Omöjligt att få pälsen att bli bra
Jag har ingen perser men däremot ett brittiskt långhår som har en "perser-päls". Hur jag än bär mig åt så är det helt omöjlight att få pälsen att bli fin- den krullar sig bakom öronen och under hakan. Jag blir imponerad varje gång jag ser en välpreparerad perser på en utställning och skulle vilja få min Cookie att bli lika fin. Är det någon som har ett riktigt bra knep för hur jag skall få pälsen att bli bra? Tack på förhand för hjälpen!
Jag har inget bra knep att komma med, utan ville bara säga vilken underbart vacker katt du har.
Vilken vacker katt du har!
Det låter som om pälsen inte blivit riktigt ren just bakom öronen och under hakan. Dessa partier kan vara ganska feta, så det är viktigt att schamponera noga där. Börja med en omgång utspätt yes-diskmedel innan schampot. Skölj ordentligt, när du tror att du sköljt klart sköljer du lite till
Efter badet är det viktigt att dessa ställen blir helt torr, blås noga, annars krullar pälsen sig.
Vad använder du för schampo?
Hoppas du fått något tips som kan hjälpa dig. Men som sagt nogrannt bad och noggrann torkning är A och O för att få ett riktigt bra resultat.
/Lotta
/Lotta

Oj så fin, påminner om min egna första perser, som kallades Sunny, men egentligen hette S*Snowfiels Fetisov.
Han hade också en enorm päls och honom fick jag shampnera alltid 2ggr/bad samt först avfetta innan med Yes-oparfymerad!…annars blev han inte bra i pälsen. Och sedan kamma undertiden man fönade, annas krullade den täta, tjocka pälsen sej iallfall.
Jag ser gärna fler bilder på denna läckerbit

Du har fått så bra råd redan, så det enda jag tänker tillägga är att köp ett kvalitetsschampo, för det lönar sig trots att de är betydligt dyrare. Bra schampon är t.ex. PCL, tror det finns något som heter Esprite också som ska vara bra. Det finns fler bra schampon men jag kommer inte på dem just nu. Andra kan säkert hjälpa dig med det.
Och så måste jag säga att du har en helt fantastiskt vacker katt, oj, oj!
Bullan! Vad fin Sunny var!

Oparfymerad Yes är inte farligt. Det är testat för att kunna ha händerna i flera ggr/dag! Det är inte många shampon som är så pass testade som Yes i säkerhet, och knappast tillsatt en massa parfym m.m. som det är i shampon heller
Så jag tror inte du behöver vara rädd för det.
Tack för dina ord om Sunny! Tyvär blev han inte så gammal, bara 7år. Han blev tvungen att avlivas i förmodad PKD för drygt 10 år sedan.
vilekn sorts House of Anju har du
det kan spela roll
sen tycker jag att katten du visar ser jättefin ut..ser inget krull:)
ska bara tillägga
jag vet att långhårskatter kan bli krulliga om man har för dålig fön
alltså om det tar för lång tid att föna torrt

Fantastiskt vacker katt! Jättekul att du lagt ut flera bilder, så man får njuta riktigt ordentligt. Bra fråga du ställde också, för jag känner igen svårigheten från min förra katt (som för övrigt liknade din mycket). Jag tog till vana att kamma extra noga just bakom öronen och under hakan varje dag. Det uppskattades mycket och fungerade bra, för man kunde ju inte bada henne extra ofta bara för det lilla.
#12 Jag har en gammal dammsugare som jag blåser mina katter med. Det funkar jättebra och blir lagom varmt. Efter badet använder jag först en pluto-/ceasarduk för att få bort så mycket vatten som möjligt ur pälsen innan blåsning.
/Lotta
/Lotta
jag har en liknande denna

det är inte samma men liknande.
min är köpt i australien för runt 5-6 år sen
bra tycker jag….men den blåser för hårt
så jag kompletterar med en "vanlig hårfön"
men jag är en sån person som vill ha lite av varje på olika ställen..så nu har jag ytterligare kompletterat med en hårfön som jag ska ha på nedervåningen när jag mer tvättar kattungar eller avslutar med ansiktet på de stora katterna.
jag önskade mig en i julklapp o önskningen lät så här:
en hårfön som är superstark
tystgående.
antistat
kan även blåsa kallt
jag fick en:
OBH Nordica Ion care 1800
anti static
verkar vara 3 blåslägen på den
men jag har inte provat den ännu
det som gäller i alla fall är att ha en fön med bra blås i
så 1600 eller 1800 är nog nödvändigt
o så använder du naturligtvis plutoduken först:)
jag badar mina katter vid behov
när jag ställer ut dem så blir de ju oftare…men om jag inte ställer ut så blir det kanske 2-3 månader emellan
när jag märker att det lätt tovar sig på insidan av bakbenen speciellt så anser jag att det är dags att bada igen
jag vet att det är många som badar mycket oftare än så:):)

