Att bli kammad??
Izabella älskar att bli kammad. När jag tar fram kammen och drar igenom pälsen, då börjar hon kurra på engång, ligger på rygg och bara myser, sträcker på benen så jag kommer åt över allt, så mesigt;)
Tycker era katter om att bli kammade??
MVH Isnornin
Här är det mysigt…ingen ogillar kammen..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Här har jag 2st som avskyr kammas:)) men då de löper går allt såå bra!
Det är jätteskönt då de gillar kammas
Fast mina tjejer avskyr proceduren så går vi ju igenom den ändå, och det går allt bättre o bättre

min tant härhemma avgudar kammen ;). bara man tar fram den och "skrapar" med fingrarna på kammen så det låter så kommer hon rusandes ..haha =)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Här är det blandat,några verkligen älskar det,spinner och lägger upp magen osv,medans några av de andra inte gillar det alls,men finner sig i det eftersom det är så gott som daglig rutin.
Baby ääääääälskar att bli kammad, så fort hon hör/ser att jag tar fram den så kommer hon till mig. Hon spinner högljutt hela tiden. Problemet är bara att hon inte vill flytta på sig när de andra ska kammas, det ska bara vara hon som blir fin 
/Lotta

Här älskas kammen av alla utom en! Bibbi snart 13 år har gapat och skrikit, fräst och levt rövare alltid så fort hon ska bli kammad. Och inte hjälper det ett smack för kammad blir hon. Hon blir så upprörd så hon till slut chinchilla-hostar av ilska.
Fast hon börjar tackla av den lilla stridstuppen för numera spinns det faktiskt när kragen kammas :-))

Hanna hatar att bli borstad men när hon fick sin första löpning för inte så längesen så blev hon som en helt annan katt och älskade det =)
Men nu är hon rakad men det blir allt lite kammning ändå
Jag har en fråga om vilken/ vilka kammar som är att föredra att börja med. Har tingat en liten perser hane som jag hämtar om en månad. Jag har inte haft perser tidigare så jag undrar om det finns någon som har lite tips på kammar/borstar.
#8 Personligen tycker jag mirakelkammen är helt överlägsen andra kammar, men om du vill köpa en lite billigare till att börja med så tänk på att ta en i metall som är glesare i ena änden och finare i den andra, men inte en dubbelsidig för de tycker jag snörjer in sig i pälsen.
En borste av naturborst, jag har en i trä med svarta borststrån, den är bra att ha till exempel vid applicering av spraybalsam, spraya på borsten och borsta in mothårs i pälsen.
En liten ansiktskam är också bra att ha för just ansiktet och bakom öronen. De brukar finnas vid smådjursprodukterna om de inte finns bland kattsakerna i din djuraffär.
Skaffa också ett kattschampo som passar för en perserkattunge (Espree har bra och prisvärda schampon och balsam) så att du kan vänja den vid bad redan som liten, uppfödaren har ju säkert badat den så då är det bra att fortsätta göra det regelbundet så den får lära sig.
Lycka till med din kattunge!
/Lotta
/Lotta
jag har haft en kam med varannan tagg längre än den andra..som jag har haft i 15 år…såååå bra tyckte jag
sen så kom mirakelkammen i min väg
o då är den andra bara blaha blaha:)

Mirakelkammen från Hindes tycker jag är överlägsen dom flesta andra kammar.
Spratts har också någon som är bra & chris Christianssen
// Mia
// Mia

Har oxå mirakelkammen, är suverän. Mina katter njuter väl inte av att bli kammade men dom finner sig i det, fast Jazmine måste ju gnälla nästan hela tiden bara för att…
//Monica
Två som gillar det och en som vrålar så hela kvarteret hör, honom klipper jag numera ner med jämna mellanrum vilket han är nöjd med.
Mirakelkammen tycker jag också är helt överlägsen, ingen av mina tjejer protesterar, även om Beata inte precis slår kullerbyttor av förtjusning Maggan47
Men mirakelkammen som finns på Tassalogen..den har jag å tycker den är bra….men är den "riktiga" ???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#6 *ASG* ok din tjej är alltså 13 år och fortfarande gillar hon inte kammen.. Trodde att McLaren var lite tonårsfinnig bara…. Han är ju året nu och morrar och blänger under hela kammningen. När jag gör ren ögonen med eye envy så spinner han och njuter… verkligen konstigt.
Tänkte att jag gör väll som med en rottweiler, han får protestera men det hjälper inte utan matte gör klart det jag ska göra.
Med en rottis så ger de oftast upp efter ett tag, men det gäller tydligen inte katter… Han är lika varje dag… Märkligt.
Dessutom går han direkt till vattenskålen och blöter ner sig så mycket han kan.. Tror att det är för att ge igen på mig
Niki däremot spinner och njuter av att bli ännu snyggare.. han går och spänner sig och visar sig efter att kammningen är klar. Han gillar däremot inte att bli rengjord kring ögonen.. Märkligt!

