Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 876 ggr
simzonites
2008-12-28 13:01
0

Vi har problem med Nelson

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har under flera år haft problem med vår ena huskatt, han kissar lite överallt, på väggar, mattor i möbler och sängen. Vi har haft honom hos veterinären vid flera tillfällen. Senast hade han urinvägsinfektion och fick antibiotika för detta. Han går sedan några månader tillbaka på Fontex, det bar mig emot att sätta en katt på antidepressiv medicin men efter noga rådgörande med veterinären beslöt vi oss för att testa. Första månaden fungerade det suveränt, han slutade kissa på andra ställen än i lådan. Han började ligga tillsammans med de andra katterna och sova och till och med tvätta dem, något han aldrig gjort innan.

Men nu har det börjat igen, just nu kissar han i vår säng varje dag, det börjar kännas ohållbart….Allt luktar kiss - till och med jag i morse - då jag missat att det var lite kattkiss på min ena kudde. Rynkar på näsan Men det är ett så tungt beslut att fatta att behöva ta bort honom….Gråter

Nelson är en omplaceringskatt, han hade haft 2 hem vid 1½ års ålder innan han kom till min sambo, så att försöka hitta ett annat hem till honom känns inte aktuellt. Nelson är idag 9 år.
Hur skulle ni göra om det var er katt?

/Lotta

/Lotta

Alsace
2008-12-28 13:55
0

Jag är hemskt ledsen för er skull, men det låter hopplöst.Ni har väll testat Feliway antar jag.. Han är väll antagligen testad för Uvi igen,,för det kan ju komma tillbaka, min hane pinkade inne när han hade det. Slutade genast när han fick medicin. Vad det än blir så önskar jag er lycka till.. Håller tummarna för er. Jag vet dock inte om jag hade placerat om en så gammal katt. Men det kanske går…

kram Alsace

Annkis54
2008-12-28 15:30
0

usch Lotta
går han ute??
har han möjlighet att gå ute??
placera om hade jag inte gjort, inte på en såpass gammal katt
om det är ju inte roligt att placera om problem
o gör man det så får det ju vara till en person som VILL försöka att hjälpa o ÄR MYCKET MEDVETNA om problemet
för visst finns det problemkatter som efter månader o månader o MÅNADER har blivit fullt ok
men frågan är om den människan finns som har den tiden o orken
lycka till i alla fall Lotta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2008-12-28 15:32
0

glömde en sak
ring Marie o fråga varför han gör så
om kanske HAN tycker att han har gjort sitt
När min gamla Bettan tyckte att det var dags för henne att "åka hem" igen så satte hon sig i matskålen o kissade…bland annat.
Men det var det sätt hon försökte tala om för mig att hon var färdig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Songhios
2008-12-28 15:42
0

Det där är ett riktigt elände! För många år sen hade jag ett par katter som kissade på ALLT, skor, post, påsar ja allt som kom i deras väg.En del av deras barn "ärvde" deras beteende i flera generationer. Jag och en väninna diskuterade detta och en del linjer VAR orenligare än andra kunde vi märka. Men jag älskade mina missor och torkade kiss och var ledsen och dom fick sluta sina dagar på grund av ålderdom och inte kissning. IDAG skulle jag aldrig tillåta det, man kan inte förstöra sitt hem för att vara snäll mot dom man tycker om. 

En väninna tog hand om en fodervärdshund för ett tag sen. Jättemysig hund, men ack vad han kissade inne på ALLT. Han var hos oss och hälsade på några gånger och jag fick hela huset nedpinkatSkrikandes. Så han fick besöksförbud hos oss, och till slut kom den ohållbara dagen när han kissat ner hela lägenheten och hon var tvungen att lämna tillbaks honom till ägaren. Vet inte hur många hem han haft innan min väninna,men ägaren skickade glatt iväg honom igen utan att tala om att han kissade inne. Och nu är det YTTERLIGARE ett nytt hem på gång för honom. Stackars djur. Men som jag sagt man kan INTE låta bostaden bli förstörd plus att man själv mår så dåligt av situationen.

simzonites
2008-12-28 17:00
0

#1 Ja vi har testat med Feliway.

#2 Han kan gå ut och in i rastgården som han vill. Och omplacering är inte aktuell, det går inte att flytta på "problem" när de är så invanda…

#4 Det är konstigt vad man står ut med egentligen. Man har hela tiden lite hopp om att det ska sluta någon gång. Men det börja närma sig en gräns nu när vi inte orkar längre, det är också trist att behöva bli så frustrerad på honom när han gör så här.

