Tanden sticker ut
Jag köpte en underbar liten silvershaded hona i somras. Hon var söt som socker och allt fungerade jättebra. Men nu sen hon blivit äldre och fått nya tänder så sticker ena tanden ut. Hennes vänstra hörntand i nederkäken. Och den har även skavt på hennes överläpp så det blivit som ett jack i den. Är det nån form av underbett? Hon verkar inte lida av detta men jag vet inte om det är helt bra med tanke på läppen. Vad säger ni som kan sånt här?
Lägger in en bild så ni kan se hur det ser ut.

Jag skulle genast åka till veterinären för att dra den tanden :-)
Lycka till!
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Om hon inte har problem av tanden, så är det kanske inte någon större fara…men be en veterinär bedömma det åt dej.
Och ja, detta är ett underbett eller sned underkäke som gör detta, men som sagt, det behöer inte vara någon fara med det, så länge hon inte verkar ha problem med det.
Okej. Vi har varit inne på det litegrann vi med att åka till en veterinär och låta dom ta en titt. Det verkar inte bekomma henne direkt men det ser ju inte bra ut och med tanke på hur läppen ser ut så är det nog bra att kolla upp det noggrannare. Ska kontakta veterinären till veckan.
Tack för era råd! :)

Tack så mycket!
Jag skulle också be en veterinär kika på det och troligtvis låta dem ta bort den, det ser obekvämt ut för henne i och med att den ligger utanpå läppen. Sen kan den nog ställa till det för henne när hon äter så som den sitter.
/Lotta
/Lotta