nog gå och köpa mig en förpackning ifall någon blir dålig, då har jag hemma :)

simzonites
2009-01-15 12:01
0

Vill bara göra ett litet förtydligande: homeopati är biverkningsfritt så länge man följer de riktlinjer som finns, därför bör man ha kontakt med en djurhomeopat innan behandling.

Nux-v är ett medel som många gånger fungerar bra vid dålig mage, men man bör alltid ha i åtanke vad som ligger bakom diarrén. Börjar det efter till exempel vaccination så är inte Nux-v det medel som man ska ge.

#17 Du får gärna kontakta mig eller någon annan djurhomeopat i din närhet.

/Lotta

/Lotta

Chiarettos
2009-01-16 07:57
0

Tack för era svar

Jag är inte i behov just nu av Nux vomica men har en katt som av och till blir dålig i magen, vad detta beror på har jag inte kommit på, men tänkte att nästa gång det dyker upp prova Nux vomica. Jag kollar på nätet och skickar efter det där.

Ni är för underbara här som alltid svarar på frågor.

mvh

Bodil

pippiflickan
2009-01-26 21:57
0

Jag har en silver- och en golden och i början var det ofta dåliga magar med diarré och ibland kräkningar. Troligen berodde det på att de åt för mycket (fick rå nötfärs blandat med uppblött Royal Canin). Detta har återkommit ibland, en gång då lillan fått några pyttebitar ost och reagerade med dålig mage. Varje gång katterna varit dåliga har jag kokt fisk åt dem, blandat sejfilé och alaskapollock (för kostnadens skull) och detta har de vräkt i sig samtidigt som de snabbt blivit bra. Efter några dagars fiskdiet har jag återinfört standardmaten i mindre portioner och nu är det längesedan någon av dem var dålig i magen :-)