Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 5765 ggr
Annkis54
0

regler gällande veterinärbesiktning

detta har säkert tagits upp förut:)
när man säljer kattungar runt 12-15 veckors ålder gäller ju att veterinärintyget inte får vara äldre än 7 dagar. O detta är ju för försäkringens skull. Naturligtvis även för att köparen ska veta att katten är frisk.
Men….om vi tar ett exempel
en katt som kanske har varit hos veterinären o besiktats ua flera gånger…den är 6-10 månader
det kommer en köpare som vill köpa katten. Det är helg o ingen veterinär finns att tillgå. Besiktningspapperen är äldre än 7 dagar.
Det är tecknat en egen försäkring på katten
Du vet att katten är frisk
MÅSTE katten veterinärbesiktas igen????
försäkringsbolagen säger att det behövs inte.
Det jag undrar över är vad reglerna säger…vad vi måste eller inte måste…inte vad vi bör eller vad gemene man tycker.
finns det några såna regler…jag har letat men inte hittat några. Det enda jag har hittat är gällande 12 veckors kattungar…..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

Som registrerad uppfödare får du inte sälja katter utan giltigt vet intyg.Det spelar ingen roll om det är en kattunge eller vuxen katt.

3.3 Försäljning och flytt av katt

**

3.3.1 Avtal

**

c) Vid överlåtelse ska katt åtföljas av giltigt besiktningsintyg utfärdat av veterinär. Besiktningsintyget

får inte vara äldre än sju dagar

Samma regler gäller för IDP uppfödare men jag ids inte leta reda på vilken pargraf det är.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Annkis54
0

#1..står detta i SVERAKS stadgar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

Marita-L
0

Annki jag kopierar detta å ställer frågan på IDP forumet…Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

bra gör det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Imasy
0

Men hur blir det då, om vi säger att man säljer en katt där vi säger vet intyget är ca en månad gammalt. Katten ser och verkar vara frisk vid försäljning.

Men efter ett tag visar det sig att katten var sjuk. Blir det inte då problem för att får försäkringen att täcka, då de använder det argumentet att man inte kan bevisa att katten var frisk vid försäljningen?

Lill-Kisse
0

Det verkar vara väldigt viktigt med giltigt friskintyg. Uppfödaren av min katt dröjde med överlåtelse och försäljning fastän jag var jätteivrig att få hem katten. Hon måste vänta tills hon fick tid hos veterinären igen för att få en ny undersökning och ett nytt friskintyg. Jag begrep inte vikten av detta, men det gjorde tydligen uppfödaren. Där var det ordning och reda med papperen.

Det är vad jag kallar en seriös uppfödare. Tungan ute

Marita-L
0

Det ligger till så här ..hur jag har förstått det hela..

Att besiktningsintyget får ej vara äldre än 7 dagar är för att dolda fel försäkringen skall gälla.

Den vanliga försäkringen är ju inget problem om katten varit försäkrad från första besiktnings pappret med en egen försäkring som köparen sedan tar över…

Men det är dolda felfösäkringen som är det kluriga.. Där krävs det att inte intyget är äldre än 7 dagar.

Sedan naturligvis så är det ju också en säkerhet för dig som säljare och köpare att ha ett fräskt papper där det står att katten är frisk idag.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
0

Jag har IF och jag har aldrig behövt använda något vetintyg för att nyförsäkra någon katt.Däremot är jag ju registrerad uppfödare i FIFe och då säger reglerna att jag inte får sälja katter som her ett vetintyg som är åldre än 7 dagar.Jag förstår inte vari problemet ligger.Det finns en regel som säger att jag ska besiktiga innan försäljning alltså gör jag det på lika sätt som jag följer övriga regler som finns.Jag får inte sälja kattungar som är yngre än 12 veckor  och jag måste registrera hela kullen osv.Vill man inte följa gällande regler så får man väl strunta i att vara registrerad uppfödare helt enkelt.

Annkis54
0

#9..jag tror att du missuppfattar det hela
tråden var enbart en fråga eftersom det dök upp i en diskussion, o jag inte hade nåt svar.
ingen som ska strunta i nåt överhuvudtaget:)

jag har nog fått riktiga o seriösa svar på min fråga
tack för detta
då har jag lärt mig nåt nytt igen:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Baboos]
0

Det skall räcka att du gör en ägarändring bara!

Katten är ju försäkrad redan.

Silvestris
0

Det är inte bara försäkringsmässigt det är viktigt. För oss uppfödare är det juridiskt viktigt att vi har papper på att de djur vi säljer är friska. Oavsett vad försäkringsbolagen säger så är vi enligt Konsumentköplagen, när vi säljer katter till icke-uppfödare, ersättningsskyldiga om "varan" visar sig vara defekt.

Så för vår egen skull bör vi veterinärbesiktiga varenda katt vi säljer tätt inpå leverans oavsett hur frisk den verkar, hur många gånger den har besiktigats och hur gammal den är. Det kan bli en vansinnigt dyr historia att stå där utan aktuella besiktningspapper.