/Lotta

/Lotta

Annkis54
2008-12-28 17:44
0

#5..det är också trist att behöva bli så frustrerad på honom när han gör så här

ja, det är oxå nåt att tänka på..för oavsett om man inte skriker eller bestraffar…så känner han ju oxå att han gör nåt fel
ja du…det är inte lätt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
2008-12-28 19:41
0

Lotta!

har han inte fått uvi igen ??? Om han haft uppehåll och börjar igen!!! Eller har ngt nytt djur flyttat hem till er och han e sur???

Hoppas att det löser sig

Gunnil

Friida
2008-12-28 19:46
0

Jag hade först försökt att omplacera honom till typ stallkatt, OM han trivs ute naturligtvis. Går inte det så hade jag tagit bort honom, utan dåligt samvete. Jag menar hur mycket man än älskar dem så måste man ju kunna ha det ok hemma! Sen finns alltid risken att beteendet smittar på andra katter…

simzonites
2008-12-28 19:49
0

#7 Ja jag funderar på om han fått urinvägsinfektion igen. Blir väl en runda till veterinären igen Rynkar på näsan Har i och för sig Vetrimoxin hemma så jag kan ringa och prata med dem imorgon.
Nelson är en ganska tjurig herre i största allmänhet Flört men ingen förändring har skett här hemma.

Vi har haft ett "snack" Nelson och jag idag Glad Nu har hans matte tagit sig i kragen och gjort en utredning på sin egen katt Flört för att prova med homeopati. Det är konstigt så svårt det är att använda sina kunskaper på sina egna djur ibland, man blir liksom hemmablind. Men Johan har tjatat på mig att jag ska behandla Nelson med homeopati så nu har jag valt ut ett medel. Han ska få första dosen nu ikväll så får vi se vad som händer under behandlingen.

/Lotta

/Lotta

simzonites
2008-12-28 19:52
0

#8 Vi har funderat på det också men Nelson är så osäker ute, förutom i rastgården, han är väldigt feg för främmade katter och jag tror inte han skulle klara av att vara utekatt.

/Lotta

/Lotta

Lovebuffen
2008-12-29 12:12
0

Först måste jag bara säga att jag tycker att ni är fantastiska som kämpat på så med er "kisskatt", det kan inte vara roligt att ha det sådär.

Jag hade aldrig försökt omplacera i ert läge såvida inte en DRÖMFAMLJ hade dykt upp……men annars….nej.

Istället hade jag funderat på om det gick att öka dosen med Fontex för att se om det kan hjälpa. Det hjälpte ju i början, så kanske hade en ökad dos hjälpt? Och så hade jag kollat upp så han inte ännu en gång har urinvägsinfektion.

Har han inte urinvägsinfektion och ökad dos Fontex (om det nu går att öka…?) inte fungerar, ja då hade jag låtit honom somna in. Det ÄR ett ohyggligt svårt beslut att ta, och bara du och din familj vet när det är dags, när gränsen är nådd, men ibland….finns inga andra utvägar. Rynkar på näsan NI måste ju också ha ett drägligt liv. Bara, bara ni själva vet hur länge ni orkar ha det som ni har det. Bara ni kan ta beslutet. Er kärlek för honom lyser i ditt inlägg och ni har ju verkligen kämpat hårt för er katt, den saken är glasklar. Kanske orkar ni lite till…..ja, bara ni själva vet.

STYRKEKRAMAR till dig!

Alsace
2008-12-29 12:29
0

Om det inte är en reaktion av Uvi, så undrar jag om det inte har med Monte att göra? Han har ju varit dålig och Nelson är väll en känslig katt. Som vill berätta att det är ngt galet och att han inte mår bra av det hela. Dels så kan ju katter få uvi av stress. Bara en reflektion. Hoppas homeopati pillerna hjälper.

Styrkekramar Alsace

Annkis54
2008-12-29 19:43
0

#12..jag har faktiskt tänkt samma
men då ska ju förbättringen ske nu…kanske

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2008-12-29 20:23
0

#12 Och #13 Johan och jag sa samma sak igår kväll, vi får se om det blir bättre nu, idag har Nelson inte kissat förutom i lådan.

/Lotta

Alsace
2008-12-29 21:20
0

Tack gode gud för det, Håller tummarna'

kram gunnil