#16 Ja Bibbi är ett kapitel för sig. Minns en gång på en utställning, hon satt på trimbordet och skulle upp för nominering. Som alltid samlades folk för chinchillor och shaded silver har alltid attraherat publiken. Bibbi sitter där och tittar med sina jättestora gröna ögon och kommentarerna haglade om hur vacker hon var o s v. Så ropades det ut att nomineringarna skulle börja, jag greppade borsten och skulle fluffa upp kragen lite. Pang sa det, Bibbi slog borsten ur näven på mig med ett avgrundsvrål värdigt en bengalisk tiger och publiken som beundrat henne försvann så det bildades små rökpuffar runt fötterna på dem :-))))
Till hennes försvar ska dock sägas att hon aldrig bitit eller ens gjort ett försök, för övrigt är hon världens snällaste katt men hon skulle nog inte varit perser!
#17 Vilken skön donna!! *ler*
Härligt med tempramentsfulla djur, tycker jag. De blir såååå personliga och egna.

# 15
Om det står hindes made in England på den …så är det den riktiga.
orginalkammen är alltså märkt.
// Mia
// Mia
Espree schampo är inhandlat, blev milk n´honey. Vart kan man få tag i hindes mirakelkam då? Antar att man borde kunna beställa via nätet på nåt sätt? Hur ligger det till med balsam, det verkar som om det är lite olika åsikter om det.

Jag köpte min mirakelkam hos Carina på Tassalogen och det är en Hindes. Har dessutom sedan många år tillbaka en minimirakelkam också från Hindes som jag bara älskar också.
Även jag har mina argbiggor hemma som bara avskyr kamningen. Caddy min gamla perser var och är väldigt rädd om de bakre delarna så när man kammar där händer det titt som tätt att det kommer en liten kissdroppe som hämnd. Sedan har jag Maiden som mer än gärna hugger efter mig och borsten :) Båda är nu nerrakade.
Hade en exo en gång som bara älskade kammar och borstar så mycket att han la sig ner på kam/borste för att gosa, inte så roligt när man skulle fixa till honom, men ändå väldigt charmigt :)
/Ingela

Hmm mina 2 hanne hemma gillar ej att bli kammade tyvarr:/
beställde min mirakelkam av miascharming här på forumet, helt suverän till mina lurvisar
Maggan47
Maskot älskar att bli kammad och Diesel tycker att det är ok tills jag kommer till baksida lår och höft då vill hon "döda" matte. Ond cirkel där för det blir ju en del tovor på just det området så jag får inte kamma där så ofta. Jag brukar lura henne med att ha två kammar, så kan hon bita i den ena medans jag kammar med den andra….
Mina katter tycker väl det är mer eller mindre ok att bli kammade. Att bli kammad på kragen är ju super mysigt men bakbenen är ju mindre poppis, men det går. Min Pärlan är ju argbiggan i gänget och jamar, fräser och håller låda när man kammar (och badar) henne. Men hon skulle aldrig få för sig att bita eller rivas och när man slutar kamma är allt frid och fröjd igen.
Våra två äldsta katter (10 och 11 år) lärde vi sen de var små att de fick godis efter att man blivit badad och fönad. Det gör vi fortfarande och även om de är sura efteråt stannar de kvar för de vill ju ha godis! Lite godis och lite gos, så är allt bra igen.
Greta äääälskar att bli kammad! Hon kommer springande så fort man tar fram kammen. Hon spinner, kelar, småbits och åmar sig när hon blir kammad…för det är ju sååå mysigt! Skulle man försöka kamma nån annan katt, trycker hon sig emellan…brukar inte vara så poppis från den mindre glada katten som blir kammad. Hon älskar att bli pysslad med, som tex klippa klor, bada, föna osv. Att kamma och pyssla med henne är ett jätte bra sätt att distrahera henne med om det är något som hon tycker är lite läskigt. Som tex förra gången vi var hos veterinären så tog jag med en kam och kammade henne på bordet medan vi väntade på veterinären. När de sedan kom in så var Greta så avslappnad att hon t om kelade med de "otäcka människorna". 

Här är det olika. Några tycker det är helt okey, kan t.o.m. njuta av det. Men 2 av mina katter verkligen avskyr det, bortsett från när jag kammar manen för det är skönt anser dem.
Molly har ju alltid avskytt det och blir JÄTTESUR precis när jag kammar, men 10 min efter kamningen så är hon lika go och glad igen.

Jolanta är också en tjej som älskar bli kammad och hanterad överhuvud taget, Skönt slippa krångla
Pärlan gillar att bli kammad, men efter ca 10 min vill hon ha matpaus. ;)

Jag måste stämma in i lovsången till mirakelkammen. Den är verkligen ett mirakel. Pyret som förrut verkligen hatade att bli kammad kommer nu springandes och vill bli kammad när man håller upp kammen.
Helt fantastisk