Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 761 ggr
Lill-Kisse
0

Hemsidor bör skötas

En fråga som ställdes om bloggar uppmuntrade mig att titta runt på några uppfödars hemsidor, både med direkta adresser och via länkar i olika register. Tyvärr är det lite si och så med hemsidor om just katter, så jag vill ge några tips och höra hur ni tänker om det.

En del länkar fungerar inte, så det gäller att meddela rätt adress till de olika register man är med i.

På en del hemsidor är det väldigt svårt att hitta. Var ska man klicka för att komma vidare eller för att gå home?

På en del tar det en "evighet" innan markerad bild kommer upp. Dra ned formatet (antal kb).

Vissa har så mycket fladdrande fjärilar, blommor och starka färger att katterna försvinner i röran.

En eloge för de rena sidorna i milda färger med tydlig innehållsförteckning, snabba bildväxlingar och klara foton! Texter i lättläst typsnitt är också fördelaktigt. Sådana hemsidor går man gärna tillbaka och läser fler gånger.

yadhayezibas
0

Men nu är det ju så att väldigt många sitter och knåpar ihop sina sidor själva. ALLA är vi nybörjare i början.

Visst man ser direkt om nån inte är så duktig men vad gör väl det?

Alsace
0

# 1 Tack. jag ska nog inte svara, på detta påhopp. Alla gör vi så gott vi kan. Ingen är perfekt.

yadhayezibas
0

#2 ja jag tycker att denna tråd är så oerhört onödig så jag var bara tvungen att kommentera den.

Bry er inte om det som står och ta inte åt er ni som är nybörjare!!

MonicaLagerquist
0

Jag håller med att komma till hemsidor där det står Vi fick kattungar 12/12 och sen inser man efter att tag att det var 2006 som de kattungarna föddes. Man behöver inte ha superproffsiga hemsidor men det är viktigt att hålle infon aktuell.Hemsidor med en mass bling bling och i konstiga färger är bara jobbiga att titta på.

Stolt ägare till tre La permer

Bullan
0

Hmm…jag ser det inte som ett påhopp, utan mer "bra tips"Glad

Men givetvis så får var och en ha sin egen smak på sin egen sidaFlört

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Lill-Kisse
0

Det är verkligen inte meningen att göra påhopp, utan berätta hur det ser ut ibland. Jag trodde att det var en målsättning att skapa informativa och lättlästa hemsidor? Det är ju ändå "ansiktet utåt".

Nog är det synd om en länk går ut i det blå och inte når fram till den rätta sidan Då har man kanske glömt att meddela rätt webbadress till registret. Är det fel med en påminnelse om det?

Vill man inte alls veta hur läsarna uppfattar de sidor man skapat? En del är säkert nybörjare och behöver tips om hur man förbättrar läsbarheten. Vem ber man om råd? Inte läsarna? Nähä…

Ursäkta att jag ville hjälpa till! (Ingen idé att försöka vara snäll här.)

SussiF
0

#4 Jag håller fullkomligt med om det där med uppdateringar. Det är så tråkigt att se "Sidan uppdaterad 1996" osv….. Visst kan det hända att ägaren till sidan har tappat bort inloggningsuppgifter, bytt bolag eller dyligt men då tycker jag att man kan ta kontakt med det bolag man hade och ser till att ta bort eller länka vidare till nya sidan (om man har någon sån).

Mycket bilder och färger…. visst kan det vara en del sidor som är jobbiga men dom besöker man ju istället inte så ofta. Jag tycker det är upp till var och en vad man lägger ut på hemsidan.

Det var mitt tycke :-) Smaken är som baken - Delad

yadhayezibas
0

Jag håller absolut med om att sidor som inte uppdaterats på flera år är tråkiga men anledningarna kan ju vara många till det.

Självklart vill man veta vad andra tycker men man kan ju påvisa det på lite bättre sätt isåfall.

Jag har själv lärt mig allt om hemsidor själv. Och av min sambo som är data programmerare. Jag tyckte det var jobbigt och svårt i början. Nu gör jag sidor åt andra oxå för det är så himla skoj. Det är inga super avancerade sidor även om jag kan göra en sån oxå om nån skulle vilja det. Jag tycker att en sida som har en personlig stil och inte ser ut som alla andra är det roligaste att besöka.

simzonites
0

Det är alltid bra med lite feedback på hur läsarna ser på hemsidorna. Ibland missar man själv saker, eller helt enkelt inte tänker på dem, man blir lätt lite "hemmablind".

Hur man väljer att utforma sin hemsida är ju upp till var och en, precis som #7 skriver så är ju smaken väldigt olika. Men man kan alltid ha i åtanke att det som ska visas upp är just katterna och inte lägga in för mycket annat som tar fokus i från dem, man kan ju smycka sin sida med lite lagom "bling, bling" Skrattande

Uppdateringar är mycket viktigt, annars tappar besökare intresset för sidan.

Jag håller med om att information bör vara lätt att hitta, till exempel kontaktuppgifter osv.  Men även på till exempel kattungesidan - föräldrar, datum, färg, kön osv. Ses av många som självklarheter men ibland kan detta vara lite svårt att hitta det där man tror att det ska stå…i anslutning till fotona på småttingarna. Skrattande

/Lotta

/Lotta

thatsme
0

När det gäller designen på en hemsida är det bara att inse att alla inte har samma smak och det får man självklart acceptera. Däremot håller jag med om att det är tråkigt när en hemsida inte är uppdaterad (och där är min egen tyvärr ett väldigt bra exempel- den är inte uppdaterad på snart ett årSkäms). Jag har haft fruktansvärt mycket problem med min dator som fått blåsas ren ett par gånger och nu när jag äntligen lyckats få Frontpage installerat igen så kommer jag inte ihåg hur man gjorde men någon dag så…