Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4600 ggr
mia1983
2008-11-24 20:45
0

Dålig i magen

Jag har en perserkille här hemma som inte är som han ska i magen. Han är drygt 7 månader och har varit lös i magen lite till och från förut men nu har det hållt i sig sen i torsdags.

Jag har inte bytt foder eller gett honom något konstigt att äta. Han får RC persian kitten. Är det nån som har några tips för att få bukt på detta, börjar bli lite trött på att tvätta både honom och lägenheten.

simzonites
2008-11-24 21:03
0

Det finns olika produkter på apoteket eller hos veterinären som hjälper mot tillfällig diarré hos katt. Till exempel ProKolin, Diarsanyl eller Zoolac. Vi har testat olika och tycker helt klart att ProKolin fungerar bäst, det ger ett snabbt resultat. Och du behöver inte sätta katten på diet.

Ni kan ju testa någon av dessa men om diarrén återkommer så får ni kontakta veterinär för att ta reda på orsaken till att han har diarré.

/Lotta

/Lotta

Annika1963
2008-11-24 21:07
0

Det finns Canikur på apoteket som är väldigt bra.Nötfärs fungerar bra oxå.Även morotspuré(barnmatsburk).

/Annika

simzonites
2008-11-24 21:10
0

Här kan ni läsa mer om Pro Kolin, texten är dock på engelska

http://www.vetuk.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=249

/Lotta

wewwa
2008-11-24 23:26
0

Vad bra med lite tips. Vår perser var dålig i magen ett tag innan vi hittade ett torrfoder som passar henne, då satte hon sig på mattorna och drog sig fram, mindre kul. :P
Vi ger "In-home", "Bilanx" fungerar oxå bra.

Marita-L
2008-11-25 09:55
0

Hej mia1983!

Jag tycker du skall gå över till Hill`s ID mat som finns att köpa hos veterinärerna..tex Blåstjärna. Finns både som mjukmat å torrisar.

Att stoppa upp diareerna med tex Diarsanyl eller liknande är bra men det löser inte bakom liggande orsak.. så mitt råd till dig är att först å främst gå över till ID maten som är just för ömtåliga magar samtidigt kan du ge lite tex. Diarsanyl.

Hjälper inte detta så bör en veterinär få titta på honom.

Hoppas han snart blir frisk

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kakan81
2008-11-25 10:36
0

Vi bytte från RC till eukanuba och sen dess är magarna bra och de spyr ingenting.

Det var nån (minns inte om det var här eller IRL) som pratade om det här om det kommer blod med bajset, om det var på utsidan eller om hela korven var som blodpudding. Har du sett något sådant? För om blodet är "i" bajset bör du uppsöka veterinär.

Hoppas att det ordnar sig för er.

mia1983
2008-11-25 12:23
0

Var hittar jag detta ptokolin nånstans? Har sökt på nätet men hittar inga återförsäljare. Finns det nån förteckning över vilka veterinärer som tillhandahåller Hill´s foder?

#6: Han har som tur är inte nåt blod i avföringen, det bara rinner. Som tur är går han på sin toalett men han torkar ju av sig i resten av lägenheten.

Ska testa några av era råd så får vi se vad som händer.

simzonites
2008-11-25 12:44
0

#7 du kan ringa till veterinärerna i din närhet och fråga om de har ProKolin till försäljning. Diarsanyl finns på apoteket.

Om du inte ska ställa ut honom så kan du ta och klippa bort lite av den långa pälsen i baken på honom så blir det lättare för honom att hålla sig ren.

Sen skulle jag nog gå ifrån Rc Kitten det kan vara för kraftigt för honom, du kan gå över till ett vuxenfoder och välja något för känsliga magar såsom RC Sensible 33 eller dylikt. Finns även olika foder hos veterinären som är skonsamma för magen.

Det viktigaste nu är att få stopp på diarreén, han får inte bli uttorkad vilket det är risk för om han har diarré länge och inte får i sig tillräckligt med vätska.

