Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 2629 ggr
wewwa
0

Ansiktstvätt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min perser äter gärna med hela ansiktet och blir därför brunaktig på kinderna ganska ofta. Hur tvättar man det?
Något medel eller bara vatten och borste?

Kittentotts
0

Du tvättar detta med:

Koka upp 1 dl vatten och 1 krydmått salt. Låt svalna

Ha bomullsrondeller el bomull som du tvättar med. Va inte rädd för dränka in det riktigt blött så de droppar, tvätta tills det slutar bli gult på bomullen

Sen så antar jag du badar din perser, bör göras någongång månaden. Då jag badar har jag en disktrasa jag tvättar ordentligt med i ansiktet. Duscha gärna kinderna på henne så det löser upp smutset

/ Carina

englagirl
0

Jag använder Eye Envy till missfärgningar.

Och tvätta ansiktet med koksaltlösning varje morgon så ska du se att det blir bättre.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Dockan
0

SkrattandeJag tvättar mina varje dag i ansiktet,dom älskar det framför allt på sommaren när det är så varmt,Jag tycker själv det är skönt när min morgontvätt är klar.Likadant när jag badar mina så badar jag hela katten.Hej Hopp LenaTungan ute

Hälsningar LENAGlad

wewwa
0

Okej. Jag badade hemme för ett par dagar sendan, försökte spola lite försiktigt i ansiktet men det gick sådär.
Så nu har jag använt tandborsten och varmtvatten och det blev mkt bättre, men jag ska prova det med salt och vatten sedan. :)

Annkis54
0

sen när du väl fått bort det
så är det lättast att undvik att de får det igen
alltså ge sån mat som inte kladdar:)
jag tycker själv att det är ett helsike att få de rena
tänk dig vitfläckar med detta problemOskyldig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mayer
0

Finns det inget man kan använda som skyddar pälsen mot missfärgningar.Zinkpasta????Jag tänker något som håller väta borta.

Kanske är dumt tänkt,men på barnrumpor funkar det.Silonsalva?Obestämd

Annkis54
0

tanken är ju bra
men pasta eller salva kladdar ju ner
o katten tvättar sig ju i ansiktet…o då sprider den salva/pastan vidare
det bästa hittills som jag har testat är eye envypudret
men det förutsätter att man först har fått bort missfärgningen,
jag tvättar varje dag med koksaltlösning o sen lägger jag på eye envypudret
det får det inte att sluta rinna, men det fäster inte o missfärgar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
0

jag använder eye envyvätskan samt pudret. fungerar bra för mig

skimmer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej om detta med rinnögon? Min kattunge rinner lite ia llafall kan jag tänka mig att hans vita kinder blir färgade efter tid. Är det så på alla exotic/perser?

Nåt man kan göra?

Lena

Annkis54
0

#9 min uppfattning är att det är så på många perser exo
o "mota olle i grind" är den bästa medicinen.
alltså se till att det inte får fäste det som rinner.
Det som är färgat på hans kinder nu…är det pälsfärg eller missfärg?
Detta är en färg som jag inte kan nåt om.
Men om hans ögon rinner så är det nog daglig tvätt med antingen koksaltlösning eller eye envy vätska..o sen lägger du på eye envy puder som både täcker ( o tvättar bort med tiden) det som eventuellt redan har missfärgats samt ligger som ett skydd för att det nya som rinner inte lägger sig o missfärgar.
Så daglig tvätt/puder, så ska du få se att han håller sig vit o fin

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lill-Kisse
0

Aha! Är det därför min lilla kattfröken inte vill ha blötmat? Hon vill alltså inte smutsa ner sig om kinderna - det fåfänga stycket. Nåja, hon smakar ibland när jag serverar läckerheter.

Tack för enkelt råd om koksaltlösning, bomullspads och tandborste! Utmärkt komplement till frottélapparna som jag använder för att snygga till min katt kring nosen.

simzonites
0

#9 Din lilla kille är ju maskad i ansiktet, jag antar att färgen kommer fram mer och mer ju äldre han blir. Säger som #10 jag är inte heller hemma på colourpoint. Men det som syns under ögonen nu har ju samma röda färg som det han har på öronen efter vad jag kan se på fotot.

/Lotta

/Lotta

skimmer
0

# 10  Ja du har rätt det är rödfärg eller creme heter det visst.

Bra råd av er. Braatt börja vänja honom med tvätt redan nu.