Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 733 ggr
corrminda
0

kastrat/avelshane måste man välja??

Jag har fått ett problem här hemma imellan min kastrathane och min blivande avelshane.

Leo "kastraten" har varit kastrerad i drygt 4 år. Han är världens goaste kille och väldigt familjekär. Skaffade för knappt ett år sedan en ny tänkbar avelshane som är en riktig nallebjörn, Han är orädd supersocial och struntar fullständigt i  rangordning bara han får mat och gos. Han börjar nu bli könsmogen och det accepterar inte kastraten  Han går fram och smäller till, flyger på och slåss för fullt med honom.Har någon liknande erfarenhet?? Just nu går de skilda åt.

Tips på vad jag kan göra,vill hellst inte placera om någon men vill inte ha det så här

englagirl
0

Hej Camilla!

Usch vad trist då det blir så :-(

Min ena ragdollhane som blev kastrat för iofs inte så länge sedan men ändå, han började oxå bråka helt plötsligt med hanen på 11 mån som precis blivit könsmogen. Dom har annars sovit bredvid varann och lekt och busat utan problem. tillsammans med honorna.

Sedan nån v tillbaka så låg han mest och tjuvpassade på den fertila hanen då han låg och sov och rätt som det var så flög han på honom och det blev rejäla bråk.

Det är ohållbart att ha det så för allas trevnad och för katterna så igår flyttade kastrathanen till en familj där han får vara ensamkatt, och lugnet har lagt sig hos min dotter för det var där han bodde.

Hoppas att det löser sig för dig annars så har du nog inget annat val än att placera om kastrathanen för att få lugnt igen :-(

Kram och lycka till!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
0

Om din kastrerade hane varit den fertila hane..karln i huset å parat innan så kan detta beteende kvarstå.. han ser sig fortfarande som karln i huset å det är hans honor hans revir.

Detta beteendet kan vara svårt att ändra på och ibland blir det ohållbart å man har inget annat val än att skilja dom åt eller omplacera..tyvärr.

I naturen hade dom gjort upp å den starkaste hade vunnit å den svage hade blivit jagad där ifrån… oftast med skador..

Hoppas det löser sig… och kanske det finns någon här som har något super bra förslag.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

corrminda
0

Jag hoppas på ett superförslag!! men tror nog tyvärr inte att det finns. Jag vet att det är naturligt med en hane  i ett revir men,,, det är inte kul. Min lille kastrat har jag nappat upp sedan han var 2 dagar(Hans mamma gick bort)så det känns extra tungt  Han ligger mig väldigt varmt om hjärtat

Detta är den biten jag tycker är sååå jobbig med uppfödning

englagirl
0

#3 åhhhh din stackare!

Kan du inte försöka att sätta din fertila hane på foder? Förstår att det skulle kännas tungt att behöva omplacera kastraten :-(

Jag håller tummarna på att det löser sig!

Kram

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
0

#3 Ja det är ju så tråkigt när det inte går som man själv vill.. stackars… men du kanske kan hitta ett foder hem till din nya hane precis som #4 skriver..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

jag håller med om att detta är en **mardrömssituation
**Men det kanske finns ett sätt att prova, o det är homopatmedicin. För "nåt fel" i rangsystemet är det ju när en kastrerad hane flyger på en fertil…att han inte har fattat att han är kastrat. nåt i hormonsystemet eller nåt
o homopatmedel KAN ju fixa sånt
Lotta är ju just nu på kurs..men hade jag varit dig så hade jag kontaktat henne när hon kommer hem.

Jag har så bra erfarenheter av dessa medel, fast man har väldigt svårt att förstå att det kan funka

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Tråkigt när det händer. Vi blev tvugna att antingen placera om våran fertila hane lr vår kastrat hane pga osämja dom emellan. Det blev kastraten. Men han har det toppen hos min styvpappa så det känns bra ändå. Hoppas du hittar en lösning!!