/Lotta

/Lotta

mia1983
2008-11-25 15:26
0

Har rådfrågat veterinären nu och hon föreslog att jag ska prova med Hill´s id, det är inköpt så nu får vi se om det hjälper.

Han har varit lite nedklippt baktill när han var dåligt i magen tidigare men det är nog dags att göra det en gång till.

Jag hoppas verkligen att han blir bättre med det nya fodret.

Marita-L
2008-11-25 17:11
0

Håller tummarna för hans lilla mage skall bli bättre.

/ Marita

Crystal Pearl´s

Kakan81
2008-11-25 19:35
0

Håller tummarna för honom och magen.

stina63
2008-11-26 08:59
0

Själv använder jag RC sensible 33 för Hugo tål ingen annan torrfoder Anton har ingen problem med sin mage. Men i går kväll så blev han lös i magen igen. Bara in iduschen sent på kvällen halv tolv och tvätta av honom. Men jag tror att det var mitt eget fel. Dom fick en bit ost innan på eftermiddagen.

Annkis54
2008-11-27 01:34
0

har gått o funderat på detta…om jag ska skriva det eller inte..
men jag gör det:):)
en veterinär hade nog sagt (om katten inte är undernärd)
fasta katten 1 kanske tom 2 dygn
sen bara kokt fisk under nåt dygn eller ett par..se hur avföringen blir
o sen id-mat
jag har gjort så nån gång o fått bra ordning på magen
när man fastar katten så slutar avföringen att rinna…ja det blir ju ingen avföring om det inte inkommer nån föda.

sen när man är trygg i att katten är helt bra..så kan man introducera den maten man vill ge..i små små portioner.
detta är så jag har gjort om jag har haft ihållande magproblem o det inte har gällt nån kattunge

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lovebuffen
2008-11-27 16:51
0

#13 Håller med dig fullständigt!

Jag har haft problem med dåliga magar här några gånger, och då ringde jag veterinären som direkt sa att jag skulle fasta katten 1 dygn och sedan ge Canicur 1-2 dagar och därefter kokt fisk, och när magen tål det kan du börja ge lite, lite av den vanliga maten successivt tills katten är uppe i sin vanliga dagsdos.

Detta har fungerat alla gånger vi haft problem här.

Orsaken att man fastar katten 1 dygn beror på att då svälter du ihjäl de dåliga bakterierna i magen - de lever nämligen av just mat, ENBART mat. Får de ingen mat dör de inom ett dygn. Så fasta med gott samvete din katt!

Hoppas det ordnar sig!

mia1983
2008-11-29 18:43
0

Han går nu enbart på id-mat + att jjag har gett honom lite diarsanyl (jobba på apotek så det var det lättaste att få tag i). Magen börjar bli lite mer stabil nu men han lyckades kladda ner hela sig idag så det fick bli en tur i duschen.

Det återstå att se om magen är som den ska även när jag slutar med diarsanyl. Annas får det nog bli en svältkur på nån dag, han har hull så att han klarar sig=)

Marita-L
2008-11-29 20:20
0

#15 Jag rekomenderar inte svält om han har gått på ID och diarsanyl utan då rekomenderar jag veterinären. Han kan ha någon bakterie eller en irriterade slemhinnor (katarr) som krävs behandling.. vetrimoxin el. flagyl kanske kan behövas.

Hoppas han blir frisk snart

/ Marita

Crystal Pearl´s

mia1983
2008-12-01 20:25
0

Har provat att inte ge honom nån mat nu på två dagar och först för en stund sen fick han kokt fisk.. Det skar i hjärtat när man kom hem från jobbet och märkte hur hungrig han var.

Men nu har han varit på toa och dra på trissor, det var korvar!!! Inte nån gegghög som det var tidigare.

Får se om det håller i sig annars blir det en tur till vetten.

simzonites
2008-12-01 20:30
0

Va skönt att han är bättre i magen. Om du har svält honom i 2 dagar får du ge små portioner ofta nu så att magen kommer igång försiktigt. Återkommer diareén så ska du absolut uppsöka veterinär för utredning om orsaken till det.

