Kattungemat till mager senior
Hej alla!
Vi har en mager senior hemma, snart 14 år, som alltid har varit mager och förut svår att truga med mat. Han är vid god vigör och verkar inte ha några problem då han sköter magen som vanligt och till synes inte uppvisar några tecken på tandproblem.
Jag är däremot rädd att han är för mager för att klara om han skulle bli sjuk och har därför börjat ge honom lite mat för kattungar. Detta gillar han verkligen och ratar nästan favoritmaten han hade innan. Det var mestadels torrfoder för senior som basmat och även blötmat som han nästan skrek efter (vilket ALDRIG förekommer annars), då vi vet att han brukar växla vad han äter. Han har alltid tillgång till mycket mycket mat. Laktosfri grädde/mjölk, äggula, kött/köttfärs och sånt vill han absolut inte ha.
Kattungematen har ju annan sammansättning och innehåller mer och mer koncentrerad energi om jag har förstått det rätt. MEN kommer han att lida brist på någon vitamin/mineral/osv om han får den här typen av mat ett tag? Vad rekommenderar ni som är mer kattvana?
jag har under några år gett BARA Royal Canin Persian Kittens till alla mina katter…just för att jag vill ha lite hull på dem. O det har jag fått.
Sen så läste jag nånstans att kattungematen inte innehåller det komponent som motverkar "urinsten".
Så nu har jag introducerat Hair and Skin som ska vara den med mest energiinnehåll. Men sanningshalten i ovanstående vet jag inte:)
Men om du ger kattungematen samt ger nåt annat oxå…så han får i sig den komponenten oxå.
sen finns det ju specialfoder så är mycket näringsrika
både hos RC o Hills
men om de lämpar sig till så gamla katter vet jag inte
bästa är att kontakta de o fråga
eller se om du får bra svar här:)

Det bäst anpassade fodret är ju ett riktigt seniorfoder! De innhåller mer vitaminer och mineraler som gamlingarna behöver och är energimässigt anpassat så att de ska hålla hullet bättre. Magra unga katter kan man också ge ett seniorfoder.
Eukanuba har ett bra senior foder, med hög kötthalt i proteindelen.
Kattungemater är ju inte det som motverkar urinsten, som Annkis påpekar och en äldre katt skulle jag nog se till fick den delen också
Ok, få försöka vänja honom vid det gamla fodret igen. Det är Iams Senior&Mature. Såg att det innehöll lite mindre råprotein och givetvis mindre fett, men vitaminerna får jag nog räkna på för att kunna jämföra.