Hej thatsme!
Jag måste erkänna en sak. Jag har kopierat bilderna av din katt och sparat på min PC, för att titta på, njuta av och påminna mig om hur en riktigt vacker katt ska se ut.
Hur gammal är Cookie? Hur ofta brukar du bada henne? Tycker hon om det? Vad har du för kam?
Jag har en vanlig hårfön vilket kanske inte är det bästa… Cookie avskyr att bada (trots att vi försökt vänja henne vid det) och vi badar henne inte så ofta som vi borde (målsättning en gång varannan månad men det blir nog inte riktigt så ofta
). Jag har dels en sådan där "mirakelkam" men den tycker jag är alltför gles och sedan en jättebra antistat-kam från Birgitta May som jag tycker fungerar väldigt bra (har den i två olika storlekar- en stor och en lite mindre).
Jag blir verkligen jätteglad över att ni säger att Cookie är fin trots att hon inte är en perser. Hon är född den 13 oktober 2007 och det är vekrligen något speciellt med henne eftersom jag fick mata henne för hand när hon var liten och hon är ju dessutom den enda katt jag fött upp.
#16..ser hon ut så som hon gör på korten som du sätter in här?
i så fall så är hon inte i behov av nån tvätt
om hon inte tovar sig helt hopplöst alltså
hur ofta behöver du kamma henne??
har du testat antistatspray??
jag köpte en från Birgitta May som är bara sååå bra
den underlättar för mig i alla fall
Hon ser ut på ett ungefär som på bilderna men får tovor. Jag försöker kamma henne i alla fall varannan dag men det uppskattas inte. Går tovorna inte att reda ut så klipper jag helt enkelt bort dem. Det skulle vara roligt att någon gång få henne riktigt fin (dvs som en utställningspreparerad perser).
#18 Vart i landet bor du? Jag bor i Kalmar så finns du i närheten så kan jag visa dig hur jag badar mina perser
annars finns det nog fler här som kan ställa upp på det…
/Lotta
/Lotta
Jag bor i Göteborg
Glömde förstås tacka för att du erbjuder dig din hjälp men hittar inget sätt att redigera mitt inlägg….
#20 Lite längt mellan oss då, om vi inte tar det i samband när jag hälsar på min systerdotter som bor i Göteborg
. Men kanske finns det någon här på forumet som bor i dina hemtrakter och har lust att visa dig?
/Lotta
/Lotta
ok..får hon tovor så snabbt så kan det nog vara dags för en tvätt igen.
fast å andra sidan kan jag inte ett dugg om brittisk långhårspäls.
Men testa ett bad igen…
nu när vi har sett en hel del kort på henne så tycker jag i alla fall att hon ser ut att ha torr päls
kanske ska testa en inpackning, över natten sen tvätta några gånger med ett schampo som du tycker är bra från HOAJ..
sen skölja o när du tycker att sköljningen känns färdig..skölj då så länge till som hon accepterar upp till 10 minuter.
Sen plutoduken..o så föna henne torr.
naturligtvis så får hon inte ha några tovor när du börjar proceduren. Badet i sig kan ju ge tovor.
Sen får du testa dig fram vad som funkar bäst för just din raring
denna procedur gör jag på min utställningshona som har lite torr päls
på andra gör jag helt annorlunda:):)
inpackningen jag använder är Bio Groom
När det gäller pälsen så tror jag ärligt talat att den är precis som perserpäls.
Vi trodde att hon hade torr päls och jag använde ett spray som skulle vara bra för det men jag är osäker på om pälsen verkligen var torr (bakom öron etc ser den onekligen fet ut). Jag skall försöka få tag på en Plutoduk och därefter testa att bada igen. Kissen på bilden ser ut att vara väldigt fint preparerad.

Hej!Söt katt du har!
Perseruppfödaren creme caramel har en bra sida om preparering både vardags och show preparering!
Den är några år men har mycket bra tips att ge,det har ju kommit nya produkter sen dess.
Men avfetta med utspädd Yes lite extra och skölj "i sinne" och sen sköljer du lite till .Mina katter har då i alla fall lite "fjunigare "päls bakom öron och haka som lätt blir lite "fet"-utan att pälsen i övrigt är fet.
"25…jag skulle väl vilja påstå att väldigt många katter är feta just bakom öronen…det är ett sånt ställe.
många tar lite puder just bakom öronen efter badet.
även om du anser att hennes päls inte är speciellt torr så är inte inpackningen nån nackdel.
tack för dina ord om min Blossom
hon är fint preparerad där….men hon har en bra päls.
liiiite torr då…men bra ändå
sen har jag hennes syster som ser ut som om jag har kletat in henne i smör 2 veckor efter jag badat henne
de är olika helt enkelt
så testa du det du får ut av våra råd här o håll oss uppdaterade
Kramiz till er alla ..nu hoppar jag i sängen..via duschen hehe
Tack för alla tips och för en bra länk #26. Skall läsa noggrannt i morgon men nu är det dags att hoppa i säng!

#16 Nu tror jag att det spökar! Sammanträffandet är helt sanslöst! Din katt är född precis samma dag som jag fick hem min. Bor du granne med mig också? Vi kanske kan hjälpas åt, vara kattvakt åt varandra eller så?
Din katt ser ut att ha likadan päls som min och det finns fler likheter. Min är perser, men med lite exotic ett par generationer bakåt. Så där fin som Ankis på bild i #23 kan jag inte ens drömma om att få pälsen. Bad är inte populärt här och rinnande kranar var döhemskt i början. Jag fick vänja henne med vattenlek för att det skulle gå över. Nu är det kul att dricka vatten direkt ur kranen, så det kan bli lite trångt vid handfatet när jag ska borsta tänderna.
Nu är jag lite off-side från ursprungsfrågan, men hoppas du ursäktar.
#29 Det var ju ett litet lustigt sammanträffande! Skall man vara riktigt petig så bor jag dock inte i Göteborg utan lite utanför så vi är förmodligen inte grannar…

Vad imponerad jag blir då jag ser bilder på era katter- jag skulle bli överlycklig om jag kunde få Cookies päls att bli så där "perfekt".

thatsme såg detta inlägg nu
Men om du vill så skriv gärna t mig kittentott@telia.com
Jag bor inte heller precis i Göteborg utan lite utanför, kanske kan jag ta hjälpa dig o visa hur man badar??
Måste säga du har en underbar katt
/ Carina
# 33: Vad snäll du är!!!!! Jag skall försöka få tag på en sådan där Pluto-duk i morgon och försöka bada Cookie. Blir det inte bra så hör jag av mig.