Håller tummarna Glad

/Lotta

/Lotta

heliotropes
2008-12-01 20:31
0

#17 Tänk vad glad man kan bli för lite skit!SkrattandeSkrattande Jätteskönt att höra att det har vänt till det bättre och hoppas att det håller i sig.

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
2008-12-01 22:08
0

#17..Åh vad skönt
o gör som Lotta säger…små portioner
det är jättesvårt när de är hungriga
men har du klarat av att svälta honom i 2 dygn så klarar du detta oxå
du fixar detta nu
hur länge ska hon köra kokt fisk…nån vecka eller???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

mia1983
2008-12-08 20:49
0

Magen har återgått till sitt gamla stadie plus att jag har upptäckt lite blod i avföringen nu…

Har fått tid hos veterinären imorrn så vi får se vad hon säger. Han är ju pigg för övrigt så det känns ju inte som om det är jätteallvarligt (hoppas jag)

Marita-L
2008-12-08 21:22
0

Håller tummarna att han snart blir frisk !

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-12-08 23:44
0

aj då
fortsättning följer

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
2008-12-09 09:01
0

Det låter som han inte tål fodret, Men jag undrar även när du avmaskade katten sist….Samt så Zoolacken som de andra skriver om är superbra. Har alltid ngn av de där produkterna hemma…

Lycka till hos vetrinären! Allt kommer nog att lösa sig !

simzonites
2008-12-09 10:55
0

#21 Om det är blodstrimmor utanpå bajskorven så beror det på att slemhinnan i tarmen är så irriterad och känslig på grund av diarrén. Bra att du bokat tid hos veterinären för honom så att du får reda på orsaken till diarrén och få rätt behandling. Han kan ha fått någon bakterie som fått fäste i magen och inte ger med sig utan antibiotika behandling.

Håller tummarna att allt går bra

/Lotta

/Lotta

mia1983
2008-12-18 22:12
0

Veterinären sa att hans mage var svullen och han har fått kortison och bantningsmat som tydligen ska vara bra för det innehåller mycket fibrer som binder upp vattnet i tarmen. Han blev bättre men nu börjar det bli kasst igen.

Jag har börjat blanda upp den nya maten med id:n så en teori är att det är id:n som inte är helt bra.

Skulle kontakta vet efter två veckor så det blir till att ringa henne nästa vecka…igen…

simzonites
2008-12-18 22:19
0

#26 Går han fortfarande på kortison? Han fick ingen antibiotika eller de misstänkte inga bakterier?
Men hade de ingen teori om varför magen var svullen? De borde ju försöka hitta orsaken till diarrén…Tråkigt att behandla en så ung katt med kortison. Tog de något avföringsprov?

/Lotta

/Lotta

Marita-L
2008-12-18 22:25
0

Jag ställer samma frågor som Lotta..

/ Marita

Crystal Pearl´s

Bullan
2008-12-19 10:22
0

Jag skulle absolut försöka få en bättre undersökning av katten! Sedan ett foder med mkt fibrer i, kan irritera tarmarna ännu mera. En irriterad tarm, ska ha ha litet fiber! Jag vet av egen erfarenhet hur det kännsRynkar på näsanoch fibrer skulle jag absolut inte stoppa i mej då. Däremot ägg, fisk etc. Man får tänka att en sådan irriterad tarm, är att jämföra med en bäbis, och en bäbis skulle man knappast ge hårdbröd om den hade ont i magen och hade blod i bajset!FörvånadMen till katt, så finns det ju anpassat foder, typ i/d.

För att lindra i tarmarna, skulle jag ge honom litet smör, som lugnar tarmen och smörjer den innifrån litet. Vanligt rent smör utan salt. Sedan skulle jag även ge honom "den där lösningen" socker, salt, vatten! För att han inte ska bli uttorkad. Kroppen svarar ju med ännu mer diarré om kroppen är uttorkad.

Om bajset luktar väldigt fränt, så är det troligt att han har bakterier och behöver då antibiotika.

Men, då det gått en längre tid med diarré, så tar det ganska lång tid att få ordning på mage och tarm.

Klipp honom i rumpan, så att inte bajset fastnar, är inte trevligt varken för katt eller dej.

Håller tummarna, du har fått många goda råd hära, så bara att prova det som låter vettigt i dina öron. Och hittar du något sätt som fungerar, så håll dej till det och gör sedan väldigt små förändringar i kosten åt honom succesivt. Det finns veterinära foder, som är bra för katter med känslig tarm och mage.

Att svälta honom är ingen hållbar lösning, det kan dessutom vara farligt för katten att svälta mer än 12-24 timmar.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Erna
2008-12-19 14:44
0

Här kommer ett annat tips, som brukar funka. Jag har skrivit en artikel om problemmagar. Se min hemsida, Artiklar, Diarré hos katt.

I somras hade en kompis problem och körde fastekuren med dietmat efteråt och detta var det enda som hjälpt. Veterinärer brukar också rekommendera fasta.

Lycka till!

MVH Erna
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2008-12-19 15:00
0

Ett tillägg:

Jag tror att många magproblem beror på att kattungarna aldrig ätit annat än torrfoder i hela sitt liv.

När folk hör av sig till mig för råd, så brukar jag fråga efter mathållningen tidigare, så det verkar som om det stämmer.

Torrfoder kan aldrig innehålla samma saker som naturlig mat, vad än tillverkarna säger. Det är ju deras uppgift att sälja sin produkt.

Det är klart att det är bekvämast att bara ösa upp torrisar, MEN tänk på kattens hälsa.

Jag ger blandad kost och kattungar får alltid färsk mat. Efter några veckor får de uppblött torrfoder. Jag har sett att de får diarré av RC Baby, så det undviker jag numera.

Resultatet är bra med stabila magar, så länge köparna håller sig till min rekommendation.

Dessutom måste det bli urtrist för katterna att alltid äta samma sak.

Min paroll är, både för mig och katterna; ingen processad mat.

Torrfoder får de bara som tillägg.

Jag tror också att dagens processade kattmat gör att katternas livslängd blir kortare. När jag startade uppfödning 1977 (hade perser redan 1972) fanns inget sånt, utan jag fick köpa kött och fisk och koka allting själv. Då blev katterna minst 18-20 år!

Ärftlighet spelar ju också in, men många av mina katter har kvar de gamla linjerna, men idag blir de sällan mer än 15-16 år.

Min första avelshane, en shell golden, IC Chant Dar Ome´s Golden Midas, blev 16 år och hans sista kull föddes efter hans död, så han var aktiv in i det sista.

Jag brukar säga 10-15 år till köparna för säkerhets skull. Då blir högre ålder en bonus. Jag fick nyligen ett mail där köparen meddelade att katten, som aldrig varit sjuk innan, nu dött vid 17 års ålder. Det hör inte till vanligheterna.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mia1983
2009-01-03 13:45
0

Nu har magen äntligen blivit bra och hållt sig sådan i drygt två veckor. Han får fortfarande foder med fiber i, plus att jag blandar ut den med lite i/d. Det verkar fungera än så länge.

Det är ju lite tråkigt att man inte fick nåt svar på vad vet. trodde att det var, inget avföringsprov eller någonting. Tänkte försöka trappa ner på kortisonet nu och se om magen håller i sig.

Bullan
2009-01-03 14:09
0

Så bra:) men se till att göra nedtrappningen väääälidgt långsamt, helst under 2veckor!!! För snabb uttagning av kortisonet kan göra att det kommer tillbaka nästan omgående.

…ex ta bort 1/4 av kortisongivan under 4 dagar, sedan 1/4 del till osv.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

feiner
2009-01-03 22:36
0

Efter ett evigt kräkande hemma i höstas så bytte vi till IAMS o det funkar här. Mer protein än RC har jag hört, dock inte kollat upp själv. Vet bara att kräkandet slutat och de äter på som vanligt. Så kanske foderbyte kan funka.

englagirl
2009-01-04 12:55
0

Håller tummarna!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)